Hvad kalder i .....?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. juni 2011

Fru Hansen

Det der med at kalde afføringen for prut syntes jeg er noget rod

Jeg er dagplejer og har oplevet en del forældre der står og fortæller mig at barnet har pruttet her til morgen. Så bliver jeg altså nødt til at spørge ind til om de mener luft eller aff. Det er nemt at misforstå.

Jeg plejer at sige til børnene om der er noget i bleen, eller om de har lavet i bleen. Nogle af dagplejebørnene kalder det pu-bad, andre pølser. Så bruger jeg børnenes ord. Taler jeg med forældrene om det kalder jeg det afføring.
Dem der ligger på gaden er hunde-lorte - håber jeg da ha ha

Her hedder det tissemand og tissekone uanset alder.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juni 2011

Frk. Himmelblå

Jeg har ikke noget problem med hverken ordet lort eller tissemand.

Men jeg må indrømme, at ordet "tissekone" irriterer mig en anelse, og med to småpiger i husstanden, kan det jo gå hen og blive et problem. Så jeg modtager gerne "hjælp" i den forbindelse.

Lad mig forklare mig...

Altså for at forstå min aversion mod "tissekonen" må vi se på dens mandlige modstykke "tissemanden". Her har vi at gøre med et sammensat ord bestående af tisse, som er et "komme af med urin"-udtryk og ordet "mand", som er betegnelsen for det maskuline køn hos menneskeracen. Sådan læser/hører jeg det. Hvad angår "tissekonen"begynder det ligeledes med "komme af med urin"-udtrykket "tisse". Men ved ordets sidste led går det så at sige galt: "Kone"??!! Det er i min verden ikke pendanten til mand - og slet ikke, når man taler kønsligt. "Kone" er derimod en betegnelse for en kvinde, der er "bundet" til manden i ægteskab. Altså noget, som hører manden til. HVILKET jeg slet ikke kan forene med en lille piges kønsdele... 

Jeg ved godt, jeg er sprognørd og sporadisk polemisk, MEN når nu det går på sekundære kønskarakterer hos menneskeracen, hvorfor pokker kan vi så ikke (og i det mindste) nøjes med at kalde numsefronterne for tissehAn og tissehUn  .

Jeg mener det faktisk ganske alvorligt, om end jeg godt kan abstrahere fra min indignation .

Anmeld

29. juni 2011

Mor Til Oktober Børn

MaleneS2011baby<3 skriver:

.. Ja altså jeg så et program, 'Krop umulig' tror jeg det hed, hvor det handlede om børn, og der snakkede de om at forældre og børn skal have et naturligt forhold til deres kønsdele osv, for er forældrene ikke naturlige omkring det, så vil barnet måske ikke sige hvis det gør ondt eller andet..

Så er min tanke så, hvad kalder i....

.... tissemanden?
.... tissekonen?
.... afføringen?

andet i har et personligt "navn" til?

Der var i programmet forskellige mennesker der blev spurgt hvad de sgade, nogen fniste og en far sagde at til deres datter der kalder de tissekonen for sommerfugl.. Personligt ville jeg ikke kalde det en sommerfugl, da jeg ikke synes der har sammenhæng, og ka ikke lide ordet lave pølser..

Så kom med jeres meninger..

- Malene&Maja

herhjemme hedder det en

tis'mand
tis'kone
og prut  og når hun så "luft"putter er det henholdsvis store og små fiser

Anmeld

29. juni 2011

Stjernestoev

Hehe, jeg kender en dreng der sagde "Bøf i baglommen", når han havde lavet i bleen

Anmeld

29. juni 2011

Rosa

Her er det jo "en stor prutble".

Tissemanden udtaler vi "tis'manden", men så langt er vi ikke endnu at han er begyndt at spørge. Jeg tror faktisk han har glemt den er der, siden han opdagede den for nogle mdr siden... 

Anmeld

29. juni 2011

L.J.L

SeptemberBaby skriver:

Jeg har ikke noget problem med hverken ordet lort eller tissemand.

Men jeg må indrømme, at ordet "tissekone" irriterer mig en anelse, og med to småpiger i husstanden, kan det jo gå hen og blive et problem. Så jeg modtager gerne "hjælp" i den forbindelse.

Lad mig forklare mig...

Altså for at forstå min aversion mod "tissekonen" må vi se på dens mandlige modstykke "tissemanden". Her har vi at gøre med et sammensat ord bestående af tisse, som er et "komme af med urin"-udtryk og ordet "mand", som er betegnelsen for det maskuline køn hos menneskeracen. Sådan læser/hører jeg det. Hvad angår "tissekonen"begynder det ligeledes med "komme af med urin"-udtrykket "tisse". Men ved ordets sidste led går det så at sige galt: "Kone"??!! Det er i min verden ikke pendanten til mand - og slet ikke, når man taler kønsligt. "Kone" er derimod en betegnelse for en kvinde, der er "bundet" til manden i ægteskab. Altså noget, som hører manden til. HVILKET jeg slet ikke kan forene med en lille piges kønsdele... 

Jeg ved godt, jeg er sprognørd og sporadisk polemisk, MEN når nu det går på sekundære kønskarakterer hos menneskeracen, hvorfor pokker kan vi så ikke (og i det mindste) nøjes med at kalde numsefronterne for tissehAn og tissehUn  .

Jeg mener det faktisk ganske alvorligt, om end jeg godt kan abstrahere fra min indignation .

-Eller bare 'tissemand' og 'tissedame'

Anmeld

29. juni 2011

Frk. Himmelblå

L.J.L skriver:

-Eller bare 'tissemand' og 'tissedame'

præcis 

Anmeld

29. juni 2011

Lullaby

Tissemand, tissekone og pubadr

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.