Væk ham efter en time!!!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. december 2008

Lullaby

Jeg vil lige komme med mit indput på den her diskussion.
Vi opdagede hurtigt at Bella ikke havde brug for en middagslur da hun pludselig ikke ville sove før halv 10. Ikke fordi hun var overtræt men netop fordi hun overhovedet ikk var træt før.
Grunden til, at jeg ved det er derfor er fordi, at i weekenderne når vi skal noget om aftenen får hun netop en middagslur og så er hun frisk til halv 10 hvor hun normalt er ufattelig træt kl 8.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. december 2008

Stumpen

Jeg har ikke læst dit lange indlæg igennem omkring søvn, men vil bare lige sige at jeg ikke tror der er regler uden undtagelser og så kan det stå nok så ofte på skrift at søvn er vigtigt, for ja gu er det vigtigt, men i min verden vil det være bedre for Mathilde at hun sover 10-12 timer i streg end fordeler det over hele dagen, hvis ikke hun virker til at have behov for søvn midt på dagen..
Mathilde sov ekstrem meget som baby, men var rimelig tidlig af med sin formiddagslur -i hvertfald i følge min dp om det passer ved jeg ikke, for jeg har ikke undersøgt det. Men hun startede i dp da hun var 11 mdr. og der sov hun kun til middag...
Så det er så individuelt som det kan være hvor meget og hvornår et barn skal sove -i min verden..
I bund grund handler det for mig om at lytte til sit barn og ikke til hvad der står på skrift i diverse bøger...
Anja..

Anmeld

8. december 2008

Astrid P

Måske du lige bør nævne at det er noget du citerer fra Vibeke Manniche...

http://www.helse.dk/Default.aspx?ID=157&M=News&PID=4581&NewsID=5937

Det er god net-etikette at nævne sine kilder.

Anmeld

8. december 2008

Mette+Mathias

twinboys skriver:

Mange forældre tror fejlagtigt, at de ikke kan få barnet til at sove om aftenen, fordi det ikke er træt nok. Børn i den alder sover 13-14 timers søvn...

Øøøh...ja, men hvis de sover 3 timer om eftermiddagen, kommer i seng kl. 19 og skal op kl 7 næste dag, så er de altså pludselig på 15 timer!!

Desuden er 13-14 timer gennemsnitligt, - nogle sover mere og nogle mindre.

Anmeld

8. december 2008

Mette+Mathias

twinboys skriver:

Jeg tror bare barnet prøver grænser af, ikke at jeg siger jeres gør det, men nogle børn gør det... Og det er dem der bestemmer, og så kører de rundt med moar og far...

Soveritualer er rigtig godt, og så har man også fortalt barnet at nu er det nu... men mange forældre springer jo ind til barnet bare det siger en lyd... Nogle står jo også op af sengen hele tiden...

Synes ikke man skal vække børn.... Jo hvis det er morgen og man skal ud af døren...pga. arbejde m.m.

Majbritt

Og barnet vælger så lige præcis de dage med lang middagslur til at prøve grænser af?? Nahhr....mon?

Anmeld

8. december 2008

lonemus

Jeg er slet ikke enig i den dér model...jeg syntes den er alt for general og børn er jo meget forskellige.
Efter min mening handler det ikke om at følge en statistik, derimod at tilpasse efter hvert barns behov.

Lone - som bare syntes det nogle gange kan være svært lige nøjagtig, at finde ud af et lille barns behov

Anmeld

8. december 2008

mette moren

twinboys skriver:

Et spørgsmål, som vi atter drøftede, var det tilbagevendende spørgsmål om børns søvn i dagplejen og børnehaven. Her hos mig havde jeg et stort problem med et forældrepar, der insisterede på, at dagplejebarnet ikke måtte sove i dagplejen.

Jeg var fortvivlet, fordi barnet åbenlyst blev vind og skæv af ikke at få sin middagslur. Mit svar var, at jeg regelret måtte insistere på at barnet skulle have lov til at sove, hvis de skulle passe barnet hos mig. Alt andet ville være et overgreb mod barnet.

»Væk ham efter en time!« er en velkendt kommentar fra mange forældre, når de afleverer barnet i dagplejen eller vuggestuen. Pædagoger og dagplejere bliver med god ret lige fortvivlede. De ved jo, at børnene har brug for deres søvn midt på dagen. Det er hårdt arbejde at være af sted 8-10 timer hver dag. Forældrene derimod siger det, fordi de tror, at barnet så kan spare sammen på »søvnkontoen«, så det vil sove om aftnen.

jamie ville ikke rigtigt sove da han var i dagpleje?? hun fortalte at han sov 15-20 min af gangen.. og der var han ikk ældre end 3½mde.... havde ham tidligt i dagpleje da jeg har stået meget alene med ham. men det problem havde jeg ikk der hjemme?? og heller ikk efter han kom i vuggestue? men ellers må mine børn godt sove længe hvor de bliver passet! tror de sover hvad de har brug for og tror også de selv gir signal til når de ikk har brug for det mer

Anmeld

8. december 2008

Loggidut

hmmm....ja jeg vil nok sige både og...

min datter følger de andre børn i dagplejen, de får lov at sove det de orker, det er sgu synd hvis barnet er enormt træt, og så alligevel bliver vækket utidigt, for det ødelægger resten af barnets dag, bare min mening...og vil ihvertfald resultere i at vi får en modbydelig eftermiddag, og måske en modbydelig aften, så jeg kan godt følge twin her, ud over det, så handler det måske også om at dagplejemoderen også har brug for et brake, en middagspause, ikke dermed sagt at hun skal lade ungerne sove dagen lang, men der er kun en ting der er værere end en udkørt unge, og det er en udkørt DP...bare min mening.

men omvendt havde min veninde så også en datter som skulle styres om dagen, m.h.t. søvn, for blev hun ikke det...så sov hun fra det hele, og holdte fest hele natten, så har man et barn som er B type, skal man jo nok passe lidt på, for de må jo unægtelig findes derude...ik?

jeg tror på faste sengetider til aften, her variere de mellem klokken 18 og 18.30, og holder jeg dem, så passer det også godt med et par timers søvn i dpén...så her er ingen brok mellem mig og dpén

Anmeld

14. januar 2009

Katjaro

Standard børn må være skønne at have......

Jeg ville ønske at jeg selv havde haft et af slagsen.

Dicte sov som spæd kun lidt af gangen og kun 12-13 timer i døgnet.

Fra hun var halvandet år gammel kunne vi ikke få hende til at sove til middag hjemme. Hun sov for det meste uden problemer til middag i vuggestuen på det tidspunkt.

Da hun blev omkring 2 år - begyndte vi at få svært ved at få hende til at sove om aftenen. Det skal siges at vi altid har spist tidligt (omkring klokken 17.30 på det tidspunkt) for at tage hensyn til at Dicte skulle kunne være i seng senest ved 19-tiden. Men efterhånden fik vi altså også sværere og sværere ved at få hende til at falde i søvn. Pludselig blev klokken både 20 - 21 og nogengange endda 22 før end hun faldt i søvn. Og selvfølgelig tager barnet sig nogle gode lange lure efter kun at have sovet 9 timer om natten, hvem ville ikke det.

Men hånden på hjertet..... hvor tidligt tidligt kan du falde i søvn hvis du har taget en lille skraber midt på dagen????

Så lige gyldig hvad forskellige fagpersoner siger så var det tydeligt at det eneste der hjalp her var at vi i starten lavede restriktioner på Dictes søvn (f.eks ikke over 1,5 time - og ikke senere end klokken 15). Og støt og roligt endte vi på at hun som max 2,5 årig ikke længere havde behov for middagslur. Hun sov på det tidspunkt ca. 11 timer i døgnet - og det gør hun den dag i dag stadigvæk (nogen gange lidt mindre meget sjældent mere)

Hilsen Katja

Anmeld

14. januar 2009

Nemesis

sjovt nok havde jeg det modsatte problem med jonas i hans gamle vugger. i vores gamle kommune måtte børn ikke sove ude og fastspændt efter de var fyldt 2.
Det betød at han nu skulle sove på en madras på gulvet sammen med 10 andre. godt nok var der opsyn, men han fik slet ikke ro og endten sov han ikke eller også sov han kun 1 time.

Det resulterede i en utrolig træt dreng som slet ikke spiste, sov mega dårligt og som slet ikke var glad.

I hans nye vugger er der dobbelt så meget plads så børnene der sover inde ligger ikke oveni hinanden. MEN han kan godt her sove udenfor og fastspændt og voila han sover 2 timer.

Han sover også fra 19/20 om aftenen til 7/8 om morgenen.

Så nu har vi en glad dreng, men overskud, appetit, udvikling og en rolig nattesøvn.

hurra
:-) Sisse

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.