Væk ham efter en time!!!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10.806 visninger
21 svar
0 synes godt om
8. december 2008

twinboys

Et spørgsmål, som vi atter drøftede, var det tilbagevendende spørgsmål om børns søvn i dagplejen og børnehaven. Her hos mig havde jeg et stort problem med et forældrepar, der insisterede på, at dagplejebarnet ikke måtte sove i dagplejen.

Jeg var fortvivlet, fordi barnet åbenlyst blev vind og skæv af ikke at få sin middagslur. Mit svar var, at jeg regelret måtte insistere på at barnet skulle have lov til at sove, hvis de skulle passe barnet hos mig. Alt andet ville være et overgreb mod barnet.

»Væk ham efter en time!« er en velkendt kommentar fra mange forældre, når de afleverer barnet i dagplejen eller vuggestuen. Pædagoger og dagplejere bliver med god ret lige fortvivlede. De ved jo, at børnene har brug for deres søvn midt på dagen. Det er hårdt arbejde at være af sted 8-10 timer hver dag. Forældrene derimod siger det, fordi de tror, at barnet så kan spare sammen på »søvnkontoen«, så det vil sove om aftnen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. december 2008

twinboys

Prøver lige igen.....

Et af de spørgsmål, som vi atter drøftede, var det tilbagevendende spørgsmål om børns søvn i dagplejen og børnehaven. Jeg havde et stort problem med et forældrepar, der insisterede på, at dagplejebarnet ikke måtte sove í dagplejen.

Jeg var fortvivlet, fordi barnet åbenlyst blev vind og skæv af ikke at få sin middagslur. Mit svar var, at jeg regelret måtte insistere på at barnet skulle have lov til at sove, hvis jeg skulle passe barnet. Alt andet ville være et overgreb mod barnet.

»Væk ham efter en time!« er en velkendt kommentar fra mange forældre, når de afleverer barnet i dagplejen eller vuggestuen. Pædagoger og dagplejere bliver med god ret lige fortvivlede. De ved jo, at børnene har brug for deres søvn midt på dagen. Det er hårdt arbejde at være af sted 8-10 timer hver dag. Forældrene derimod siger det, fordi de tror, at barnet så kan spare sammen på »søvnkontoen«, så det vil sove om aftnen.

Hvorfor sove?

Børn i vuggestuer og dagplejer har typisk brug for to timers middagslur. Plus minus.

Et barn har i løbet af et døgn generelt brug for 13-14 timers søvn, hvoraf nogle er i løbet af dagen. Ikke mindst set i lyset af, at også små børn generelt kommer senere i seng om aftenen nu end tidligere. Det gør blot middagsluren endnu mere vigtig og uundværlig.

Børnene har reelt brug for søvnens livgivende og udviklende hvile, men de har også brug for et helle. En fredelig pause.

Det er hårdt arbejde at være i dagpleje og vuggestue med mange indtryk, lyde, krav og til tider stress. Da er middagsluren en sand lise for barnet og medvirkende til, at barnet kan klare resten af dagen i godt humør, og få en god dag på »arbejdet«. For vi kan sagtens sammenligne vuggestue og dagpleje med et krævende arbejde. Barnet har dog ikke som os andre mulighed for at trække sig væk eller gå ind i personalestuen. Vækkes barnet efter en time, vil man opleve, at barnet resten af dagen er pirrelig, trist, grædende og konfliktsøgende. Så bliver eftermiddagen pludselig meget lang. Både for barnet og dets omgivelser.

Svært at få barnet til at sove

Hvad gør man så, når barnet ikke vil sove om aftenen? Svaret er simpelt, man lægger det tidligere i seng! Mange forældre tror fejlagtigt, at de ikke kan få barnet til at sove om aftenen, fordi det ikke er træt nok. Det er gerne omvendt. Nemlig at barnet er overtræt, og dermed umulig at få til at sove.

Børn skal generelt gå friske i seng og stå friske op. Det betyder, at barnet skal lægges, inden det græder sig i søvn, og inden det er helt hysterisk og rundtosset af træthed. Typisk en time før end mange småbørn bliver lagt.

At vi så som forældre kan have svært ved at nå det hele, er en helt anden snak. Udover at barnet typisk skal lægges tidligt, er det fortsat de gode soveråd, der gælder, nemlig at man gearer ned en time før barnet skal sove, at barnet ikke ser TV en time før sengetid, og man tager sig god tid til soveritualerne som et varmt bad, fredelig tandbørstning og ikke mindst en god historie.

S ove i børnehaven?

Man har generelt gennem mange år haft som tradition, at børnehavebørn ikke sover til middag. Går vi endnu flere år tilbage sov børnehavebørn faktisk til middag i de fleste børnehaver. Jeg selv inklusiv! Enkelte børnehaver tilbyder børnene fortsat at hvile sig eller få en middagslur. Set i lyset af, at børn generelt kommer senere i seng, men dog selvfølgelig ikke har fået mindre søvnbehov af den grund, vil mange børnehavebørn uden tvivl have glæde af en lille lur. Desværre begrænses det mange steder af plads - og personaleforholdene. Ved indretning af børnehaver kan man dog med stor fordel planlægge sove- og hvilemuligheder til børnene. Udviklingen går jo desværre hen mod, at børn kommer senere og senere i seng. Det gør blot behovet for at sove i børnehaven endnu større. En middagslur er til gavn for barnet, de andre børn, personalet og ikke mindst forældrene, som får et glad barn hjem og ikke en pjevset, træt hængemule ...

Majbritt

Anmeld

8. december 2008

Christinahr

En anden grund til vækning kan være de sover alt for længe til middag. Aia på snart to kan enkelte gange sover op til 3 en halv time til middag og så er hun svær at få i seng, hvilket reslutere i problemer om morgenen da hun så ikke får natsøvn nok, så det er ikke hetl så sort/hvidt det der.

Men vi beder dem først vække hende efter 2 en halv tre timer, så det synes jeg er ok

Anmeld

8. december 2008

twinboys

Christinahr skriver:

En anden grund til vækning kan være de sover alt for længe til middag. Aia på snart to kan enkelte gange sover op til 3 en halv time til middag og så er hun svær at få i seng, hvilket reslutere i problemer om morgenen da hun så ikke får natsøvn nok, så det er ikke hetl så sort/hvidt det der.

Men vi beder dem først vække hende efter 2 en halv tre timer, så det synes jeg er ok


Nej det mener jeg ikke,....

Svært at få barnet til at sove

Hvad gør man så, når barnet ikke vil sove om aftenen? Svaret er simpelt, man lægger det tidligere i seng! Mange forældre tror fejlagtigt, at de ikke kan få barnet til at sove om aftenen, fordi det ikke er træt nok. Det er gerne omvendt. Nemlig at barnet er overtræt, og dermed umulig at få til at sove.

Børn skal generelt gå friske i seng og stå friske op. Det betyder, at barnet skal lægges, inden det græder sig i søvn, og inden det er helt hysterisk og rundtosset af træthed. Typisk en time før end mange småbørn bliver lagt.

At vi så som forældre kan have svært ved at nå det hele, er en helt anden snak. Udover at barnet typisk skal lægges tidligt, er det fortsat de gode soveråd, der gælder, nemlig at man gearer ned en time før barnet skal sove, at barnet ikke ser TV en time før sengetid, og man tager sig god tid til soveritualerne som et varmt bad, fredelig tandbørstning og ikke mindst en god historie.

Majbritt

Anmeld

8. december 2008

Christinahr

twinboys skriver:



Nej det mener jeg ikke,....

Svært at få barnet til at sove

Hvad gør man så, når barnet ikke vil sove om aftenen? Svaret er simpelt, man lægger det tidligere i seng! Mange forældre tror fejlagtigt, at de ikke kan få barnet til at sove om aftenen, fordi det ikke er træt nok. Det er gerne omvendt. Nemlig at barnet er overtræt, og dermed umulig at få til at sove.

Børn skal generelt gå friske i seng og stå friske op. Det betyder, at barnet skal lægges, inden det græder sig i søvn, og inden det er helt hysterisk og rundtosset af træthed. Typisk en time før end mange småbørn bliver lagt.

At vi så som forældre kan have svært ved at nå det hele, er en helt anden snak. Udover at barnet typisk skal lægges tidligt, er det fortsat de gode soveråd, der gælder, nemlig at man gearer ned en time før barnet skal sove, at barnet ikke ser TV en time før sengetid, og man tager sig god tid til soveritualerne som et varmt bad, fredelig tandbørstning og ikke mindst en god historie.

Majbritt



Desværre er alle tider prøvet. Jeg synes heller ikke det optimalt at hun skal vækkes, men hvis hun står op fra middagslur kl halv fire er hun bare ikke træt kl syv halv otte som normatl. Vi kan forsøge rigtig mange gange og det ender med hun - stadig frisk og overhovedet ikke pylret går med mig i seng kl kvart over ti. Det betyder hele næste dag er ødelagt da hun ikke har fået nattesøvn nok. ALT er prøvet

Anmeld

8. december 2008

twinboys





Desværre er alle tider prøvet. Jeg synes heller ikke det optimalt at hun skal vækkes, men hvis hun står op fra middagslur kl halv fire er hun bare ikke træt kl syv halv otte som normatl. Vi kan forsøge rigtig mange gange og det ender med hun - stadig frisk og overhovedet ikke pylret går med mig i seng kl kvart over ti. Det betyder hele næste dag er ødelagt da hun ikke har fået nattesøvn nok. ALT er prøvet



Mange forældre tror fejlagtigt, at de ikke kan få barnet til at sove om aftenen, fordi det ikke er træt nok. Børn i den alder sover 13-14 timers søvn...

Anmeld

8. december 2008

Christinahr

Hvad så når man har ligget i sengen i halvanden time og barnet stadig ikke sover og det normalt tager ti min?

Anmeld

8. december 2008

twinboys

Christinahr skriver:

Hvad så når man har ligget i sengen i halvanden time og barnet stadig ikke sover og det normalt tager ti min?



Jeg tror bare barnet prøver grænser af, ikke at jeg siger jeres gør det, men nogle børn gør det... Og det er dem der bestemmer, og så kører de rundt med moar og far...

Soveritualer er rigtig godt, og så har man også fortalt barnet at nu er det nu... men mange forældre springer jo ind til barnet bare det siger en lyd... Nogle står jo også op af sengen hele tiden...

Synes ikke man skal vække børn.... Jo hvis det er morgen og man skal ud af døren...pga. arbejde m.m.

Majbritt

Anmeld

8. december 2008

Christinahr

Jeg er med på hvad du mener og helt enig. I praksis fungere det desværre abre anderledes herhjemme. Jeg gider simpelthen ikke bruge halvanden time af in aften i sengen for at få Aia til at sove. Det er sket rigtig amnge gange, så måske hun prøver grænser, men så burde hun nu vide det eneste der sker det er at hun skal sove. Jeg holder i princippet når vi er gået i seng bliver vi liggende til hun sover.

En soverutine hjælper bare ikke hvis barnet den ene dag sover havlanden time til middag og dagen efter 3 1/2. Så vil det jo logisk set ikke være træt på samme tid til aften. Jeg kan ikke se andre muligheder end at hun bliver vækket inden de tre timer er gået og kommer i seng om aftene.

Lytter gerne til gode råd, da jeg er enig, børn skal ikke vækkes. Jeg er heldigvis meget sjællent nød til dte om morgenen

Anmeld

8. december 2008

lonemus

Christinahr skriver:

Jeg er med på hvad du mener og helt enig. I praksis fungere det desværre abre anderledes herhjemme. Jeg gider simpelthen ikke bruge halvanden time af in aften i sengen for at få Aia til at sove. Det er sket rigtig amnge gange, så måske hun prøver grænser, men så burde hun nu vide det eneste der sker det er at hun skal sove. Jeg holder i princippet når vi er gået i seng bliver vi liggende til hun sover.

En soverutine hjælper bare ikke hvis barnet den ene dag sover havlanden time til middag og dagen efter 3 1/2. Så vil det jo logisk set ikke være træt på samme tid til aften. Jeg kan ikke se andre muligheder end at hun bliver vækket inden de tre timer er gået og kommer i seng om aftene.

Lytter gerne til gode råd, da jeg er enig, børn skal ikke vækkes. Jeg er heldigvis meget sjællent nød til dte om morgenen


Jeg er rigtig meget enig i det du skriver - netop fordi min datters nye soverytme betyder, at jeg må vække hende om eftermiddagen nu. Til gengæld har jeg aldrig vækket hende før, ej heller om morgnen. Så fordi jeg nu skal gøre det i nogle måneder, mens hun stiller om til at skippe middagsluren helt...det ser jeg altså ingen problemer i!!

Lone

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.