tazz skriver:
Det handler ikke om, at give hende "lov til alt" nu. Det handler om, at møde hende, ikke begrænse hende.
Mine papbørn blev også taget fra deres mor og flyttede hjem til os, så jeg kender godt situationen, og lavede samme fejl som dig. "Mit hus mine regler.. bumbumbum!" Drop det!
I stedet for at skælde ud når hun læser om aftenen, så lad hende dog. Aftal med hende, at det er okay at ligge lidt og læse - så kan du kigge ind til hende med jævne mellemrum og tjekke om hun ikke er ved at falde i søvn, hun ligger jo ikke og læser i flere timer, og hvis I er meget stringente med tidspunktet, så put hende de 10-15 minutter før, så der er tid til det i den sidste ende. Måske slapper hun bedst af med en bog? Har du talt med hende om hun kan lide bøger og hvilke hun bedst kan lide?
Mht. fremmede, så er det igen en provokation fra hendes side. Når du opdager det, så gå i stedet stille hen til hende og tal med manden sammen med hende. Accepter hendes fejl, og fortæl hende at det var vel nok en flink mand hun talte med, og kom den vej ind på, at ikke alle er flinke, så hun skal passe på sig selv og hvem hun taler med.
Så ja, generelt .... mød hende og gør tingene SAMMEN med hende i stedet for, at straffe hende. Vil hun ikke rydde op? Så gå op på værelset sammen med hende og aftal at du lægger bøgerne på plads, så tager hun dukketøjet, og gør det hyggeligt i stedet for en pligt. Få hende til at føle at hun er velkommen og accepteret i hjemmet, for lige nu søger hun at finde alle tegn på, at hun ikke er.
Og nej, du kommer ikke til, at tage kampen senere og hun tror ikke, at hun kan styre hjemmet. Mød hende som I plejer da hun var weekendbarn og trap det lige så stille ned, så hun ikke bare rammer en mur i de rammer hun ellers er vant til.
Hun får allerede lov til at ligge med et par jumbobøger eller lidt musik, eller begge dele.. Eller ramasjang.. Og det havde hun også fået lov til her til aften, så det skulle ikke være det der var problemet. Hun får af vide, at hun må ligge og læse indtil jeg kommer ind og siger godnat, og læser en historie for hende, og det gør jeg omkring kl.20, hvor hun bliver lagt 19-19.30..
Ved aftensmaden var hun ikke helt tilfreds med den måde jeg havde tilberedt grøntsagerne på, så sagde til hende, at hun var mere end velkommen til at komme ud og hjælpe mig imorgen, så hun var sikker på, at det var noget hun kunne lide, og hun plejer også at være god til at lave mad sammen med mig.. Vi laver madplanerne sammen (alle 3), så hun har lidt medindflydelse, og kan sige fra..
Vi skal på telt tur bare mig og hende om 14 dage, hvor vi skal hygge uden at tænkte på alt muligt, og alle mulige... Jeg gør virkelig mit bedste for, at vi kan få en god start.... Og lige så tit som jeg siger at noget ikke er i orden, lige så tit ser jeg igennem fingrene med det.
Da hun havde mareridt, lånte jeg en madras for at sove inde ved hende, hvilket jeg havde gjordt i 2 nætter.. Så fik jeg af vide af hende der kommer, at det skulle jeg lade være med, fordi Isabella skulle lære, at jeg havde en soveplads, og det samme havde hun..
Fik af vide, at jeg skulle overføre så mange af de ting der var i plejefamilien som muligt, det er også derfor hendes sengetid er kl.19, selvom den plejede at være kl.20 når hun var her i weekenderne.. Har tænkt mig at ændre den senere, når vi er kommet lidt længere hen i forløbet, for hun sover aldrig før ved 21-tiden uanset..
Jeg kan komme med utallige ting, men lige nu synes jeg bare det er så svært, fordi vi allesammen skal vænne os til den nye situation..