Jeg blev godt nok også sur over den der kommentar på EB. "Kan du bevise.... og undskyldning...." Sikke dog en ignorant, dum ko.
Nu står jeg i en vennekreds, hvor jeg kan tælle de første tre piger med psykiske diagnoser, og de næste fire piger med senfølger af traumatiserende overgreb i barndommen. Fire af pigerne har børn, de to andre drømmer om børn og uanset hvad deres diagnose lyder på, så har det jo ingen effekt for hvordan deres børn har det. Tværtimod. Alle har erkendt at de har en lidelse, som de ikke kommer af med, og arbejder med den så godt som muligt. Den ene får stærk medicin og arbejder på at komme tilbage til livet. Den anden skal i behandling og den tredje venter på behandling. De tre med senfølger får alle behandling, såsom samtaleterapi og jeg kan forestille mig, at det for den ene kan komme på tale med noget midlertidig medicinskbehandling, som hun kan komme til at blive trappet ud af.
Anyways. Bottomline er at de alle er mødre eller ønsker at blive det. De har alle deres lidelser, og nogen får medicin. Men ingen af dem har på noget tidspunkt ytret at det skulle være samfundets skyld. De ved, hvorfor de er syge og hvorfor de har det som de har det. De ved, at de er syge og sådan er det. De er fantastiske mødre alle sammen og gør deres bedste for deres børn. De giver sig nok endnu mere end de 'raske' mødre jeg kender, fordi de netop skal kæmpe så hårdt for at vise sig selv og omverdenen, at de sagtens kan være gode mødre og deres børn har en stabil opvækst.
Personligt er jeg af dem, der ville ønske at min mor havde fået veto mod at formere sig. Ikke fordi hun er syg, men fordi hun aldrig har erkendt at hun er syg. Lige så har hun aldrig - og virkelig aldrig - forsøgt at være en god mor for nogen andens skyld end sin egen. Alt handler kun om hende.
Forskellen på hende - der er mor og syg - og på mine veninder - der er mødre og syge - er at den sunde grupper erkender sygdommen og arbejder med den, for deres egen og for deres børns skyld. Min mor erkender det i virkeligheden ikke og arbejder kun med sin sygdom hvis hun er tvunget til det, og kun for sin egen skyld.
Mht. medicin, så er det jo noget den enkelte skal tale med sin læge om, men man skal formentligt aldrig lave en kold tyrker, men følges meget tæt gennem graviditeten og efterfølgende. Det er i virkeligheden ikke noget man rigtig kan diskutere på nogen som helst internet-fora, fordi det er så individuelt afhængigt, at den almene dansker ikke kan gøre sig begreb om hvor svært det er og hvor meget arbejde der ligger i at trappes ud af medicin.
Men jeg håber virkelig på, at folk er lidt klogere end de der typer fra "nationen", og rent faktisk opsøger viden i stedet for at sidde og brække sig over det mindste.