Storebror - hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.541 visninger
22 svar
0 synes godt om
31. maj 2011

Pipsemor

Hej allesammen,

Jeg er mor til ét barn! Jeg vil rigtig gerne have en til. Vores første fylder 2 år om 3 mdr og jeg bliver ved med at tænke på, hvornår det er fair for ham, at vi får en til... Jeg har det underligt med det. Jeg er bange for at en af dem vil blive glemt og hvad hvis nu jeg elsker den ene mere end den anden?!?

Min mand og jeg har snakket om, vi begge to rigtig gerne vil have en til, og har begge givet "projekt bror/søster" grønt lys, men da jeg spekulere så meget over ovenstående, tør jeg ikke rigtig gå igang...

Er der nogen af jer, der kender noget til det? Og måske endda kan forklare, hvordan det er for den førstefødte at blive storebror/søster?

Mange hilsner og på forhånd tak, fordi der er et sted, man kan lette sine tanker...

PS: Jeg ved ikke om det er det rigtig emne jeg har startet en tråd under??? Håber, det er ok.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2011

tinasmor

Pipsemor skriver:

Hej allesammen,

Jeg er mor til ét barn! Jeg vil rigtig gerne have en til. Vores første fylder 2 år om 3 mdr og jeg bliver ved med at tænke på, hvornår det er fair for ham, at vi får en til... Jeg har det underligt med det. Jeg er bange for at en af dem vil blive glemt og hvad hvis nu jeg elsker den ene mere end den anden?!?

Min mand og jeg har snakket om, vi begge to rigtig gerne vil have en til, og har begge givet "projekt bror/søster" grønt lys, men da jeg spekulere så meget over ovenstående, tør jeg ikke rigtig gå igang...

Er der nogen af jer, der kender noget til det? Og måske endda kan forklare, hvordan det er for den førstefødte at blive storebror/søster?

Mange hilsner og på forhånd tak, fordi der er et sted, man kan lette sine tanker...

PS: Jeg ved ikke om det er det rigtig emne jeg har startet en tråd under??? Håber, det er ok.

Vores skal først være søster her om noget tid, men ville bare sige til dig, at alle de "kloge" jo siger at 3 år er den bedste alder (hvis der er sådan noget) Det vil jo betyde at hvis I bliver gravide nu, så ville det teoratisk være et rigtig godt tidspunkt for ham at blive storebror. Når mor og far er klar så tror jeg det er det rigtige tidspunkt uafhængigt af hvor gl. den "store" er.

Men med 3 år i mellem vil de stadigvæk have rigtig meget gavn af hinanden i deres opvækst og han er samtidig stor nok til at at forstå mere af hvad det vil sige at skulle have en søskende i forhold til hvis han lige var blevet to (og måske ikke kunne snakke eller forklare hvordan han havde det)

Held og lykke med projekt baby hvis I bestemmer jeg for det.

Anmeld

1. juni 2011

JustAnotherName

Ifølge min optik er der ikke et "godt/rigtigt" eller "skidt/forkert" tidspunkt.
Og det afhænger ikke af det først-fødte barn om det bliver godt eller ej.
- Det afhænger af forældrene, om de rummer at være forældre til to på tidspunktet, i de aldre, som børnene nu engang har/får.

Herhjemme er der kun et år og otte måneder mellem vores to piger.
Og jeg har aldrig fortrudt, at vi valgte at få nummer to hurtigt, selvom jeg da selvfølgelig også havde mine tanker og bekymringer, da jeg ventede lillesøster.

Idag har de så meget glæde af hinanden!! Jeg føler oprigtigt i hjertet, at det er én af de største gaver, jeg har kunnet gi' mine børn - at de har hinanden.

Anmeld

1. juni 2011

Majeha

Var meningen vi skulle starte projektlillebror/søster sidste sommer, men et brud kom og lavede om på de planer. Vi er nu sammen igen, og venter mig til dec. Termin samtidig med storebrors termin. Han er dog født en måned for tidligt, og regner også med at det sker før denne gang, så der kommer til at være 3 år imellem dem. Synes det passer fint. Er i hvert fald glad for vi ventede, såden store kan være lidt mere selvhjulpen og bevidst om hvad der sker. Han er i hvert fald godt klar over, der er "baby mave", og peger på min mave.

Der er 6 år mellem mig og min lillebror, og det synes jeg er for meget. Har intet glæde haft af hinanden. (Skal lige siges, han lider af ADHD, så det har været en turbulent opvækst for os, så ved ikke, om det har noget med vores forhold at gøre). Men har tit savnet en bror/søster tættere på min alder.

Anmeld

1. juni 2011

Pipsemor

Tak for "input'ene".

Det har da hjulpet lidt at få jeres meninger/oplevelser. Og tillykke med maven, Majeha. Det er da rigtig dejligt at høre, at du både er gravid igen, men også, at I fandt sammen igen.  6 år er også længe at vente med nr. 2, hvis altså planen er, at børnene skal have glæde af hinanden... Så det har vel været en blanding af din og din brors aldersforskel og så det, at han led af ADHD. Opdagede man det, inden det blev et problem for ham i skolen?

OG til JustAnotherName... Jeg kan rigtig godt lide din sætning: "Ifølge min optik er der ikke et "godt/rigtigt" eller "skidt/forkert" tidspunkt".  Det handler vel mest om at turde springe ud i det? Jeg troede bare, man ville være mere parat til at springe ud i projekt baby2 end 1. Men det er det bare overhovedet ikke! Det skulle man jo ellers tro, når man har prøvet det før, men man ved jo også (eller det er der i hvert fald nogen, der siger), at to graviditeter ikke er ens... Men det er to børn jo heller ikke på trods af, at de har samme forældre. Min søster, som jeg elsker over alt på jorden, og jeg, er langt fra ens. Hverken på udseende eller væremåde.

1 år og 8 mdr. synes jeg også er okay, så længe I har været parat til det. Jeg skulle bare tilbage på arbejdsmarkedet, før næste barn, og nu vil jeg gerne lige lære lidt mere, inden jeg går fra igen...

Men jeg synes, at det er sødt at høre, når de forstår lidt af, at der kommer en ny baby. Det ville vist ikke sige vores lille trold, på 1½ år, en dyt endnu... Han forstår meget af det, man siger til ham, men han har ikke noget sprog, og han er bare blevet så voldsom, synes jeg...

Hvordan har jeres, der er blevet storesøskende tacklet omvæltningen? Og hvordan forbereder man dem så?

Et sidste spørgsmål: Hvad sagde jeres arbejdsgiver til, at I skulle på barsel igen. Jeg startede i november 2010 og jeg regner ikke med, vi går i gang med projektet før efter sommerferien...

Anmeld

1. juni 2011

Pipsemor

tinasmor skriver:

Vores skal først være søster her om noget tid, men ville bare sige til dig, at alle de "kloge" jo siger at 3 år er den bedste alder (hvis der er sådan noget) Det vil jo betyde at hvis I bliver gravide nu, så ville det teoratisk være et rigtig godt tidspunkt for ham at blive storebror. Når mor og far er klar så tror jeg det er det rigtige tidspunkt uafhængigt af hvor gl. den "store" er.

Men med 3 år i mellem vil de stadigvæk have rigtig meget gavn af hinanden i deres opvækst og han er samtidig stor nok til at at forstå mere af hvad det vil sige at skulle have en søskende i forhold til hvis han lige var blevet to (og måske ikke kunne snakke eller forklare hvordan han havde det)

Held og lykke med projekt baby hvis I bestemmer jeg for det.

Hej Tinasmor.

Jeg tror også på "3-års-reglen", hvis man kalde det det.  Der er tre år imellem min egen søster og jeg, og vi har virkelig haft glæde af hinanden, da vi var mindre.  I dag bor hun så bare i England og har gjort det de sidste 7, snart 8 år! Så jeg savner hende tit, da hun er studerende og vi lige har købt hus... Så er der jo ikke så mange penge til rådighed til flyrejser...

Men ja, hvis vi tør sætte gang i projektet og vi er ligeså heldige med at blive gravide som sidst, så skulle det passe nogenlunde med 3 år imellem. Så håber jeg bare, at han forstår noget af det og vil hjælpe sin mor med at glæde sig lidt over begge sine unger.

Hvor gammel er jeres nu?

Anmeld

1. juni 2011

Maja_4000

Nu er vores datter kun 5 måneder :b Men planen er , at hun skal være renlig og / eller være startet i børnehave før vi begynder at prøve 

Der er 3½ år imellem mig og min lillebror , og synes det har været passende

Anmeld

1. juni 2011

henh01

Der kommer til at være 3½ år mellem min den mindste og baby hvis alt går efter planen og vi får baby i 2014

Derudover er der 6 år mellem mine to børn nu - det er også en skøn aldersforskel, der er fordele og ulemper ved det hele tror jeg .

Anmeld

1. juni 2011

Alexander&Lærke

Det bliver 4 år mellem mine to har en dreng fra august 07 og venter nu en pige til juli 11.

Vi gik igang med barn nr 2 da det ville passe med at der var 3 1/2 år mellem den, da vi syntes det var en passende aldre også skulle min mand lige være indstillet på en mere. Men lillepigen var længe indervejs og det tog atlså godt 6 md før jeg blev gravid. Så nu bleiver der de har 4 år, men efterhånden er jeg glad for det, min søn er den sidste halve år blevet så stor og selvstændig, det nyder vi begge i fulde drag.

Anmeld

1. juni 2011

Pipsemor

henh01 skriver:

Der kommer til at være 3½ år mellem min den mindste og baby hvis alt går efter planen og vi får baby i 2014

Derudover er der 6 år mellem mine to børn nu - det er også en skøn aldersforskel, der er fordele og ulemper ved det hele tror jeg .

De er da det man kalder pseudotvillinger så, ik??

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.