Rygning - Hvor skadeligt er det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.882 visninger
12 svar
0 synes godt om
13. november 2008

Anonym trådstarter

Hej allesammen.

Nu bliver jeg nødt til at høre om lidt erfaringer på dette emne.
Jeg er selv ryger, og venter nu blot på svar om der er et lille spir i mavsen.
Men jeg er ret nervøs, jeg ryger vel ca. en pakke om dagen, og har læst meget om rygning og graviditet på nettet, men jeg kan ikke blive klog på om det er skræk historier, eller der er hold i det.

Er der nogle af jer skønne mødre der har røget under graviditeten?
Hvis ja, fik det følge skader på barnet, eller en form for unormal graviditet, øget/nedsat aktivitet osv.

Mine forældre og deres bedsteforældre osv. har jeg ladet mig fortælle røg gennem alle deres graviditeter, og ud af ialt 12 fødsler var "kun" et barn skadet (Downs) - Men da dette er mange år siden trak man jo ikke lighedstegn mellem netop det og så rygning under graviditeten.

Så kære allesammen, røg i under graviditeten, og jer der ikke gjorde, hvad fik jer til at kvitte smøgerne?

På forhånd tak for svar - Ano indtil videre 76.gif

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. november 2008

Diana...

Jeg ryger ikke, og min kæreste går ud i haven el ud under emhætten og ryger. Jeg kunne aldrig finde på og ryge under graviditeten. Der er så mange ting der spiller ind bla. for tidlig fødsel, vugge død, meget lille barn under fødslen, Jeg tror på hvad alle de kloge skriver, Jeg kender en som røg mens hun var gravid og føde 7 uger for tidligt, der er ikke nogen beviser på at lige det er grunden der er jo så mange ting men når man ved der er en chance så ville jeg ikke gøre det.
Min mening.

Knus Diana

Anmeld

13. november 2008

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jeg har ikke selv erfaringer med emnet.

Du kan evt. læse disse artikler:

https://www.baby.dk/videnom/1p77/fertilitet-rygning.aspx

https://www.baby.dk/videnom/4p273/graviditet-rygning.aspx

Mvh
Karoline

Anmeld

13. november 2008

A.

Anonym skriver:

Hej allesammen.

Men jeg er ret nervøs, jeg ryger vel ca. en pakke om dagen, og har læst meget om rygning og graviditet på nettet, men jeg kan ikke blive klog på om det er skræk historier, eller der er hold i det.

Hvis ja, fik det følge skader på barnet, eller en form for unormal graviditet, øget/nedsat aktivitet osv.

Mine forældre og deres bedsteforældre osv. har jeg ladet mig fortælle røg gennem alle deres graviditeter, og ud af ialt 12 fødsler var "kun" et barn skadet (Downs) - Men da dette er mange år siden trak man jo ikke lighedstegn mellem netop det og så rygning under graviditeten.

Så kære allesammen, røg i under graviditeten, og jer der ikke gjorde, hvad fik jer til at kvitte smøgerne?

ja det har jeg gjort og her var der ingen problemer med graviditet osv. men det er helt op til dig selv hvad du vil gøre..

Anmeld

13. november 2008

Pia.

Hej allesammen.

sødeste Anonym... lige pt trækker jeg vejret dybt ned i maven og puster ud for at svare dig på en pæn måde...

RYGNING OG GRAVIDITET/BØRN HØRE IKKE SAMMEN

I dagens Danmark er vi så oplyst omkring rygning og børn at ingen burde udsætte deres børn for passiv rygning !!!

At stille et spørgsmål for at høre om andre der røg har været "uheldige" at skade deres barn, syntes jeg er et dumt spørgsmål...

Hvorfor spørg du ikke bare om hvor mange af os der lod børnene løbe over vejen og hvor mange af dem der overlevede !!!??? i mine ører er spørgsmålet lige dumt....

Okay jeg klarede ikke at holde den helt pæne tone... men lige rygning får mig bare op i det røde feldt...

Og jeg ved godt hvad der sker når jeg trykker send... folk vil hagle mig ned.... OG ?

Her kan og vil jeg ikke holde mund 60.png

Så mit råd til dig er - STOP med at ryge inden du sætter en lille guldklump i verden eller skal bære på et lille kostbart liv i din mave...

Knus og dejlig ikke rygende dag til alle ....

Anmeld

13. november 2008

Honningblomst

PiaR skriver:

sødeste Anonym... lige pt trækker jeg vejret dybt ned i maven og puster ud for at svare dig på en pæn måde...

I dagens Danmark er vi så oplyst omkring rygning og børn at ingen burde udsætte deres børn for passiv rygning !!!

At stille et spørgsmål for at høre om andre der røg har været "uheldige" at skade deres barn, syntes jeg er et dumt spørgsmål...

Hvorfor spørg du ikke bare om hvor mange af os der lod børnene løbe over vejen og hvor mange af dem der overlevede !!!??? i mine ører er spørgsmålet lige dumt....

Okay jeg klarede ikke at holde den helt pæne tone... men lige rygning får mig bare op i det røde feldt...

Og jeg ved godt hvad der sker når jeg trykker send... folk vil hagle mig ned.... OG ?

Så mit råd til dig er - STOP med at ryge inden du sætter en lille guldklump i verden eller skal bære på et lille kostbart liv i din mave...

INGEN haglen ned herfra....jeg er helt enig.

Et andet spørgsmål kunne være om du trådstarter ville kunne leve med HVIS du blev skyld i dit barn blev sygt eller døde pga din rygning.
Jeg er sikker på du som mor vil gøre alt for dit barn...at stoppe med at ryge er kun det første du kommer til at "ofre" som mor...

Skynd dig at få hjælp til at stoppe hvis ikke du kan uden hjælp...det er da svært, men man kan hvis man vil.

Knus Eva....

Anmeld

13. november 2008

Anonym trådstarter

Jamen ingen fornærmende mine herfra, og det er der heller ingen grund til, jeg er nemlig ved at skære ned af samme årsag, at jeg mener at rygning er mit valg - hermed tilvalgt åbenlyst at skade mig selv.

Men ER jeg så heldig der er en dejlig person i maven, ja så er det ikke længere et valg kun for mig.

Grunden til dette spørgsmål omkring hvor skadeligt det egentlig er, er at jeg bliver mødt med en del rynken på næsen omkring at jeg lytter for meget til hvad der står omkring netop emnet, at jeg er for hysterisk og at netop slægterne før mig "ingen" problemer mødte under graviditet.

Jeg selv har personligt intet imod folk der ryger under deres graviditet, jeg mener bare at det er noget man som individ tager stilling til, og når man afgode grunde ikke kan få svar af spiret i maven må man påtage sig at give det de bedst mulige levevilkår.

Om det at ryge under graviditeten er at sidestille med børn der overlever at løbe over vejen finder jeg dog liiiidt overdrevet...

Men dette emne er skam åbent til fyrrig debat 60.png Jeg vil jo gerne høre for som imod.

Hilsen Ano - som nedtrapper smøgerne og lader spiret selv tage valget om 18 år... 76.gif

Anmeld

13. november 2008

Ny mor

PiaR skriver:

Kunne ikke skrives bedre, PiaR.

Til Ano
Tænk også på, at selvom din graviditet og dit barns barndom måske ville gå ok, hvis du vælger at ryge, så ville der være risiko for ham/hende senere i livet. Der har bl.a. været tale om at mænd, hvis mødre røg under graviditeten, fik dårlig sædkvalitet som voksne. Så der er al mulig grund til at holde pinen ud ved at stoppe rygningen i de sølle ni måneder af dit liv graviditeten varer!!!

Held og lykke
Birgitte

Anmeld

13. november 2008

Pia.

"Om det at ryge under graviditeten er at sidestille med børn der overlever at løbe over vejen finder jeg dog liiiidt overdrevet..."

SVAR:

Jeg ser ingen forskel da begge dele er til stor fare for barnet, og de i begget tilfælde kan få alvorlige følge sygdomme eller i væreste fald dø....

Anmeld

13. november 2008

Christine

Det er meget skadeligt. Udover skade på selve fosteret kan moderkagen og navlestrengen beskadiges - det kan enten betyde at barnet dør af mangel på ilt eller næring.
Jeg røg indtil jeg blev gravid og ente med en moderkageløsning. I mit tilfælde er det umuligt at vide om det har med rygning at gøre - jeg var jo stoppet og det kan forårsages af mange andre ting (i mit tilfælde har jeg en anden meget sandsynlig grund) men det er bevist at det sker hyppigere hos rygende gravide. Det der egentlig skete for mig var en voldsom blødning - ca. 1½ liter i løbet af 20 min. Hvis lillemusen ikke var blevet taget ved akut kejsersnit kunne vi begge være døde af det.
Det er blot én risikofaktor og jeg ville i dit sted gøre alt for at undgå det - altså lade være med at ryge.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.