Rygning - Hvor skadeligt er det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. november 2008

JonTri

Hej hej...
Jeg røg indtil vi besluttede at lave et barn. Stoppede brat en måned inden jeg blev gravid... det der motiverede mig var barnet - det kan også være sværere at blive gravid hvis man ryger - gælder også manden.
Der er flere fakta der taler mod rygning under graviditet og det er et felt, hvor der forskes meget. Hvis man vælger at ryge er der øget risiko for spontan abort. Det er bevist at rygerbørn har lavere fødselsvægt - det mener nogle ikke er så slemt, men man skal huske at lav fødselsvægt er på hele barnet - altså mindre hjerne, hjerte, lunger, lever mm. Det gør at barnet er mindre modstandsdygtigt overfor infektioner. Desuden er det testet at barnet får mindre ilt og mere kulilte op mod 1½ time efter at moderen har røget... Det synes jeg er lidt vildt. De fleste ryger jo med jævne mellemrum.

Der er flere forskningsartikler på nettet - og det er bestemt ikke overvurderet - så brugte man ikke så mange penge på at forske i det

Hvis jeg var dig ville jeg stoppe... nogle jordemodercentre tilbyder rygestopkursus.

Uha det blev lidt langt... Håber du har et lille fnug i maven og at det bliver passet godt på

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. november 2008

twinboys

PiaR skriver:

sødeste Anonym... lige pt trækker jeg vejret dybt ned i maven og puster ud for at svare dig på en pæn måde...

RYGNING OG GRAVIDITET/BØRN HØRE IKKE SAMMEN

I dagens Danmark er vi så oplyst omkring rygning og børn at ingen burde udsætte deres børn for passiv rygning !!!

At stille et spørgsmål for at høre om andre der røg har været "uheldige" at skade deres barn, syntes jeg er et dumt spørgsmål...

Hvorfor spørg du ikke bare om hvor mange af os der lod børnene løbe over vejen og hvor mange af dem der overlevede !!!??? i mine ører er spørgsmålet lige dumt....

Okay jeg klarede ikke at holde den helt pæne tone... men lige rygning får mig bare op i det røde feldt...

Og jeg ved godt hvad der sker når jeg trykker send... folk vil hagle mig ned.... OG ?

Her kan og vil jeg ikke holde mund 60.png

Så mit råd til dig er - STOP med at ryge inden du sætter en lille guldklump i verden eller skal bære på et lille kostbart liv i din mave...

Knus og dejlig ikke rygende dag til alle ....

Jeg er 100% enig så her kommer kun blomster til dig og ingen hagl...

Super godt skrevet...

Majbritt

Anmeld

13. november 2008

Hudi

Hejsa.
Med fare for at blive høvlet ned, vil jeg da fortælle om min erfaring på det område.
Jeg har røget under begge mine graviditeter. Jeg talte med læge og jordemoder om det, og de sagde at jeg skulle holde mit smøgforbrug på et minimum. Jeg satte begge gange mit forbrug MEGET kraftigt ned. Jeg røg 3 cigaretter om dagen da jeg ventede den store, og 5 da jeg ventede den mindste. Mine børn var sunde og raske da de kom ud. 3214 gram og 3428 gram. De er stadig sunde og raske og aktive børn......Og jeg er stadig ryger. Vi ryger aldrig inden for. Vi går pænt ned fra anden sal når der skal ryges, og det gør vores gæster også.
Jeg vil på ingen måde sidde og forsvare rygning under graviditeten, for det er ikke noget man skal gøre. Mine børn tog ikke skade, blev ikke født for tidligt og havde en fin fødselsvægt....Men det er jo ikke sikkert det vil være tilfældet for dig, så jeg syntes faktisk du skal gøre det jeg ikke formåede..... STOP.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.