hvorfor føder man for tideligt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. april 2011

Sitrani

Jeg blev selv født i uge 30, altså 2½ måned for tidligt.. Min tvillingesøster døde, men jeg overlevede.... Ved ikke hvorfor, men det er vidst rimelig normalt, at tvillinger kommer ud før tid....

Hvis du skulle føde nu er der jo 90% chance for, at den lille overlever, så tror ikke du skal være nervøs!

Jeg går slet ikke og tænker på, at jeg kan føde når som helst, jeg tænker bare, at jeg føder som jeg er sat til, og hvis ikke, jamen så er det også bare i orden  Tror det er vigtigt ikke at gå og være negativ....

Held og lykke med det hele!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. april 2011

Lusi

Der er jo mange forskellige årsager til man føder for tidligt.. Har en veninde som var 32+2 og pludselig gik hendes vand.. Jeg selv fødte første gang 35+4 og har lige født mit andet barn 30+2, begge gange pga. svangerskabsforgiftning..

Anmeld

18. april 2011

132319

Første gang gik mit vand 33+2. Jeg fik ingen veer og da jeg ikke var over 34+0, ventede de med at sætte mig i gang.

Jeg fik målt infektionstal hver dag, for hvis jeg havde infektion i kroppen, skulle den lille ud. 

Anden gang gik mit vand 36+5. Da det tilrådes at barnet skal ud senest 24 timer efter vandafgang pga. infektionsrisiko, blev jeg sat i gang morgenen efter 36+6.

Dvs. at begge mine børn i og for sig er præmature, på trods af at Kamille havde en kampvægt på 3200 gram 

Der er ingen forklaring på hvorfor mit vand er gået for tidligt begge gange.

Jeg så lige at der var en anden der skrev at barnet kun skal vokse sig stort fra uge 34 og frem. Det er ikke korrekt. Der er mange ting der ikke bliver færdigudviklet før lige omkring uge 37. Bla. hornhinderne, kan hos nogen ikke være helt færdige. Der udover styrkes barnets motorik jo længere barnet er i maven. De sidste uger har det ikke ret meget plads i maven og ligger derfor trængt og får styrket muskulaturen ved bevægelse. Sutterefleksen er først udviklet i uge 35 og de fleste for tidlig fødte får gulsot. For tidlig fødte er i højere risiko for at udvikle ADHD end mature børn. For tidlig fødte kan være yderst sensitive. For tidlig fødte har ikke fået opbygget jerndepoter og skal have jerntilskud fra de er 1 måned, modsat mature børn som skal have det fra 6 måneder. ...Jeg kunne blive ved...

Selvfølgelig kan man ikke skære alle over en kam og nogle for tidlig fødte kan klare sig alderssvarende uden at være mærket af de for tidlige uger men statistisk set har børn før uge 37, flere vanskeligheder end mature børn.

Derfor er det for alle parter bedst at barnet som minimum bliver i maven til 37+0 og så tæt på termin som overhovedet muligt.

Begge mine børn er mærket af at være for tidlig fødte. Hjalte var/er meget langsom motorisk og Kamille er meget meget sensitiv.

Jeg krydser fingre for at din baby bliver i maven så tæt på termin som overhovedet muligt 

Anmeld

18. april 2011

TbCp

Jeg fødte 5 uger for tidligt, men de kunne ikke fortælle mig hvorfor... en morgen gik vandet bare...

Føste i uge 35 + 2 (et 1/2 år tidligere havde min søster født sin søn i uge 35 + 3, meget pudsigt )

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.