Anonym skriver:
Min kæreste gik før jeg fødte, og han ser vores søn hos mig omkring 3-4 gange om måneden. Det er på mit ønske, at han er her det antal gange. Vi lavede en aftale før vores søn kom til verden om, at han kunne komme her 1-2 gange hver 14. dag. Og den aftale er vi begge ok tilfredse med. Men så er det jeg tænker på, hvornår skal samværet 'skrues op', så vores søn er hos ham med overnatning?
Jeg ved, at han tænker allerede når vores barn er under 1 år, men jeg synes det er meget tidligt, da han ikke er knyttet så meget til ham, da de kun ses få gange pr. måned jo. Ydermere starter vores barn i vuggestue i juli/august, og synes det er synd, hvis der både skal ske samvær med far OG vuggestue på samme tid. Det er for mange omstillinger for et lille barn.
Faren og jeg bor 90 km fra hinanden, så det er ikke bare lige en hurtig tur frem og tilbage, når samværet skal være hos ham. Andre der har stået i lign. situation, eller som har erfaringer mht. samvær med faren, når man bor langt fra hinanden og ikke har boet sammen mens barnet har været der? 
På forhånd tak for dit svar og din tid 
Vi begyndte at have min bonusdatter til overnatning da hun var 2 år.
Hun havde set os 2 - 3 gange før.
Vi havde passet hende en time hos hendes mor, så havde de været hos os et par timer, så var hun en hel dag hos os, og næste gang til en overnatning.
Derefter kom hun hver weekend til 2 overnatninger i 3 uger i træk, og så hveranden weekend.
Jeg synes det gik meget hurtigt med at få kørt hende ind, men det er gået fint alligevel, hun er knap 6 år nu og elsker at være hos os.
Men synes bestemt det er for tidligt hvis din søn skal sove hos sin far når han kun er et år.
Medmindre i skruer meget mere op for samvære et par måneder inden, så han kan blive helt tryg ved far. Men heller ikke mere end en overnatning af gangen.
Måske skulle du tage med og sove de første par gange, hvis du har mulighed for det.?
Ved godt statsforvaltningen anbefaler at de skal være 3 år, men altså hvis de kan sove hos bedsteforældre og lign. skulle man da også kunne være hos sin far.
Og prøv at forstille dig hvor svært det er for far ikke at have sit barn hos sig. Det er jo lige så meget hans guldklump.
Kan godt forstille mig hvor svært det må være for dig, og ved ikke hvordan jeg selv ville have det hvis mig og min kæreste gik fra hinanden.
Men synes far skal kunne være ligeså god som mor. Har har bonuspigen fået så meget ud af det, selvom hun ikke var "gammel nok" til at sove hos far.