Nicoline vil IKKE spise rugbrød.. Hvad dælen gør jeg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. april 2011

Anne85

Min datter på snart 9 mdr gider heller ikke rigtig rugbrødet for tiden. Men jeg tager det ikke så tungt - tænker det er meget normalt at de i perioder ikke gider nogle ting. Til frokost får hun bare alt muligt andet så - avocado er det helt store hit, pasta, en frikadelle, torskerogn, lidt bolle eller lignende - og så prøver vi med rugbrødet igen senere. Det skal nok komme

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. april 2011

PsychedeliC

Nicolinesmor170510 skriver:

Ja, hun sidder selv med det, men lige så hurtigt det kommer op til munden, ryger det på gulvet igen, og så tager hun ikke mere, men bliver sur fordi der "kun" er rugbrød.. Har prøvet at have en masse forskelligt sammen med rugbrød, men næh nej hun går udenom.. Jeg har kommet remoulade på, men kun ved 5 hapsere kunne jeg snyde hende Jeg har også prøvet at smørre et rugbrød over alt, foran og bag på, men nej hun opdagede det, og ville absolut ikke have mere.. :/

Ja det kan jeg godt se. Så ved jeg ikke hvad der er at gøre 

Anmeld

11. april 2011

ZamanogDania

Så det vil sige, at din også får varmt mad til middag eller? Hvilke grove boller giver du?

Ja det gør hun faktisk, men ikke så tit, fordi hun er i dagplejen. Som sagt hun får nogle groft boller. Det er dem der er bløde. Alt mulig slags bare blødt. Ellers prøv med en knækbrød. Der er nogen der hedder wasa light eller sådan. Når de kommer i munden så smelter knækbrødet, så det er ikke hårdt. Hun elsker den. De får den os hos dagplejen.

Anmeld

11. april 2011

Bare mig..

ZamanogDania skriver:

Ja det gør hun faktisk, men ikke så tit, fordi hun er i dagplejen. Som sagt hun får nogle groft boller. Det er dem der er bløde. Alt mulig slags bare blødt. Ellers prøv med en knækbrød. Der er nogen der hedder wasa light eller sådan. Når de kommer i munden så smelter knækbrødet, så det er ikke hårdt. Hun elsker den. De får den os hos dagplejen.

Okay...

de der knækbrød, kan jeg evt bruge dem som rugbrød, eller er de for usunde til det (hvis de er usunde, i forhold til at få dem hver dag?) Altså så hun ikke spiser pålæg uden noget under?

Anmeld

11. april 2011

Bare mig..

Anne85 skriver:

Min datter på snart 9 mdr gider heller ikke rigtig rugbrødet for tiden. Men jeg tager det ikke så tungt - tænker det er meget normalt at de i perioder ikke gider nogle ting. Til frokost får hun bare alt muligt andet så - avocado er det helt store hit, pasta, en frikadelle, torskerogn, lidt bolle eller lignende - og så prøver vi med rugbrødet igen senere. Det skal nok komme

Okay, så hun får ingen form for brød?

Jeg har en lille bange anelse om, at hun er en af de børn, der bare ikke kan lide brød/rugbrød

Anmeld

11. april 2011

Faith

Åh jeg har præcis samme problem med Mikkel... Han nægter at spise rugbrød, ja alle former for brød faktisk. Synes det er så frustrerende og er bange for at han aldrig kommer til at spise andet end majsgrød, øllebrød, havregrød osv. Har ligesom dig prøvet alt! Hans tvillingebror spiser alt der bliver sat foran ham. Synes virkelig det er en kamp

Anmeld

11. april 2011

Thalia

Ja, hvad gør jeg?

Hun vil ikke spise rugbrød, og helst ikke noget som helst brød - mørkt som lyst. Dog kan jeg godt klemme lidt bolle ned engang imellem, men det er ikke tit..

Så hvad gør jeg? Hun skal jo have middagsmad, og havregrød kan hun altså ikke få både til morgenmad og middagsmad.. Og ja, jeg har prøvet alt slags pålæg og rugbrød..

Hun startede med rugbrød da hun var 6 mdr. og det gik fint, men en mdr efter ville hun absolut ikke have det mere.. Nu er hun 11 mdr.

Hjælp mig piger, det går mig på!

Der er masser af andre ting end lige rugbrød man kan give - faktisk er brød i det hele taget ikke en nødvendighed.

Jeg ser ikke noget problem i havregrød både til morgenmad og middagssmad hvis der lige er en periode hvor det er et hit. Ellers kan lidt rester fra aftensmaden måske skæres ud i håndstykker og gnaves.

Under alle omstændigheder er det ikke et problem at brød ikke er et hit for tiden, så serverer man bare noget andet

Anmeld

11. april 2011

Bare mig..

smillaluna skriver:

Åh jeg har præcis samme problem med Mikkel... Han nægter at spise rugbrød, ja alle former for brød faktisk. Synes det er så frustrerende og er bange for at han aldrig kommer til at spise andet end majsgrød, øllebrød, havregrød osv. Har ligesom dig prøvet alt! Hans tvillingebror spiser alt der bliver sat foran ham. Synes virkelig det er en kamp

Ja, det er virkelig frygteligt.. Og SÅ frustrerende.. Jeg synes jo bare, at rugbrød er så vigtigt for dem - de bliver mæt, og det er sundt.. Men nej...

Anmeld

11. april 2011

Bare mig..

Thalia skriver:

Der er masser af andre ting end lige rugbrød man kan give - faktisk er brød i det hele taget ikke en nødvendighed.

Jeg ser ikke noget problem i havregrød både til morgenmad og middagssmad hvis der lige er en periode hvor det er et hit. Ellers kan lidt rester fra aftensmaden måske skæres ud i håndstykker og gnaves.

Under alle omstændigheder er det ikke et problem at brød ikke er et hit for tiden, så serverer man bare noget andet

Ja, men mit problem er jo bare hvad jeg så skal give hende.. Er det ikke en lidt dårlig vane, at hun skal have varmt mad hver dag til middag!? Og grød, kan hun jo heller ikke få hele livet :/

Anmeld

11. april 2011

Thalia

Ja, men mit problem er jo bare hvad jeg så skal give hende.. Er det ikke en lidt dårlig vane, at hun skal have varmt mad hver dag til middag!? Og grød, kan hun jo heller ikke få hele livet :/

Jeg synes slet ikke det er en dårlig vane. Hvis grød gør hende glad og mæt så lad hende spise grød.

Rester fra aftensmad, fx kartofler og pasta, kogte gulerødder, frikadelle og lidt kylling, behøver jo ikke varmes. Det kan nemt skæres ud og serveres som mad hun selv kan sidde og hapse. Det er desuden også super godt for hendes finmotorik at hun får lov til den slags.

Det vigtigste er at måltidet er sjovt og hyggeligt og at hun bliver mæt. For hende er måltidet jo stadig en stor sanselig oplevelse hvor det gælder om at smage og mærke verden, og hvor det kan være rigtigt spændende at se hvad der sker når man krammer en håndfuld grød eller moser en kartoffel.

Det eneste der kommer ud af at man forsøger at presse på med rygbrød og den slags, er at man danner grund for en masse unødvendige konflikter, og det tror jeg personligt er meget mere skadeligt for børnenes spisemønstre på langt sigt.

Og så kender jeg altså ikke ret mange teenagere der lever af havregrød, så jeg er helt overbevist om at hun nok skal få lyst til anden mad en dag

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.