jeg er en pige på 29 år som har den skønneste datter på 15 måneder .... jeg fandt først ud af at jeg var gravid med hende, 3 måneder efter jeg var gået fra min kæreste (og mit barns far). Vi har aldrig kunnet sammen og på baggrund af det besluttede jeg mig for at jeg ikke ville tilbage til ham.
For min datters skyld bed jeg fortiden i mig og tillod ham at se vores datter alt det han ville. Dette resulterede i at han kom og så hende 2-3 gange om ugen ( ca 4 timer hver gang) i hendes første halve leveår. Derefter havde han hende med hjemme en hel dag af gangen (uden overnatnning) fra hun var ca 6-10 måneder. Fra hun var 10 måneder steg samværet til besøg med en enkelt overnatning. Og som situationen er nu, har han hende hver anden uge fra lørdag formiddag til søndag eftermiddag ....
Nu er problemet, at jeg føler min datter er meget forvirret og " ikke sig selv" når hun kommer hjem fra weekend ... eller når hendes far kommer og henter hende. Det gør mig rigtig ked af det, for jeg ønsker jo alt godt for hende. Jeg ved med sikkerhed at hendes far er en GOD far for hende, og har ingen bekymringer på dét punkt. Men tror skellet mellem at "nu skal hun hjem til far og nu er hun tilbage ved mor", er rigtig hårdt for hende.
Når hun bliver hentet af hendes far, prøver vi at sætte os ind i stuen i et kvarters tid og hyggesnakker og prøve at skabe en blid overgang for vores datter, inden hun skal med far hjem ..... men når hun så får tøj på og skal med ham, vil hun ikke kigge på mig og far er det eneste der duer. Og vil jeg give hende et kram eller kys som farvel, stritter hun imod og klynger sig til hendes far. Det gør mig bare så ked af det, selvom jeg ved jeg ikke skal tage det så personligt. Og når hun kommer hjem fra weekend, virker hun lidt ved siden af sig selv og kan nogengange blive ked af det når hun kommer over til mig ..... det er virkeligt hårdt, da jeg ved hvor dejligt et liv jeg og min datter har sammen til hverdag og hvor glad hun normalt er for mig ...... det føles lidt som om at hun føler hun skal "vælge" når det gælder at være sammen med enten hendes far eller mor. Synes hun virker så forvirret et eller andet sted ...... nu vil hendes far have samværet rykket fra 1 overnatning hver anden weekend til 2 overnatninger (fredag til søndag) ...... på baggrund af hendes opførsel synes jeg hun er for lille til at være væk hjemmefra så længe (næsten 3 døgn). Eller ville det være bedst for hende at få nogle længere besøg hos hendes far ??
Jeg har foreslået min datters far at vi snakker med en børnesagkyndig, for at få en professionels syn på sagen, så vi gør alt til vores datters bedste .... men han vil ikke gå gennem statsforvaltningen og siger at så venter vi bare lidt.
Nu er mit spørgsmål .... hvordan letter man samværet med et lille barn på 15 måneder, som virker forvirret/ikke sig selv før/efter samvær med hendes far...... og hvornår er hun gammel nok til at være hos ham en HEL weekend (fre-søn) ?? Nogle der har erfaringer med helt små delebørn ??
Det skal ellers sige at min datter er en utrolig glad, fræk og kærlig pige, tror simpelten bare det er hårdt for sådan et lille barn at have "to hjem" (selvom det ene kun er hver anden weekend) .....
håber at høre nogen synspunkter .....
Mange hilsner Christina