Fødslen af lille Alfred Smukke Dreng

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.411 visninger
27 svar
0 synes godt om
27. marts 2011

Sofia

Her kommer min fødselsberetning - lang om længe

Mandag den 14. marts havde jeg en tid hos min jordemoder - jeg var på dagen 38+1. Under besøget konstaterede jordemoderen at mit blodtryk var alt for højt, jeg havde fået en enorm mængde væske i kroppen og havde protein i urinen. Svangerskabsforgiftning var dommen!! Afsted til nærmere undersøgelse på Skejby! Her var vi så stort set hele dagen, og den sidste læge vi talte med afgjorde, at vi skulle komme igen dagen efter og så ville fødslen blive sat igang. Uh jeg kan stadig tydeligt huske, hvor vildt det var at få den besked: "I morgen sætter vi dig igang". Jeg havde ikke helt indstillet mig på det, havde jo stadigvæk næsten to uger til termin og havde egentlig regnet med nok også at skulle gå over tid. Men vi tog hjem og pakkede vores ting så vi var klar til at møde på Skejby næste dag! Jeg fik ikke sovet meget den nat. På Skejby blev vi indlagt på Y1, sikke en dejlig afdeling, alle var bare så søde. Jeg fik lagt en stikpille og da jeg allerede var 1 cm åben, mente jordemoderen at jeg kunne forvente at få taget vandet den følgende morgen. Dagen gik med at være meget meget spændt, overvejede om veerne mon ville gå igang af sig selv nu jeg havde fået stikpillen og ellers var jeg bare generelt spændt på alt det, der nok skulle ske den følgende dag. Der skete ikke noget af sig selv - så næste morgen den 16. marts klokken 9.15 fik jeg taget vandet. Min mave svandt ind til halv størrelse følte jeg, og hold op hvor kom der meget vand. Da Alfreds hjerterytme var for høj skulle vi straks over på fødegangen. Jeg fik kørt CTG kurve fra nu af og hele fødslen igennem. Mine veer gik igang af sig selv klokken 11.00, men ved tolv tiden fik jeg lagt vedrop da de ikke var stærke nok. Uhh så begyndte smerterne skal jeg love for, av av av. Heldigvis havde jeg en virkelig god jordemoder, som jeg også har haft til undervisning i afspænding, så hun hjalp mig rigtig godt til at kontrollere min vejrtrækning. Jeg fik nogle voldsomme rysteture og kunne slet ikke styre min krop - men hun var så god til at snakke mig til ro og få brugt vejrtrækningen, var virkelig taknemmelig for alt hendes hjælp! Mit blodtryk var som følge af svangerskabsforgiftningen alt for højt og en børnelæge sagde så, at jeg enten kunne få piller til at slå det ned eller en epiduralblokade som har den bivirkning at blodtrykket sænkes - hvilket jo var godt i mit tilfælde. Jeg sprang straks på epiduralen!! Og hvor var det dejligt Og den var slet ikke slem at få lagt, selvom min kæreste sidenhen har fortalt med gru i stemmen hvilken lang nål der blev stukket ind i min ryg - godt jeg ikke kunne se det! Jeg kunne stadig mærke veerne men slet ikke i samme grad. Ca. kl. 17.00 var jeg udvidet 10 cm. og de tog nu epiduralen fra mig - skræk... Pressefasen var igang og den tog laaang tid følte jeg. Ca 2.5 time pressede jeg! Uh det var bare så hårdt og gjorde mega ondt. Sikkert også fordi jeg var vant til epiduralen og nu var den der jo ikke mere! Jeg fik stadig kørt CTG og Alfreds hjerterytme var fortsat for høj. Jeg begyndte at blive mere og mere nervøs og husker, at jeg sagde til min kæreste: "Jeg kan ikke mere, jeg vil bare gerne hjem nu"! Hehe, men jeg kunne jo ikke bare gå hjem, jeg måtte presse videre. Jordemoderen kaldte en supervisor og en børnelægen, det beroligede mig ikke ligefrem at der skulle være så mange mennesker på stuen og jeg kunne jo godt regne ud at der var noget galt, når der kom flere til. Lægen tog en blodprøve fra Alfreds hoved, som viste, at han skulle være ude inden for 5 minutter. Jeg tænkte bare nej nej nej for anede ikke, hvordan han skulle komme ud, jeg havde jo allerede presset i over 2 timer uden succes. De endte med at tage ham med hård sugekop. Det var tæt på kejsesnit, jeg hørte dem kalde endnu en børnelæge og også en portør, hvis nu jeg skulle til kejsesnit. Men er så glad så glad for at jeg ikke fik kejsesnit. Efter at han var taget ud med koppen kom han op på mit bryst og det var bare så dejligt at det hele var overstået og jeg kunne høre der var liv i ham Grunden til sugekoppen var at han var stjernekigger og lå i tværleje! Den lille bavian Sugekoppen var ikke ligefrem god ved mit underliv, men jeg overlevede da

Vi kendte jo ikke kønnet på forhånd, så det var jeg selvfølgelig spændt på. Men det vidste sig jo at være en lille dreng, som jeg hele tiden havde været overbevist om, at det ville være Han er så fin og sød og dejlig min lille Alfred Smukke Dreng og han betyder allerede hele verden for mig.

Efterfølgende var vi indlagt nogle dage på Y1 igen og havde en enkelt nat på patienthotellet. Det var dejligt at der blev taget hånd om os og jeg skulle jo så også have taget forskellige prøver efterfølgende pga. svangerskabsforgiftningen og Alfreds hoved havde jo lidt en voldsom form pga. koppen og der var sår osv. så det skulle de også holde øje med. Men alt gik fint og efter 3 dage tog vi hjem.

Det var dejligt at komme hjem i vante omgivelser, men amningen gik det desværre op af bakke med - og det gør det stadig. Jeg bruger suttebrik - men da SP kom havde han tabt sig alt for meget og han havde derfor slet slet ikke fået mad nok. Derfor skulle jeg efter aftale med SP malke ud hele denne weekend og give ham det på flaske + supplere med mme, hvis ikke han fik nok/jeg ikke kunne malke nok ud. Han er ofte sulten og spiser fint af flasken. I morgen kommer SP igen og så håber jeg virkelig han har taget på. Jeg er rigtig ked af at det ikke kører med amningen. Det er meningen, at vi skal forsøge at amme igen i morgen, når SP har været her, hvis han da har taget på osv. SP mente at når nu han fik tanket godt op her i weekenden med mad på flaske, ville han have mere overskud til at sutte og derved blive ammet hos mig. Men jeg kan ikke rigtig overskue det, han skriger ca. 15-30 min inden han bliver lagt til brystet og begynder at sutte og det er hårdt og også for hårdt for ham sådan at græde/skrige hele tiden. Derudover er jeg vildt bange for han ikke får mad nok ved amning, sådan som det jo viste sig at være tilfældet i sidste uge, og jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre. Det gør mig ked af det hvis jeg skal droppe at amme, da jeg synes det giver en nærhed og er hyggeligt, men på den anden side kan jeg jo ikke risikere at han ikke får mad nok. Jeg er også bange for han er blevet lidt for magelig her i weekenden, hvor han jo har fået maden med flaske, så tror jeg slet ikke han har tålmodighed til at spise hos mig... IHH jeg synes det er en hård beslutning at gå over til flaske, men beslutningen skal snart tages for jeg kan ikke blive ved med at gå rundt i limbo og ikke vide om jeg skal kæmpe videre med en amining der ikke fungerer eller ej... What to do??

Men alt i alt har det været en hård fødsel synes jeg, det var hårdt at være så bange der i den sidste fase og ikke vide hvad der skete, men det endte jo godt og lille Alfred er helt helt perfekt. Her kommer billeder af ham

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. marts 2011

AnneBJ

Hvor er han fin Sofia, SÅ smuk!!

Det lyder som noget af en omgang - er ked af, jeg fik ret i mht. igangsættelsen, men trods alt godt de fandt ud af det! Puha det lyder som en hård presseperiode - jeg håber jeg slipper lidt nemmere!

Jeg kan sagtens forstå du var bange; hvor må det være vildt at stuen pludselig  bliver fyldt med folk - husk at få talt om det, selvom du måske synes det er "overstået"... 

Ihh hvor er der mange trælse historier om amning - det er så synd, men husk nu, at en god mor ikke sidder i brysterne!! Selvfølgelig er det nemmest, sundest og alt det at amme - men der er heldigvis ingen der endnu har taget skade af flaske/MME!

Kæmpe knus herfra, og tak for billeder og FB om smukke Alfred!

Anmeld

27. marts 2011

blomst84

1000 gange tillykke Sofia hvor ser han bare dejlig ud din lille Alfred det lyder som en hård fødsel, men det lyder også som om du har været sej !!! Mht amningen så håber jeg du får det til at fungere, har en veninde som havde samme tur med sin lille dreng og hun kæmpede og kæmpede, sad næsten uafbrudt med drengen ved brystet og efterfølgende gav hun mme, hun nægtede at droppe amningen... Og nu ammer hun på fuldtid men håber dig og SP finder en løsning og som man siger så sidder en god mor jo ikke i brysterne

Anmeld

27. marts 2011

Mette.

Tusinde gange tillykke med jeres lille Alfred Jeg er ked af du måtte igennem sådan en hård fødsel, men det endte jo heldigvis helt perfekt. HAn er så smuk og fin. 

Anmeld

27. marts 2011

piadas

Åh, hvor har jeg glædet mig til din FB! Specielt fordi jeg jo skulle se, om du nu fik epiduralen! Og det gjorde du - jeg kan læse, at du heller ikke synes, det er det værste i verden!

Hvor er han en lille lækkerbisken! Stort tillykke med ham! Ham glæder jeg mig til at se IRL, når vi forhåbentlig allesammen skal mødes igen! Hvor stor var han egentlig?

Forresten synes jeg godt nok, det er tankevækkende, så mange herinde der bruger/har brugt suttebrik, fordi amningen ikke kører ordentligt...det beviser jo bare, at den debat der kører pt. med for dårlig rådgivning til nybagte mødre på barselsgangene er rigtig.  Det er træls for dig, og jeg kan sagtens følge dine tanker. Hvis det kan trøste dig, har jeg også en rigtig god veninde, der startede ud med suttebrik og supplerede med MME, fordi hun ikke kunne få det til at køre, men efterhånden trappede hun ned med MME'en, så hun kun ammede og tilsidst fik hun også lært hendes datter at sutte uden suttebrik, så det kan højst sandsynligt lade sig gøre, hvis man er stædig nok! Hun ammede i hvert fald i 10-11 måneder...

Jeg håber, det lykkes for dig!

Anmeld

27. marts 2011

Riksen

Hej Sofia

Sikken beretning! Jeg kan godt forstå, at du var bange ved tanken om kejsersnit og årsagen dertil, men hvor er det dejligt, at det endte godt.

Hvor er han bare lækker! Sikke nogle dejlige kinder. Jeg ved ikke, om du har skrevet det, i så fald har jeg overset det, men hvor stor var han?

Stort kram fra mig

Ps. Jeg har skrevet til dig ang. amning.

Anmeld

28. marts 2011

Kit

Stort tillykke med din lille Alfred. Hvor er han fin.

2,5 times presseveer - puha. Godt de fik ham ud og du slap for kejsersnit oveni.

Tak for en flot beretning og dejlige billeder.

Kit

Anmeld

28. marts 2011

CA

Hej Sofia! 

Allerførst: kæmpe tillykke med ham! Hvor er han altså bare rigtig fin og flot! Han ser ud til at tænke store tanker under vejningen

Det lyder som en hård fødsel med 2,5times pressefase! Det er sejt klaret! For hvor er det bare skide hårdt at presse! Kan godt forstå du blev bange - det blir man når de ligepludselig bare kalder flere og flere. Godt at portøren gik forgæves op til dig

Ang amningen, så synes jeg godt nok det er tankevækkende så mange der har problemer med det! Må jeg spørge hvorfor du bruger suttebrik? Det blev jeg nemlig frarådet på det kraftigste, da hans læber så ikke stimulerede brystet nok. Det gav en del sår og revner og jeg græd og sad og sparkede med benene mens jeg ammede(det har helt sikkert set komisk ud!) men det gik heldigvis over igen. Nu gør det på ingen måde ondt! Jeg brugte også lanolincreme som er en rigtig fed, helende creme man ikke behøver vaske af og som bonus blev hans små fede kinder smurt ind i creme hver gang han spiste

Kan virkelig godt forstå du er frustreret! Jeg håber du finder en løsning på amningen og at din SP gir dig god vejledning! 

Anmeld

28. marts 2011

Sofia

AnneBJ skriver:

Hvor er han fin Sofia, SÅ smuk!!

Det lyder som noget af en omgang - er ked af, jeg fik ret i mht. igangsættelsen, men trods alt godt de fandt ud af det! Puha det lyder som en hård presseperiode - jeg håber jeg slipper lidt nemmere!

Jeg kan sagtens forstå du var bange; hvor må det være vildt at stuen pludselig  bliver fyldt med folk - husk at få talt om det, selvom du måske synes det er "overstået"... 

Ihh hvor er der mange trælse historier om amning - det er så synd, men husk nu, at en god mor ikke sidder i brysterne!! Selvfølgelig er det nemmest, sundest og alt det at amme - men der er heldigvis ingen der endnu har taget skade af flaske/MME!

Kæmpe knus herfra, og tak for billeder og FB om smukke Alfred!

Tusind tak søde Anne! Glæder mig til også snart at se din smukke dreng!!

Anmeld

28. marts 2011

Sofia

blomst84 skriver:

1000 gange tillykke Sofia hvor ser han bare dejlig ud din lille Alfred det lyder som en hård fødsel, men det lyder også som om du har været sej !!! Mht amningen så håber jeg du får det til at fungere, har en veninde som havde samme tur med sin lille dreng og hun kæmpede og kæmpede, sad næsten uafbrudt med drengen ved brystet og efterfølgende gav hun mme, hun nægtede at droppe amningen... Og nu ammer hun på fuldtid men håber dig og SP finder en løsning og som man siger så sidder en god mor jo ikke i brysterne

Mange tak for din søde hilsen det går stadig ikke for godt med amningen, jeg har haft besøg af sp i dag og heldigvis har Alfred taget 300 g på henover weekenden. Men der har han også spist rigtig godt, al den modermælk jeg har pumpet ud har han spist og vi har suppleret med mme så han blev helt mæt og fik tanket depoterne op. Han er ikke vild med at blive lagt til brystet desværre. Har snakket med sp om det, og vi har nu aftalt at jeg skal starte forfra, hud mod hud osv. og så på onsdag ser vi hvordan det går - hvis ikke det er blevet bedre og han begynder at tage fra ved brystet, så må det desværre blive flasken for fremtiden! Men det vigtigste er at han får mad!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.