Jeg har en bror som er 3½ år yngre, og så 2 mere som er 10 og 12 år yngre. Altså er vi i dag 12, 14, 21 og 24. (der er en hulens masse flere søskende, men de her 3 har jeg boet med altid)
Der er simpelthen så mange fordele og ulemper ved det. Jeg tror det er svært at give et endegyldigt svar på hvad der er godt, og måske endda bedst, og derfor er det også svært at sige at noget er direkte dårligt.
Jeg har helt særlige forhold til alle 3 brødre. Mads på 21 er jeg jo "vokset op med" - vi har skændtes og krammet som søskende gør det, men aldrig haft et specielt tæt forhold. Først som voksne har vi ligesom fundet hinanden; vi er enormt forskellige, og da han var 10-11 år og jeg begyndende teenager, følte jeg tiden til mig var helt forsvundet, fordi han var en ballademager.
De to små har jeg hjulpet med at skifte ble på, give flaske, få til at sove om aftenen osv. (i det omfang JEG lystede) og det gør mig lidt "moragtig" over for dem nogle gange. Både de og jeg hader det, men alligevel er det SÅ hyggeligt at kunne mindes puslestunderne, kunne fortælle dem sjove historier fra de var små osv.
Jeg kunne blive ved med at skrive, og hvis der er noget specifikt jeg kan fortælle dig om, skal du bare spørge
Jeg ved jo ikke helt hvordan det var for min mor, men hun siger at vi store klart var nemmest, altså hun kunne godt mærke at HUN var 10 år ældre ved "andet" hold. Til gengæld syntes hun ikke ét blebarn var vildt meget nemmere end to, og er superglad for, der er kun er 2 år mellem de to små..
Det må være en smagssag, og ligesom man bare "ved" når man er klar til at få børn, tror jeg også man måske ved hvornår man som familie er klar til nummer 2. For det kommer jo også meget an på det første barns behov, personlighed osv.
Ved slet ikke om det gav mening? Men jeg ville bare give mit besyv med - jeg elsker mine søskende og ville ikke bytte dem for noget; det er efter min mening den bedste gave man kan give sine børn! (i det omfang man som forældre har overskud osv.)