Blop'ens Mor skriver:
Først og fremmest - Godt gået.!
(vægt tabet)
Jeg synes det lyder som om at du bliver ved med at prøve og forklare hende hvordan det hænger sammen og jeg forstår godt trangen til at få hende til at forstå. Men hvis du tænker på, at hun har "besluttet" sig for at tro du har en spiseforstyrrelse, så nytter det jo ikke noget at blive ved med at forklare, da det garanteret (for hende) bare kommer til at lyde som om du prøver at komme med bortforklaringer og undskyldninger omkring din "spiseforstyrrelse".
Havde jeg stået i din situation, var jeg holdt op med at forklare mig og simpelthen fortalt hende at du ikke har lyst til at høre på hendes udtalelser omkring det mere.
Jeg havde sagt direkte til hende: "Jeg ved du kun vil mig det bedste, men jeg har ikke en spiseforstyrrelse, det kan jeg tydeligvis ikke få dig til at forstå, hvilket er rigtig frustrerende for mig, Men du må tro hvad du vil, jeg ønsker ikke flere kommentare omkring mine spisevaner."
Det bliver hun ligesom nødt til at respektere.. og hvis hun ikke gør det, skal du bare tage den HVER gang der kommer en kommentar fra hende og sige "jeg har ikke bedt om din mening" eller "jeg har sagt til dig at jeg ikke vil have kommentare med hensyn til de her" etc. etc.
Direkte og kontant. Det kræver nok at man tager mod til, hvis man ikke er vandt til at gøre tingene på den måde.Men det virker.
Under alle omstændigheder er min holdning og mening bare at du ikke skylder hende en forklaring på noget. Så lad være med at give hende forklaringer hver gang, når hun tydeligvis ikke forstår dig.
... forresten.. vil jeg lige have med.. hun gør det jo helt sikkert ikke af en ond mening, men af bekymring, men det ved du jo godt.
Håber det jeg skriver er til at forstå og at du kan bruge det til noget.
-Sheila
Mange tak!
Sådan havde jeg egentlig ikke tænkt på det. At hun nok ser det som bortforklaringer, men det kan du jo i grunden have ret i. For det er jo et typisk tegn hos folk med spiseforstyrrelser. Og for hende, fordi hun har en noget andet partywarty livsstil end mig, kan det nok godt også virke drastisk, at jeg har afskrevet alkohol eksempelvis.
Men det ville nok generelt være fint at sige til hende, at det ikke vedkommer hende, og at jeg ikke vil snakke om mine madvaner. For det er altså ikke fordi jeg ligger op til det! Hun begynder bare at snakke om det ud af det blå, og jeg kan nærmest se anerkendelsen i hendes øjne, hvis jeg kommer ind i forelæsningssalen med en chokoladebar eller sådan noget. Det er helt åndssvagt. Så det kan godt ske jeg bare må se at få sagt - direkte, men ikke på en alt for hård måde - at det altså ikke vedkommer hende.. Gad vide om hun kan forestille sig hvordan det var, hvis jeg begyndte at spørge hende, om hun nu dyrkede nok motion, og om det nu var en god idé at drikke den sodavand 
Tak for dit svar, det kan bestemt bruges!