Er anonym så hun ikke kunne kende mig, hvis hun - mod forventning - skulle slå et smut forbi baby.dk. Det er ok hvis i kan se hvem jeg er, bare i ikke skriver det i debatten.
Jeg startede på en videregående uddannelse i september. På daværende tidspunkt var jeg godt i gang med et vægttab. Jeg var overvægtig og skulle tabe ca. 30 kilo, og på det tidspunkt havde jeg tabt 20. Jeg fortalte til min nye klasse hvordan det stod til, for ikke at blive mødt med skepsis over det faktum, at jeg helst ikke drak alkohol eller spiste fredagskagen osv. Fik masser af skulderklap fra folk, der synes det var sejt gået.
Jeg kom i læsegruppe med en pige, og vi snakkede videre om alt dette. Fortalte jeg stadig var i gang, og at jeg tabte mig ved at monitorere mit kalorieindtag, som self. skulle være under normalindtaget for at tabe mig, og at jeg trænede 3-4 gange om ugen og manglede 10 kg. endnu. Jeg er "desværre" typen, hvor fedtet fordeler sig meget jævnt over kroppen, hvorfor det kan være svært at se, at jeg trængte til at tabe mig SÅ meget, trods min fedtprocent var for høj, og jeg vægtmæssigt stadig var let overvægtig.
Derfor satte hun sig i hovedet, at jeg afgjort havde en spiseforstyrrelse. Hun blev ved med at sige, om jeg nu spiste nok, om det ikke havde taget overhånd osv. Hvilket var dybt provokerende, fordi jeg forsøgte at forklare hende, at ville man tabe sig, så SKULLE man være i kalorieunderskud. Ellers lykkes det altså ikke! Jeg forklarede hende at jeg spiste helt normalt, bare mere fedtfattigt og skar det usunde fra, man hun låste sig fast i det her billede af, at jeg havde et madproblem, hvilket er både absurd og dybt provokerende.
Nu er jeg jo så gravid, hvilket hun ved. Jeg var 5 kg fra mål, da jeg blev gravid, og er således ikke på kur længere. Nu spørger hun konstant om jeg har taget på! Jeg er altså kun 11+noget henne, og jeg har forklaret hende, at ja - jeg har taget en SMULE på, men ikke meget. Så begynder hun straks på "pyyyha, godt du tager på, du skal huske at spise, var bange for du ikke ville tage på og stadig spise for lidt kalorier" og sådan bliver hun ved og ved! Har forsøgt at forklare hende, at det dels ikke er meningen man skal tage MEGA MEGET på i graviditeten, og da slet ikke i første trimester, men hun vil ikke lytte. Hun tror STADIG jeg er spiseforstyrret, og jeg er ved at få et flip!
Hvordan får jeg hende til - pænt sagt - at lukke popoen? Jeg har forsøgt at forklare hende pænt FLERE gange hvordan det hænger sammen med kost og vægt, og at ditten og datten, og at hun ikke skal bekymre sig, men hun vil ikke klappe i og blande sig udenom! Og spørg en HVER jeg kender. At jeg skulle være spiseforstyrret er fuldstændig absurd!
Hvad skal jeg gøre?