et underlige spørgsmål, omkring at melde sig ud af folkekirken...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. oktober 2008

Plysbjørnen

Kan godt se hvad du mener... men det er nok det punkt vi ikke bliver enige på... For jeg mener netop ikke at ægtefolk / mand og kvinde kan forstås/fortolkes på andre måder end at ægtefolk er mand og kvinde... synes ikke at ægtefolk er mand/mand eller kvinde/kvinde for den sags skyld... Derfor er der noget der hedder registreret partnerskab, for dem der gerne vil "giftes" med en af deres eget køn...

Betina

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. oktober 2008

heaven

Jeanette skriver:

Trold skriver:

Jeanette skriver:

Trold skriver:

Jeanette, rent faktisk er der flere kirker der vælger at vie homoseksuelle... Efter min mening er det så grundlæggende forkert, netop fordi at der i bibelen (kan ikke helt huske hvor) står at ægtefolk er Mand og Kvinde, ikke at jeg har noget imod homoseksuelle, men ja jeg ser lidt sådan på det at der vel er en grund til at der skal en mand og en kvinde til at lave børn, det er ikke ment fra naturens side at man skal være sammen med en af eget køn, så kan jeg heller ikke se hvorfor de skal kunne blive gift i kirken osv, men nok om det inden jeg får hidset for mange op... Og den danske tro/folkekirken prædker ud fra bibelen, og bør derfor også rette sig efter hvad der står i den...

Men om jeg tror som sådan det ved jeg ikke... Synes nemlig at den slinger kurs som kirken efter min mening er på vej ind på er noget juks... Ja kirken skal være gammeldags, den skal være fyldt med mærkelige gamle traditioner... Ellers er det ikke en kirke...

Jeg er i øvrigt døbt og konfiskeret, øh når nej konfirmeret... Laura er også blevet døbt, om hun vil konfirmeres ser vi på til den tid, jeg vil ikke tvinge hende...

Betina

Ja, præcis den tolkning af biblen - at det skal være mand og kvinde, der er sammen er en af grundende til jeg står af. Jeg er datter af en homoseksuel - min far - og det har sgu gået meget godt

Man kan jo være heldig at det går godt... Nej nu skal jeg nok være sød...

Det jeg mener det er at når man har noget stående sort på hvidt, er det netop at de bør/skal (efter min mening) rette sig efter det... For hvad skal kirken med en bibel hvis ikke de vil rette sig efter det deres egen tro er bygget op om... For kirken er jo netop "bygget op om" bibelien, som i øvrigt er en bog der er flere 100 år gammel vel nærmere 1000 efterhånden... Og så dutter det jo ikke at de sortere som de selv har lyst til...

Betina

Ja, jeg kan godt se hvor du vil hen, men for mig handler det om fortolkning - de hellige skrifter er jo fortolket af op til flere mennesker, inden biblen blev til og biblen bliver igen fortolket af forskellige mennesker, der tager sætninger ud af sammenhæng, sætter dem ind i en anden og bruger citater, som måske ikke var tiltænkt i tidernes morgen at skulle bruges, som de gør. Vi forstår jo alle forskelligt udfra hvilket forståelsesgrundlag og erfaringer, vi har - den samme sætning kan forståes på voldsom mange måder alt efter hvilken indgangsvinkel/baggrundserfaring og forståelse vi hver især har. Der er ingen - efter min mening - der kan forklare eller stille sig til domsmand over, hvordan hver enkelt person skal forstå biblen og dens budskaber - der er ingen fakta eller beviser eller facitliste, for vi er alle forskellige. Og lige netop dét budskab, der handler om næstekærlighed, at kunne rumme mennesket, at kunne forstå verden fra forskellige vinkler er et kristent budskab, der burde slå mere igennem

heeeelt enig - godt beskrevet

Jannie - gift i kirken, med min mand

Anmeld

14. oktober 2008

Astrid P

Trold, der står også i Bibelen at kvinder skal tie i forsamlinger og ikke må have noget med forkyndelsen af evangeliet at gøre... Synes ud så også at det er forkert med kvindelige præster?
Det er en utroligt interessant diskussion det her, for hvornår er det okay at religionen bliver 'moderniseret', og hvor går grænsen?

Anmeld

14. oktober 2008

Loggidut

hæ hæ...ja møg hamrende spændene emne...bare vi husker hvor forskellige meninger vi har...

men astrid...jeg vil så enormt gerne se din mening om det jeg i første indlæg spurgte om, ikke for at dunke dig oven i hovedet...for det ved du sgu godt alligevel at jeg ikke kan finde ud af, men for at høre hvad tanker du gør dig om det...

Anmeld

14. oktober 2008

Astrid P

nu læste jeg jo lige tråden omkring hvad vi tror på, og det er sgu da meget sjovt at se hvor forskellige vi er på det punkt...lol...men nu kunne jeg se nogle havde meldt sig ud af kirken, og andre overvejede det...Michael herhjemme overvejer det samme, og vi har tit snakket om og diskuteret hvad der ville ske hvis alle dem som ikke troede på gud udmeldte sig...

ville kirkerne så forsvinde, og ville det mon betyde at man vil se en ny religion få mere magt her i landet? Ville der blive mere plads til moskeer, og ville i være indforstået med at at kristendommen kommer i mindretal her i Danmark...

jeg er nysgerrig efter at vide det, fordi jeg selv synes at Michael bliver lidt veelsindet når jeg spørger ham....pludselig er han ikke så ivrig efter at ytre sig om hvor han står...så nu kunne jeg virkelig godt tænke mig at høre om i har gjort jer tanker om det...altså kun jer her fra juli07, for jeg gider sgu ikke have diskutioner med dem fra ØF

Yes, Loggi - det er vigtigt at alles meninger bliver respekteret, det ved du også at jeg synes.
Jeg synes som sagt at det er et hammerspændende emne, og jeg læser for tiden en hel del om tro og religion fordi jeg er ved at færdiggøre mit sidste linjefag på seminariet, som netop er kristendomskundskab/religion.

Altså, jeg tror ligesom Jeanette på ingen måde at kirkerne vil forsvinde fordi dem som ikke tror på Gud melder sig ud af folkekirken. Jeg tror aldrig at de kristne bliver et mindretal her i landet, men hvis de gjorde, så kan jeg ærligt talt ikke se noget problem i det. Folk må for min skyld tro på præcis det de gerne vil, og de må praktisere det på den måde de gerne vil - så længe det ikke går ud over andre mennesker, og så længe de ikke ser det som deres opgave at omvende MIG til deres tro.

Jeg er ikke modstander af tro, men jeg er modstander af alle former for fanatisme og fundamentalisme. DET har fanden skabt, og det gør mig bange!

Hmm, gad vide om jeg svarede på dit spørgsmål?

Anmeld

14. oktober 2008

Loggidut

hmmm, ja se sådan havde jeg jo i grunden ikke tænkt tanken...jeg er jo tilhænger af folkekirken, men stadig med et lille men, for jeg står stadig fast i troen på at folk der elsker hinanden skal og bør kunne gifte sig.
Nej jeg tror såment heller ikke kirkerne vil forsvinde, så længe vi har vores kongehus, vil kirken også bestå, det er en ting jeg er så ret overbevist om, men jeg kan godt være bange for at hvis alle melder sig ud, så bliver vi som kristent folk i undertal, ikke at jeg ikke respektere andres tro, men i mit univers er det en del af det at være dansk, også at man er kristen...måske ikke sådan en gå i kirke hver søndag type...men på en mere afslappet måde.
Jeg ved jo self. godt at mange har andre trosretninger, men den største del af den danske befolkning støtter jo den danske folkekirke.
Jeg er ikke blevet gift med michael i en kirke, hvis ikke det var fordi at ham vor herre lige skulle velsigne det...ja underlig er jeg, men jeg er ikke typen der siger, fordi det ser godt ud...

jeg kan så godt være bange for at f.eks den muslimske tro vil få overtaget, og det er jo egentlig noget crap at jeg er bange for det, for i bund og grund aner jeg jo ikke hvad koranen siger, og består af...men med så mange som fejlfortolker den, så kan jeg sgu godt være lidt nervøs for danmarks fremtid, hvis ikke vi stod ved vores religion.

og stadig mener jeg at det er et hamrende spændene emne, og måske også et emne som kan få os til at tænke over sagerne et par gange ekstra...jeg har ihvertfald spekuleret så det knagede da Michael meldte at han i grunden ikke kunne forstå hvorfor han skulle betale til noget han ikke rigtigt troede på alligevel.
Hans grund for at gå med i kirken, var nok mere respekt for mig, og min mening....ja pladder og pludder, nu løber hjernen og tastaturet igen af med mig

Anmeld

14. oktober 2008

Astrid P

Hmmm, Koranen siger i bund og grund en masse af det samme som Bibelen siger. Vi skal være gode ved hinanden og leve et godt og næstekærligt liv. Det siger alle de store religioner jo... Men det er netop fortolkningene der gør det til et tricky emne, for de moderate kristne og de moderate muslimer er vel enige i, at vi skal leve i fred og fordragelighed side om side. Men de muslimske fundamentalister såvel som de kristne fundamentalister (som fx. Søren Krarup) er ikke helt enige i den sag!

Anmeld

14. oktober 2008

Plysbjørnen

Astrid P skriver:

Trold, der står også i Bibelen at kvinder skal tie i forsamlinger og ikke må have noget med forkyndelsen af evangeliet at gøre... Synes ud så også at det er forkert med kvindelige præster?
Det er en utroligt interessant diskussion det her, for hvornår er det okay at religionen bliver 'moderniseret', og hvor går grænsen?

Hmmm Se det var jo et af de punkter i bibelen, jeg ikke lige havde overvejet... Men jeg vil sige hvis jeg skal se det ud fra et bibelsk synspunkt så ja... Hvis du ser på religion generelt er vores "kristendom" de eneste som har kvindelige præster... Katolikker, Jøder, Muslimer osv, har f.eks. ikke kvindlige præster...

Men seriøst det rager mig lidt en høst blomst, om der er kvindlige præster eller ej, teknisk kan jeg jo bare daffe i en anden kirke... Jeg kender en kvindelig præst og ja hun er ikke synderlig inteligent at høre på (men det behøver jo ikke at have noget at gøre med at hun er kvinde)...

Men igen vi er alle forskellige og har forskellige meninger og holdninger... og ja det er jeg glad for...

Betina

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.