et underlige spørgsmål, omkring at melde sig ud af folkekirken...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

704 visninger
17 svar
0 synes godt om
14. oktober 2008

Loggidut

nu læste jeg jo lige tråden omkring hvad vi tror på, og det er sgu da meget sjovt at se hvor forskellige vi er på det punkt...lol...men nu kunne jeg se nogle havde meldt sig ud af kirken, og andre overvejede det...Michael herhjemme overvejer det samme, og vi har tit snakket om og diskuteret hvad der ville ske hvis alle dem som ikke troede på gud udmeldte sig...

ville kirkerne så forsvinde, og ville det mon betyde at man vil se en ny religion få mere magt her i landet? Ville der blive mere plads til moskeer, og ville i være indforstået med at at kristendommen kommer i mindretal her i Danmark...

jeg er nysgerrig efter at vide det, fordi jeg selv synes at Michael bliver lidt veelsindet når jeg spørger ham....pludselig er han ikke så ivrig efter at ytre sig om hvor han står...så nu kunne jeg virkelig godt tænke mig at høre om i har gjort jer tanker om det...altså kun jer her fra juli07, for jeg gider sgu ikke have diskutioner med dem fra ØF

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. oktober 2008

Mikkelmusen

jeg har længe haft den holdning at jeg ville melde mig ud. Men efter lang tids overvejelse besluttede jeg at blive ved den danske folkekirke. Den ER en del af mig, og det kan jeg ikke benægte. man siger også at man bliver troende i situationer hvor det gælder liv og død, men det var ikke den oplevelse jeg havde.

Morten bror døde af kræft, på trods af han en gang var erklæret rask. Sygdommen kom igen, og de kunne ikke gøre mere til sidst.

Da han døde, mistede vi troen. Det kunne ikke passe at det burde overgå et menneske som hverken røg, drak eller aldrig ting som kan være farlige for ens krop. Han var et normalt menneske, sød og rar, familiefar osv, i kender sikkert situationen. Men han døde, hvorimod man tænker at der måske var andre der havde fortjent at dø, men sådan må man jo heller ikke tænke.

Da vi så fik Filuca valgte vi ikke at døbe hende, men blot navgive hende. Det var en fælles beslutning, men efter nogle måneder var der alligevel noget der sagde mig at der var noget der manglede. Jeg besluttede at jeg gerne ville ha døbt Filuca alligevel, og snakkede en del med Morten om det. han var ikke meget for det, men vi blev enige om at det var bedre at ha noget at tro på i en evt ny "farlig" situation.

Jeg vil ikke sige jeg er vildt troende, og for nogle virker det helt absurd, men jeg tror på der er noget andet. Noget der våger over os.

jeg tror dog også på alt det andet crap med rumvæsner osv, men jeg ER troende. Jeg går ikke i kirke hver søndag, men jeg ER troende.

For at svare på dit spørgsmål, så tror jeg at kirker lige så stille vil forsvinde, moskeer komme mere frem fordi muslimer er meget mere troende end os. Ikke at moskeer er en dårlig ting, for det er jo frit for en hvad man vælger, men måske vil de fylde for meget??

jeg tror kristendommen ville forsvinde lidt efter lidt, men samtidig har jeg også en anden lille teori om det som ikke omhandler at der kommer for mange moskeer. Jeg tror på Illuminati, at de er ved at overtage det hele, og udrydder det som stritter imod... ja ja det er fjollet, men jeg tror altså den er god nok. Hvis i vil vide hvad jeg snakker om så kig her: http://www.greycell.dk/illuminati.html

Nu fik jeg lige blandet noget andet ind i, men det er jo en del af mit svar på dit spørgsmål.

Christina

Anmeld

14. oktober 2008

Muffinmus

Hmm ja.
Det er svært. for jeg gider ikke reiligion og hader den faktisk..Religion er direkte skyld i krig og sorg i Så mange lande at det er helt uhyggeligt. så foragter det vel på sin vis. Men må da sige at de danskere der er religiøse jo trods alt er det på en pæn måde.
Men hader at være i en kirke, med mindre det er en del af en turist atraktion man bare SKAL se:)
Og er da træt af at betale for noget jeg ikke bruger. Men på den anden side ville jeg synes det var trist hvis de blev revet ned pga mangel på penge fordi jeg melder mig ud. så derfro har jeg indtil videre besluttet at betale til den kirke jeg ikke bryder mig om, men som jeg trods alt synes har ret til at leve lidt endnu:)

Anmeld

14. oktober 2008

Tikki

Jeg har tænkt lige præcis over det, du nævner og jeg har valgt at dele min udmelding af folkekirken og min tro/overbevisning op i to dele. At melde sig ud af folkekirken handler for mig ikke om, at jeg melder mig ud af kristendommen og de kristne værdier, men det handler om, at den måde kirken her i Danmark har valgt at forkynde de kristne værdier/kristendommen ikke er rigtig i min verden. Kirken i Danmark vælger ikke at vie homoseksuelle og mener homoseksualitet er forkert...det mener jeg ikke.....Kirken vælger at have bestemte traditioner, der ikke står til at rokke - eks. må man ikke klappe i de danske kirker efter en god gudstjeneste, man må ikke lægge en hestesko foran et brudepar, man må ikke spille bestemte melodier osv. - der er for mange restriktioner i den danske kirke til, at jeg mener, det har noget med kristendommen/de kristne værdier at gøre. Og derfor har jeg meldt mig ud....men jeg er stadig meget glad for de kristne værdier og jeg tror da også...bare ikke på kirken som den forkynder troen i Danmark.

Fordi jeg har meldt mig ud af kirken og ikke betaler kirkeskat, mener jeg ikke har betydning for, om kristendommen består eller om kirkerne forsvinder. Selve driften af kirken finanseres ikke udelukkende af kirkeskatten - danskerne betaler faktisk til kirken gennem den almindelige skat også..så selve kirkerne som bygning består. Men indholdet i kirkerne tror jeg kommer til at ændre sig og jeg tror...og håber, der bliver plads til mange flere måder at tænke på i den danske kirke og at de kristne værdier, som jeg holder af, kommer meget mere frem. Så ville jeg ikke tøve et sekund med at betale for det.... Om andre religioner tager over?... nej, kristendommen og de kristne værdier vil altid bestå i et samfund som vores - det ændres ikke ved at man holder op med at betale kirkeskat

Anmeld

14. oktober 2008

Plysbjørnen

Jeanette, rent faktisk er der flere kirker der vælger at vie homoseksuelle... Efter min mening er det så grundlæggende forkert, netop fordi at der i bibelen (kan ikke helt huske hvor) står at ægtefolk er Mand og Kvinde, ikke at jeg har noget imod homoseksuelle, men ja jeg ser lidt sådan på det at der vel er en grund til at der skal en mand og en kvinde til at lave børn, det er ikke ment fra naturens side at man skal være sammen med en af eget køn, så kan jeg heller ikke se hvorfor de skal kunne blive gift i kirken osv, men nok om det inden jeg får hidset for mange op... Og den danske tro/folkekirken prædker ud fra bibelen, og bør derfor også rette sig efter hvad der står i den...

Men om jeg tror som sådan det ved jeg ikke... Synes nemlig at den slinger kurs som kirken efter min mening er på vej ind på er noget juks... Ja kirken skal være gammeldags, den skal være fyldt med mærkelige gamle traditioner... Ellers er det ikke en kirke...

Jeg er i øvrigt døbt og konfiskeret, øh når nej konfirmeret... Laura er også blevet døbt, om hun vil konfirmeres ser vi på til den tid, jeg vil ikke tvinge hende...

Betina

Anmeld

14. oktober 2008

Loggidut

i grunden en sjov debat...Trold, jeg har skumlet lidt over den samme ting med at homo seksuelle bliver gift i den danske kirke...jeg har vendt og drejet den nogle gange...og så for nylig et program om folk i usa som var hs.(homoseksuelle).
Og pludselig forstod jeg hele dynen...og har helt fundet min ståplads her i livet på det punkt.
jeg vil kort ridse op hvad jeg kan huske af det program!

Der var et HS par, som havde været sammen i flere år, den ene havde børn fra et tidligere forhold. De levede som par, elskede hinanden, og byggede en helt ranch op sammen, med dyr, afgrøder, og hjælp fra de børn den ene havde...lad os kalde ham nummer 1. De var sammen i herre mange år, børnene var voksne, og de kæmpede for at blive gift, men niks nej sagde loven...nummer 2 (altså ham uden børn) døde så pludselig, af sygdom mener jeg det var, mens nummer 1 stod ved hans side + de voksne børn, alle var indforstået med deres forhold, og med det de havde bygget op sammen.

da så han dør, melder nr. 2´s fjerne slægtninge sig, og ripper nr. 1 for alt hvad de havde...og det var sgu ikke engang slægtninge som de kendte noget til, fuldstændigt koldt og kynisk hentede de det ene dyr efter det andet, og det var virkelig dyr som var elsket, og en ranch som var økonomisk i overskud, men det sidste man så var et gammelt faldefærdigt skur som nummer 1 skulle ud at bo i, fordi slægtningene havde gjort krav på huset...jeg vrælede mine modige tåre over det...og ingen kunne hjælpe den her stakkels aldrene mand...alle så bare på, og forsøgte at låne ham penge til de forskellige afdrag de her slægtninge forlangte....det var så forfærdeligt, og så tror jeg forresten at hvis ikke vor herre ønsker at bøsser skal være til, så ville han ikke havde skabt dem.

bare en forklaring på hvorfor jeg går 100% ind for ægteskab mellem HS.

pyh jeg glemmer sgu aldrig den mand som han sad og græd mens han knugede et billede af ham der døde

Anmeld

14. oktober 2008

Plysbjørnen

Loggidut skriver:

i grunden en sjov debat...Trold, jeg har skumlet lidt over den samme ting med at homo seksuelle bliver gift i den danske kirke...jeg har vendt og drejet den nogle gange...og så for nylig et program om folk i usa som var hs.(homoseksuelle).
Og pludselig forstod jeg hele dynen...og har helt fundet min ståplads her i livet på det punkt.
jeg vil kort ridse op hvad jeg kan huske af det program!

Der var et HS par, som havde været sammen i flere år, den ene havde børn fra et tidligere forhold. De levede som par, elskede hinanden, og byggede en helt ranch op sammen, med dyr, afgrøder, og hjælp fra de børn den ene havde...lad os kalde ham nummer 1. De var sammen i herre mange år, børnene var voksne, og de kæmpede for at blive gift, men niks nej sagde loven...nummer 2 (altså ham uden børn) døde så pludselig, af sygdom mener jeg det var, mens nummer 1 stod ved hans side + de voksne børn, alle var indforstået med deres forhold, og med det de havde bygget op sammen.

da så han dør, melder nr. 2´s fjerne slægtninge sig, og ripper nr. 1 for alt hvad de havde...og det var sgu ikke engang slægtninge som de kendte noget til, fuldstændigt koldt og kynisk hentede de det ene dyr efter det andet, og det var virkelig dyr som var elsket, og en ranch som var økonomisk i overskud, men det sidste man så var et gammelt faldefærdigt skur som nummer 1 skulle ud at bo i, fordi slægtningene havde gjort krav på huset...jeg vrælede mine modige tåre over det...og ingen kunne hjælpe den her stakkels aldrene mand...alle så bare på, og forsøgte at låne ham penge til de forskellige afdrag de her slægtninge forlangte....det var så forfærdeligt, og så tror jeg forresten at hvis ikke vor herre ønsker at bøsser skal være til, så ville han ikke havde skabt dem.

bare en forklaring på hvorfor jeg går 100% ind for ægteskab mellem HS.

pyh jeg glemmer sgu aldrig den mand som han sad og græd mens han knugede et billede af ham der døde

Jeg siger ikke at de ikke må blive gift... Det er netop for at undgå den slags ting at der findes det der hedder registreret partnerskab... Synes helt klart at de skal have lov til at blive "gift" ved registreret partnerskab, men så er det også sagt...

Du kan risikere det samme hvis du bor sammen med en mand som du ikker er gift med... Det har ikke noget at gøre med om man er homoseksuelle eller ej...

Anmeld

14. oktober 2008

Tikki

Trold skriver:

Jeanette, rent faktisk er der flere kirker der vælger at vie homoseksuelle... Efter min mening er det så grundlæggende forkert, netop fordi at der i bibelen (kan ikke helt huske hvor) står at ægtefolk er Mand og Kvinde, ikke at jeg har noget imod homoseksuelle, men ja jeg ser lidt sådan på det at der vel er en grund til at der skal en mand og en kvinde til at lave børn, det er ikke ment fra naturens side at man skal være sammen med en af eget køn, så kan jeg heller ikke se hvorfor de skal kunne blive gift i kirken osv, men nok om det inden jeg får hidset for mange op... Og den danske tro/folkekirken prædker ud fra bibelen, og bør derfor også rette sig efter hvad der står i den...

Men om jeg tror som sådan det ved jeg ikke... Synes nemlig at den slinger kurs som kirken efter min mening er på vej ind på er noget juks... Ja kirken skal være gammeldags, den skal være fyldt med mærkelige gamle traditioner... Ellers er det ikke en kirke...

Jeg er i øvrigt døbt og konfiskeret, øh når nej konfirmeret... Laura er også blevet døbt, om hun vil konfirmeres ser vi på til den tid, jeg vil ikke tvinge hende...

Betina

Ja, præcis den tolkning af biblen - at det skal være mand og kvinde, der er sammen er en af grundende til jeg står af. Jeg er datter af en homoseksuel - min far - og det har sgu gået meget godt

Anmeld

14. oktober 2008

Plysbjørnen

Jeanette skriver:

Trold skriver:

Betina

Ja, præcis den tolkning af biblen - at det skal være mand og kvinde, der er sammen er en af grundende til jeg står af. Jeg er datter af en homoseksuel - min far - og det har sgu gået meget godt

Man kan jo være heldig at det går godt... Nej nu skal jeg nok være sød...

Det jeg mener det er at når man har noget stående sort på hvidt, er det netop at de bør/skal (efter min mening) rette sig efter det... For hvad skal kirken med en bibel hvis ikke de vil rette sig efter det deres egen tro er bygget op om... For kirken er jo netop "bygget op om" bibelien, som i øvrigt er en bog der er flere 100 år gammel vel nærmere 1000 efterhånden... Og så dutter det jo ikke at de sortere som de selv har lyst til...

Betina

Anmeld

14. oktober 2008

Tikki

Trold skriver:

Jeanette skriver:

Trold skriver:

Betina

Man kan jo være heldig at det går godt... Nej nu skal jeg nok være sød...

Det jeg mener det er at når man har noget stående sort på hvidt, er det netop at de bør/skal (efter min mening) rette sig efter det... For hvad skal kirken med en bibel hvis ikke de vil rette sig efter det deres egen tro er bygget op om... For kirken er jo netop "bygget op om" bibelien, som i øvrigt er en bog der er flere 100 år gammel vel nærmere 1000 efterhånden... Og så dutter det jo ikke at de sortere som de selv har lyst til...

Betina

Ja, jeg kan godt se hvor du vil hen, men for mig handler det om fortolkning - de hellige skrifter er jo fortolket af op til flere mennesker, inden biblen blev til og biblen bliver igen fortolket af forskellige mennesker, der tager sætninger ud af sammenhæng, sætter dem ind i en anden og bruger citater, som måske ikke var tiltænkt i tidernes morgen at skulle bruges, som de gør. Vi forstår jo alle forskelligt udfra hvilket forståelsesgrundlag og erfaringer, vi har - den samme sætning kan forståes på voldsom mange måder alt efter hvilken indgangsvinkel/baggrundserfaring og forståelse vi hver især har. Der er ingen - efter min mening - der kan forklare eller stille sig til domsmand over, hvordan hver enkelt person skal forstå biblen og dens budskaber - der er ingen fakta eller beviser eller facitliste, for vi er alle forskellige. Og lige netop dét budskab, der handler om næstekærlighed, at kunne rumme mennesket, at kunne forstå verden fra forskellige vinkler er et kristent budskab, der burde slå mere igennem

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.