W.. skriver:
Ja, det er nu smart.. Men jeg kunne jo godt lave en sovs (eller prøve) .. Hvilken sovs laver du?
Jamen som regel er det bare en almindelig brun sovs - som regel en jævnet sovs, lavet på fx væde fra kødet.
Et hit herhjemme er grydestegt kylling med brune ris og gulerødder.
Du fatter en kylling - enten fersk eller optøet. Drysser med salt og peber og bruner den i en stegegryde i lidt olie. Når den er brunet på begge sider, tilsætter du ½ liter vand, 1 løg skåret i kvarte og 4-5 gulerødder.
Dernæst lader du det simre en times tid (husk at sætte ris over), derefter fisker du kyllingen, løget og gulerødderne op. Løget smider jeg som regel bare ud, gulerødderne skærer jeg i stykker og serverer sammen med kyllingen.
Kyllingen skæres i stykker og anrettes sammen med gulerødderne.
Væden kyllingen har kogt i sier jeg, jævner med Maizena (majs stivelse - kan købes i alle supermarkeder) og smager til med salt, peber, muligvis lidt flydende kyllingefond (jeg har altid den fra touch of taste i køleskabet) og evt. lidt ribsgele og vupti - en lækker sovs.
Serveres med brune ris, salat og noget groft brød og så har du et lækkert måltid 
Anmeld