Igen igen om grød, sorry :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. marts 2011

Skouboe

W.. skriver:

Men vi spiser aldrig sovs. Jeg ved slet ikke hvordan man skal håndtere en sovs

Så er det nok ikke løsningen. Jeg gør det når vi har fået sovs at jeg fryser resten ned i små portioner i fryseposer, og når Silja så skal have grøntsagsmos, tager jeg en op af fryseren ob blander sammen med mosen... på den måde spiser hun hvad som helst

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2011

TineA

Skouboe skriver:

Så er det nok ikke løsningen. Jeg gør det når vi har fået sovs at jeg fryser resten ned i små portioner i fryseposer, og når Silja så skal have grøntsagsmos, tager jeg en op af fryseren ob blander sammen med mosen... på den måde spiser hun hvad som helst

Ja, det er nu smart.. Men jeg kunne jo godt lave en sovs (eller prøve) .. Hvilken sovs laver du?

Anmeld

17. marts 2011

Skouboe

W.. skriver:

Ja, det er nu smart.. Men jeg kunne jo godt lave en sovs (eller prøve) .. Hvilken sovs laver du?

Jamen som regel er det bare en almindelig brun sovs - som regel en jævnet sovs, lavet på fx væde fra kødet.

Et hit herhjemme er grydestegt kylling med brune ris og gulerødder.

Du fatter en kylling - enten fersk eller optøet. Drysser med salt og peber og bruner den i en stegegryde i lidt olie. Når den er brunet på begge sider, tilsætter du ½ liter vand, 1 løg skåret i kvarte og 4-5 gulerødder.

Dernæst lader du det simre en times tid (husk at sætte ris over), derefter fisker du kyllingen, løget og gulerødderne op. Løget smider jeg som regel bare ud, gulerødderne skærer jeg i stykker og serverer sammen med kyllingen.

Kyllingen skæres i stykker og anrettes sammen med gulerødderne.

Væden kyllingen har kogt i sier jeg, jævner med Maizena (majs stivelse - kan købes i alle supermarkeder) og smager til med salt, peber, muligvis lidt flydende kyllingefond (jeg har altid den fra touch of taste i køleskabet) og evt. lidt ribsgele og vupti - en lækker sovs.

Serveres med brune ris, salat og noget groft brød og så har du et lækkert måltid

Anmeld

17. marts 2011

kamtok

Skouboe skriver:

Jamen som regel er det bare en almindelig brun sovs - som regel en jævnet sovs, lavet på fx væde fra kødet.

Du fatter en kylling - enten fersk eller optøet. Drysser med salt og peber og bruner den i en stegegryde i lidt olie. Når den er brunet på begge sider, tilsætter du ½ liter vand, 1 løg skåret i kvarte og 4-5 gulerødder.

Dernæst lader du det simre en times tid (husk at sætte ris over), derefter fisker du kyllingen, løget og gulerødderne op. Løget smider jeg som regel bare ud, gulerødderne skærer jeg i stykker og serverer sammen med kyllingen.

Væden kyllingen har kogt i sier jeg, jævner med Maizena (majs stivelse - kan købes i alle supermarkeder) og smager til med salt, peber, muligvis lidt flydende kyllingefond (jeg har altid den fra touch of taste i køleskabet) og evt. lidt ribsgele og vupti - en lækker sovs.

Serveres med brune ris, salat og noget groft brød og så har du et lækkert måltid

Mums det lyder lækkert  Nu må jeg hellere snart lave grydestegt kylling 

Anmeld

17. marts 2011

TineA

Skouboe skriver:

Tak for den meget nøje beskrevet opskrift desværre følger jeg en meget streng diæt hvor en hel kylle er no-go haha, hvor sørgeligt, at den eneste sovs jeg nogensinde har lavet, er Knorr's den bedste. Jeg er ikke særlig meget for sovs, men det havde du vidst allerede regnet ud

Anmeld

17. marts 2011

Skouboe

kamtok skriver:

Mums det lyder lækkert  Nu må jeg hellere snart lave grydestegt kylling 

Det er både lækkert, let (det passer jo stortset sig selv) og sundt.. og sovsen bliver bare SÅ god

Anmeld

17. marts 2011

kamtok

Skouboe skriver:

Det er både lækkert, let (det passer jo stortset sig selv) og sundt.. og sovsen bliver bare SÅ god

Netop - og mad der passer sig selv, er jo næsten det bedste mad i verden 

Anmeld

18. marts 2011

Skouboe

kamtok skriver:

Netop - og mad der passer sig selv, er jo næsten det bedste mad i verden 

Ja, det eneste der slår det, er mad andre laver til en

Anmeld

18. marts 2011

Skouboe

W.. skriver:

Tak for den meget nøje beskrevet opskrift desværre følger jeg en meget streng diæt hvor en hel kylle er no-go haha, hvor sørgeligt, at den eneste sovs jeg nogensinde har lavet, er Knorr's den bedste. Jeg er ikke særlig meget for sovs, men det havde du vidst allerede regnet ud

Det var ærgerligt

Anmeld

18. marts 2011

Pige2009

W.. skriver:

Uh, det lyder allerede lidt besværligt Men jeg må prøve mig frem.. Hvilken fisk bruger du til at koge med grønt?

Jeg laver mos til en uge ad gangen, fryser blomkål/gulerodmos og blomkål/broccoli/gulerodsmos ned og tager bare en op hver morgen, det er da nemt

Det er da dødnemt. Jeg bruger som regel sej- eller rødspættefilét, men også laks.

Du kan sagtens fortsætte med at lave mos til en uge ad gangen og så blot tilsætte lidt af jeres sovs fra jeres mad hver dag - det er da også nemt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.