Nu er det jo ikke fordi, jeg synes, det er morsomt at læse om andres elendigheder - og alligevel sidder jeg og smiler nu, hvor jeg har læst tråden igennem.
Jeg synes, det er skønt, at du har taget emnet op Trine. Egentlig synes jeg, vi har haft den før, men den utilstrækkelighed man kan føle nu, er alligevel helt anderledes end den, man kunne føle for et år siden.
Jeg kan genkende alle de følelser og situationer, I andre beskriver, og jeg har også haft flere perioder, hvor jeg har tænkt, at det simpelthen ikke kan passe, hvis andre (mødre) kan få alt til at gå op i en højere enhed og så samtidig se ud somom de nyder det.
Jeg ved også udemærket godt, hvad der skal til for at bryde hverdagen lidt op, så man selv får mere overskud: At man kommer ud uden børn for at motionere, spise ude, gå til et foredrag eller i biffen + alt muligt andet, man kun gør for sin egen skyld. Menøhh, hvor god er jeg lige til at få det gjort selv?
Og når hverdagen bare kører derudaf med masser af arbejde både ude og hjemme, og samvittigheden er helt i selvsving, fordi jeg ikke formår at gøre alt det, jeg gør for andre ordentligt, så er det sidste jeg kan tillade mig at tænke på da at lade lortet flyde og gå ud og realisere mig selv?
Når jeg indimellem snerrer af alt og alle og bare har lyst til at slukke for aftensmaden, skride ud ad køkkendøren, gå min vej ud over marken og lade Sofie sidde og skrige og smide med mælk og rosiner. - Når jeg i arrigskab beslutter mig for, at nu kører jeg sgu min vej, og jeg kommer ikke tilbage, før det passer mig - måske tager jeg på hotel og spiser caviar, og jeg slukker for min telefon - gør jeg! Og så kan I have det så godt så længe. - Det er da tanker jeg får, fordi jeg selv føler mig tilsidesat og fordi, der hele tiden er nogen, der kræver noget af mig fra jeg står op til jeg går i seng - og nogle gange også i løbet af natten.
Selv de mest fredelige mennesker kan presses til at snerre og sige fra.
Selvfølgelig gør man ikke alvor af alle de trusler. Jeg skrider jo ikke bare på hotel, og jeg kunne ikke drømme om at slukke telefonen og lade Sofie og manden om resten, men sådan nogle grimme tanker kan alligevel hjælpe lidt i hverdagen, når det hele spidser til - synes jeg.
Nå, det var bare lige et indlæg, der mest af alt skal tjene til at sende et skulderklap til dig Trine - og til alle jer andre, som bliver ramt af virkeligheden indimellem.
Lige i dag er jeg overhovedet ikke til at skyde igennem: Jeg har efterårsferie, og det har jeg kunne mærke på humøret lige siden fredag. Tænk! en hel uge, hvor jeg da godtnok skal nå nogle ting, men bare det at jeg ikke skal på arbejde... Det er simpelthen luksus ud over alle grænser. I nat havde Sofie tudetur en hel time, manden snorkede flere gange og jeg sov dårligt pga. hoste - men jeg var komplet ligeglad, for jeg skulle jo ikke op og på arbejde i dag.
Jeg har ikke dårlig samvittighed over at have kørt Sofie i dp, selvom jeg har ferie og er herhjemme. Jeg kan jo hente hende lidt tidligere med meget mere overskud end sædvanligt.
Nu jeg tænker over det, så er i dag den første dag, siden Sofie blev født, at jeg bare har været heeeeelt alene i mere end et par timer i træk. Det er helt vildt som man kan lære at sætte pris på sådan noget som en fridag...
- Helle
Anmeld