Jonte har fået astmatisk bronkitis :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.299 visninger
22 svar
0 synes godt om
13. marts 2011

Rosa

Min lille dreng er syg, ja han er så... Han har hostet længe, og vi har jo flere gange været ved lægen med øjenbetændelse, ørerne osv. og hver gang har lægen lyttet på hans lunger uden at finde den mindste mislyd. Han har hostet mere og mere de sidste uger, men da der ingen feber var har jeg valgt at se tiden an.  Men i dag fik han pludselig feber og hostede værre og værre, så vi tog til vagtlægen. Han lyttede på han som de andre har gjort, og efter nogle få spørgsmål til trivsel (og et mindre hidsigt udbrud fra mig, fordi jeg misforstod og ttroede han - som de andre - var ved at sende os hjem tomhændende) og så kom dommen: Astmatisk bronkitis  Jeg har selv haft det som barn, min mor har det og Svenskefanden har astma og allergi, så det burde ikke komme som en overraskelse, og jeg holdt egentlig masken fint nok indtil han fremdrog det bong-lignende instrument de kalder en "spacer" - en slags maske/inhallator til babyer med gummimaske fortil, et langt plasticrør og så medicinsprayen ude for enden. 

Jeg VED godt det ikke er farligt. Jeg VED godt at der er masser af børn som har det og trives i bedste velgående. Jeg VED godt at man vænner sig til det - men da jeg så den store plasticting, den kæmpestore maske der fra nu af to gange dagligt skal presses ned over min lille drengs næse og mund to gange dagligt MOD hans vilje - ja så gik der et eller andet løs inden i mig og tårerne vældede op... 

Da jeg i dag for første gang skulle give ham "et skud i masken" måtte jeg simpelthen vende hovedet væk bagefter og tørre tårerne bort før jeg kunne smile og rose ham som han fortjente. 

MEN - snart kan min søn FORHÅBENTLIG slippe af med en hoste som har plaget ham i 4 måneder... Og sove igennem om natten uden at vågne af sin egen hosten. Og feberen er garanteret væk i morgen Så det skal nok gå alt sammen... 

Nu vil jeg vende tilbage til at ae hans lille hoved som han ligger her med det trygt puttet på mit skød og næsen ind i navlen på mig  Det bliver en laaaang nat. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. marts 2011

Laulund87

Vi har givet Maria astma medicin, med spacer, et stykke tid nu. Det hjælper SÅ meget og hun har fundet ud af hvor godt det hjælper, så hun sidder helt stille og trækker vejret dybt

Du skal nok vænne dig til det, og det skal Jonte helt sikkert også

Anmeld

13. marts 2011

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg kan 100% følge dig. Lina fik det konstateret da hun kun var 6 mdr. og har fået maske to gange om dagen + ekstra når hun havde udbrud. Der er ingen af os som har astma i vores familier.

Lina skreg også til, at starte med hver eneste gang og jeg følte det som et overgreb når hun skulle have masken morgen og aften. Men lige pludselig blev det bare hverdag for hende. Hun har fået masken indtil nytår og har haft en pause på et par måneder, da hun hverken har hostet, pebet i vejrtrækningen - på trods af meget fugtigt vejr.

Hun er dog begyndt, at hoste rigtig meget igen og vi er lige startet op. Hun tager selv masken og sætte både spray og hoved på og op til munden/næsen. Det er helt normalt for hende. Hun bliver 2 år her den 24/3 og har aldrig været vant til andet.

Det er selvfølgelig ingen trøst, at jeg fortæller, at DET bliver en vane og at han hurtig vænner sig til den.

God bedring med ham

Anmeld

13. marts 2011

qp

Uha ja den er ikke sjov, min søn har det også - men det positive er, at han får maske sådan ca hver 4 månede.

Det er jo noget der kommer i forbindelse med forkølelsesvirus og jeg husker godt tiden op til vi fik, at vide hvad det var. Vi fik pencillin engang og en anden gang skulle det være falsk strubehoste, vi var akut på hospitalets børneafdeling kl lort om natten - o.l da vi så endelig fik masken hjalp det og det var med blandede følelser som i dit tilfælde... Jeg have rigtig svært ved det da det virkede så voldsomt men var på samme tid så glad efterfølgende da det jo rent faktisk hjalp.

Nu er min søn blevet 2,5 år, han synes stadig ikke masken er det mest fantastiske i verden men han er blevet rigtig god til, at bruge den når det har været behov for det. Heldigvis er det så sjældent, så det er jo ikke en ting der indgår i vores hverdag  

Anmeld

13. marts 2011

Vial

Årh, hvor er det synd. Det gør ondt langt ind i sjælen, når de kære pus fejler noget - specielt, når det er sådan noget kronisk, som kræver medicin. Man skal have prøvet det for at vide, hvor dybt det sætter sig.

Jeg render rundt og "sørger" efter en dom hos hudlægen i onsdags. Børneeksem til Alvin - og nu også Viola. Også noget mange børn har. Det trøster mig bare ikke rigtigt, når drengen græder hver gang han skal på puslebordet (der er gået stafylokokker i så det skal renses og smøres..avav).

Rigtig god bedring med Jonte. Er sikker på at han nok skal blive gode venner med masken en dag.

Knus og håber jeres nat bliver okay.

Anmeld

13. marts 2011

Kruse90

Årrh Lille Jonte

men søøde, husk det er godt der kan gøres noget.

Håber snart han får det bedre.

Anmeld

14. marts 2011

Rosa

Laulund87 skriver:

Vi har givet Maria astma medicin, med spacer, et stykke tid nu. Det hjælper SÅ meget og hun har fundet ud af hvor godt det hjælper, så hun sidder helt stille og trækker vejret dybt

Du skal nok vænne dig til det, og det skal Jonte helt sikkert også

Tak for svaret! Det er dejligt at høre at de kan vænne sig til det, jeg synes han tog det pænt i morges, det var kun de sidste par vejrtrækninger der var trælse, og så snart masken var væk var han glad igen. 

Anmeld

14. marts 2011

Rosa

MoarHvidovre skriver:

Jeg kan 100% følge dig. Lina fik det konstateret da hun kun var 6 mdr. og har fået maske to gange om dagen + ekstra når hun havde udbrud. Der er ingen af os som har astma i vores familier.

Lina skreg også til, at starte med hver eneste gang og jeg følte det som et overgreb når hun skulle have masken morgen og aften. Men lige pludselig blev det bare hverdag for hende. Hun har fået masken indtil nytår og har haft en pause på et par måneder, da hun hverken har hostet, pebet i vejrtrækningen - på trods af meget fugtigt vejr.

Hun er dog begyndt, at hoste rigtig meget igen og vi er lige startet op. Hun tager selv masken og sætte både spray og hoved på og op til munden/næsen. Det er helt normalt for hende. Hun bliver 2 år her den 24/3 og har aldrig været vant til andet.

Det er selvfølgelig ingen trøst, at jeg fortæller, at DET bliver en vane og at han hurtig vænner sig til den.

God bedring med ham

Hvor er hun dygtig. Ja, jeg er også ved at vænne mig til tanken, og det ER selvfølgelig en god ting at vi nu kan gøre noget ved det. Men sjovt er det ikke, slet ikke med feber oveni... 

Tusind tak for dit svar!!!

Anmeld

14. marts 2011

Rosa

qp skriver:

Uha ja den er ikke sjov, min søn har det også - men det positive er, at han får maske sådan ca hver 4 månede.

Det er jo noget der kommer i forbindelse med forkølelsesvirus og jeg husker godt tiden op til vi fik, at vide hvad det var. Vi fik pencillin engang og en anden gang skulle det være falsk strubehoste, vi var akut på hospitalets børneafdeling kl lort om natten - o.l da vi så endelig fik masken hjalp det og det var med blandede følelser som i dit tilfælde... Jeg have rigtig svært ved det da det virkede så voldsomt men var på samme tid så glad efterfølgende da det jo rent faktisk hjalp.

Nu er min søn blevet 2,5 år, han synes stadig ikke masken er det mest fantastiske i verden men han er blevet rigtig god til, at bruge den når det har været behov for det. Heldigvis er det så sjældent, så det er jo ikke en ting der indgår i vores hverdag  

Det er netop det - det virker så voldsomt med sådan et stort instrument til sådan en lille dreng, men det er da rigtig dejligt at høre at din søn er vokset så meget fra det at I næsten kan undvære - der er håb forude.

Han har nemlig været forkølet lææænge, og lægen mente kun at det var slim, så v har ikke fået hverken pencilin eller andet, så det var lidt et chok at der så faktisk VAR noget vi kunne gøre noget ved.

Hvor længe brugte I masken hver dag før I kunne begynde at springe nogle gange over? Altså hvor længe gik der før han fik det bedre? 

Tak for dit svar! 

Anmeld

14. marts 2011

Rosa

KaMa skriver:

Årh, hvor er det synd. Det gør ondt langt ind i sjælen, når de kære pus fejler noget - specielt, når det er sådan noget kronisk, som kræver medicin. Man skal have prøvet det for at vide, hvor dybt det sætter sig.

Jeg render rundt og "sørger" efter en dom hos hudlægen i onsdags. Børneeksem til Alvin - og nu også Viola. Også noget mange børn har. Det trøster mig bare ikke rigtigt, når drengen græder hver gang han skal på puslebordet (der er gået stafylokokker i så det skal renses og smøres..avav).

Rigtig god bedring med Jonte. Er sikker på at han nok skal blive gode venner med masken en dag.

Knus og håber jeres nat bliver okay.

Børneeksem?  Åh nej da!!! Stakkels små nus! Hvad kommer det af? Og smitter det? Kan de vokse sig fra det?

Tak for dit svar og rigtig god bedring. Kæmpe knus herfra! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.