Studielån???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. januar 2009

Lærke90

Jeg har godt nok ikke studielån, og vil heller ikke gøre det.
Synes det er fint dem som har brug for gør det, da det selvfølgelige ikke skal gå ud over familie livet.

Dog vil jeg ikke sætte mig i gæld før jeg en gang skal købe hus. Jeg er også så heldig at kunne låne af forældrene hvis pengene bliver små.

Vi bor billigt og kæresten får ekstra SU pga handicap, så vi er heldige på det punkt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2009

Hertzum77

Jeg har været så heldig ikke at have brug for at tage et studielån. Jeg havde et arbejde ved siden af studie. Men jeg havde heller ikke mine dejlige piger dengang og så er der mere overskud til det, end hvis jeg havde haft børn. Mine sidste uddannelser som henholdsvis Fængselsfunktionær ved kriminalforsorgen og trafikdisponent ved Banedanmark er med løn under uddannelse .

Anmeld

25. januar 2009

Bastian

Jeg tog ikke studielån under mine 6 år på universitetet. MEN jeg havde ikke børn, havde arbejde ved siden af i samtlige år og så er det ikke uvæsentligt at jeg også dengang var sammen med min mand, som arbejdede.

Det er en rigtig god løsning med studielån, hvis man har børn og samtidig studerer. Selvfølgelig skal man prioritere sin familie ved siden af studiet, og lånet giver den mulighed.

Jeg tror, for at snakke om noget andet, at det er blevet almindeligt idag at have børn samtidig med, at man studerer. Jeg læste på RUC i 90'ene, og der var meget meget få, der havde børn og kender kun 1 som fik det i løbet af min studietid.

Anmeld

25. januar 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Stumpen skriver:

Kan ikke forstå at du skal af med så meget, min bankrådgiver snakkede om 1500 kr. hver anden månede over 15 år sidste efterår..
Anja..

Den folder der sendes ud med studielånsbeviset skriver ca. 36oo med en diskontorente på 5% hver anden måned - det giver mellem 1500 og 2000 før skat pr. måned for et lån på min størrelse, hvis jeg har læst det rigtigt. Er det som du beskriver, vil jeg da kun juble og klappe i mine små hænder Men den folder er sendt ud de sidste par år, sammen med beviset.

Anmeld

25. januar 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Her er en fiktiv plan for tilbagebetaling af et lån på 180.000 pr. 1. januar 2008:
https://www.borger.dk/Emner/oekonomiogskat/Oekonomiunderuddannelse/Sulaan/Documents/Plan%20for%20betaling%20af%20SU_laan_eksempel.pdf

Der er afdraget hver 2. måned på knap 3000 desværre - og min gæld er nok mere end 200.000 med renter... sucks!

Anmeld

25. januar 2009

Fam. Madsen

jeg har haft et men det er betalt tilbage... så nej jeg har ikke et nu... men har haft

Anmeld

25. februar 2013

madsjensen

En god idé når man skal vælge at låne penge er at planlægge sin afbetaling ned til mindste deltalje. Dvs. at man også har styr på sine private udgifter med forbehold for evt. ændringer i ens liv. Det skal man være forberedt på at der kan komme. Dertil skal man også undersøge markedet for de billigste lån så man sikre sig ikke at komme af med for mange penge som egentlig kunne have været sparet. På diverse lånesider, eller hos bankerne kan du finde brugbare formularer (evt. i excel) som kan hjælpe dig til at holde styr på lånet. Jeg kender desværre mange unge som har svært ved at betale tilbage grundet en forkert beslutning, eller prioritering af deres penge. Jeg kender dog også nogle som har været i stor gæld trods deres unge alder, men alligevel har været kortfattet omkring det. Grundet deres planlægning. Alle er nu også gældsfrie. Så planlæg grundigt inden du låner, eller tal med familien om de kan hjælpe hvis det går galt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.