Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Jeg har haft studielån det meste af min uddannelse plus barsel. Dvs. jeg har en studiegæld på omkring 200.000 nu, som skal betales af fra næste år.
Jeg skal afdrage med mellem 1500 og 2000 om måneden i 15!!! år - med mindre jeg kan sætte mere ind end det selvfølgelig.
Renten på et studielån er diskontorenten + 1 % point, så ja, det er et billigt lån - men jeg ville aldrig råde folk til at gøre det, hvis de ikke havde brug for det. Hvis det "bare" er til opsparing, vil jeg til hver en tid fraråde det. Men omvendt: hellere lån end slæbe sig selv ihjel for at passe et arbejde ind mellem studier og børn.
Jeg fortryder i dag, selvom det var en nødvendighed for at købe hus - men jeg er bundet 15 år frem i tid, pga. 6 års studier.
Forresten: tænkte selv under studiet at jeg nok skulle finde et godt job, så det ikke gjorde noget, når de skulle betales tilbage igen. Men så ramte finanskrisen, og alle "begynderjobs" bliver napset af folk med længere erfaring, så jeg vil kunne mærke det, hvis jeg ikke er i job inden jeg skal til at betale tilbage. Og helst et job, der giver mere end mine nuværende dagpenge!
Anmeld