De æder os ud af huset..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. marts 2011

Kloster

Lullaby skriver:

Og hvis jeg fandt ud af at mit barn spiste mad i smug så ville der falde så meget brænde ned, at de ikke ville overveje det en anden gang. Det ville blive anset som at lyve i min optik og så ville jeg skære net/ mobil/ venner fra i en uge..

Hej.

Nu skal jeg bare slet ikke tilbyde den nødder ell rosiner i stedet for rugbrød, når de ikke vil have rugbrød. Skulle jo bestille hele paller hjem med nødder og rosiner så.

Det er giga mængder mad de drenge kan fortærer på en eftermiddag.

Jeg kan godt læse at du slet ikke ville acceptere mad i smug. Men ofte er din kommetar nemmere sagt/skrevet end gjort. Jeg ved mine drenge er opdraget godt, men man er ikke herre over alt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. marts 2011

Kloster

Mumto3 skriver:

Nu har mine drenge en helt anden alder og det kan sikkert ikke sammenlignes, men sådan som du beksriver har det også været herhjemme.

Jeg indførte så: Kom alle sammen, nu sætter vi os ned og spiser.

og så blev der kun serveret rugbrød med spegepølse. der var vilde prostere, for de var slet ikke sultne, kunne intet spise osv. Men lyn hurtigt havde de spist 3-4-5 rundtnom rugbrød

Så nu er det blevet et fast ritual, at sådan er det bare...også selvom de ikke vil...

Er godt ritual, men det virker ikke her, når de selv går hjem fra skole og vi ofte først kommer hjem kl 15.30.

Anmeld

10. marts 2011

Mumto3

Kloster skriver:

Er godt ritual, men det virker ikke her, når de selv går hjem fra skole og vi ofte først kommer hjem kl 15.30.

Det kan jeg godt se, men så kunne I måske starte med at spise rugbrød sammen kl 15.30, der er stadig lang tid til aftensmad hvis man er sulten

Anmeld

10. marts 2011

Frøken J.

Kloster skriver:

Hej.

Nu skal jeg bare slet ikke tilbyde den nødder ell rosiner i stedet for rugbrød, når de ikke vil have rugbrød. Skulle jo bestille hele paller hjem med nødder og rosiner så.

Jeg kan godt læse at du slet ikke ville acceptere mad i smug. Men ofte er din kommetar nemmere sagt/skrevet end gjort. Jeg ved mine drenge er opdraget godt, men man er ikke herre over alt.

Der vil jeg så også tilføje en kommentar! Så længe det de spiser er i orden synes jeg ikke de skal stå til regnskab for, hvad de spiser. Så når du har fået inkorporeret nogle gode spisevaner, er det efter min mening okay, at de ikke skal stå til regning for lige at tage lidt mad. Det har jeg selv oplevet, selvom det bare var en grovbolle, og det er altså skide træls man skal stå til regnskab for at tage lidt mad

Anmeld

10. marts 2011

Manakauapo

Kloster skriver:

Hej.

Det dreje sig om vores de store drenge på 11½ og 13 år. De er simpelthen ved at æde os ud af huset i ene "lyst-mad" (ting de lige har lyst til også bare i mængder!

De spiser godt morgenmad. Tager kun 1 frugt ell en franskbrød med fx smør med i skole. De vil ikke have andet med i skole. Så spiser de når de kommer hjem og det er i virkeligheden her, jeg ser mit sure opstød....

Når de kommer hjem kl ca 13.30-14 tager de ikke mad med det samme. Nej de venter til eftermiddag og spørger efter franskbrød, frugt, knækbrød, is, ostehaps, kakao osv osv. Ting som jeg synes er dyre, når de skal indtages i de mængder for at blive mætte.

Jeg er af den overbevisning at hvis de spiste rugbrød ell noget andet fx pasta, når de kom hjem, var de ikke så lyst-sultne efter alle de her ikke mættende ting.

Jeg synes det er dyrt og træls at de vil have alt det her ikke mættende mad i stedet for at få noget mættende mad og få mad på normale tidspunkter og normal mad til måltiderne.

Hvor hulen er det lige gået galt???

Mine forældre har altid haft den regel der hedder, at alt hvad der er i skuffe, skabe og køleskab er tilladt. De vil ikke sætte nogle restriktioner på, hvad man må spise og ikke, for så skaber man nemlig det der med at man begynder at spise i smug, og dermed får et lidt sjovt forhold til mad.

Børn og teenagere er i voksealderen og har derfor behov for rigelig med mad. Selvfølgelig indenfor rimelighedens grænser, men det skal ikke være forbudt at tage noget, hvis man har behov for det.

Så jeg har jeg det egentlig lidt at hvis du ikke vil have, de skal spise det, så lad være med at købe det. Eller også skal du tage drengene med ud og handle en gang om ugen, hvor de får lov til at vælge sig nogle ting, som de godt kunne tænke sig. Det kunne måske også hjælpe lidt.

Og så syntes jeg egentlig også bare at du skulle holde på at de tager lidt mad med til skoledagen. Altså måske en 1-2 boller med pålæg og lidt frugt. Vand er bare påkrævet.

Nu går jeg selv i folkeskolen, så jeg mærker det også selv til hverdag. Pigerne har som regel altid noget med i større eller mindre grad. Men i min klasse er der 7 drenge ud af 12 piger. Der er 2-3 af drengene, der har madpakke med hver dag. Og så er der dem, der aldrig har noget med. De kan simpelthen ikke sidde stille. De larmer op i timerne, laver ballade, forstyrrer os andre og ting, der er værre.

Engang havde vi et forsøg med at alle i klassen fik mad på skolen hver dag, og aldrig har jeg oplevet en mere stille og rolig og harmonisk klasse.

Og nå ja. Samtidig sørger du jo også for at de ikke spiser dig ud af huset på den måde!

Hov, det blev vist lidt langt.

Anmeld

10. marts 2011

tinasmor

sorry, har ikke fået læst de andre indlæg.

Personligt tror jeg ikke, at det er en god ide at give dem franskbrød med i skole. Det mætter slet ikke. Måske dine børn ikke spise rygbrød, men så kunne du måske bage nogle gode grovboller med salt og pålæg (lidt ligesom dem man køber hos slagteren) Hvis de heller ikke vil spise det, vil jeg sige, at det er fordi de ikke er sultne nok. For der er jo ingen mennesker der kan leve af franskbrød. Du kan også lave pastasalat eller give dem rester af aftensmaden med.

Når de kommer hjem fra skole, så tror jeg det hvide brød skal væk. Jeg kan huske, at mine forældre havde toastbrød og det åd jeg med glæde. Desværre betød det også at der sneg sig et par kilo på i løbet af årene. Måske I kunne overveje at spise tidligere. Stille frisk frugt osv frem.

Men generelt så hører jeg ofte fra teenage drenge forældre, at det er rigtig dyrt i en lang årrække (og specielt når de så begynder at hive venner med hjem)

Anmeld

10. marts 2011

Lullaby

Kloster skriver:

Hej.

Det var da en underlig bemærkning   Du spørger om meninger og når jeg kommer med min, så fortæller du mig, at den kan du slet ikke bruge fordi jeg ofte kommer med kommentarer som er lettere sagt end gjort. Det er da en underlig kommentar at komme med når nu jeg rent faktisk svarer på det du spørger om..

Anmeld

10. marts 2011

Kloster

Lullaby skriver:

Det var da en underlig bemærkning   Du spørger om meninger og når jeg kommer med min, så fortæller du mig, at den kan du slet ikke bruge fordi jeg ofte kommer med kommentarer som er lettere sagt end gjort. Det er da en underlig kommentar at komme med når nu jeg rent faktisk svarer på det du spørger om..

Det var dit svar på det her jeg kommenterede:

Og hvis jeg fandt ud af at mit barn spiste mad i smug så ville der falde så meget brænde ned, at de ikke ville o verveje det en anden gang. Det ville blive anset som at lyve i min optik og så ville jeg skære net/ mobil/ venner fra i en uge..

Det er der, jeg mener er nemmere sagt end gjort.

Jeg er glad for dine svar og alle svar på mine indlæg, men jeg har nok forventet at der kom svar fra nogle med erfaring med drenge på den alder, som mine drenge har - altså 11-13 år. Det kan være svært at drage sammenligninger omkring noget, når man ikke har erfaringer med det fra egne børn af.

Venlig hilsen Kloster

Anmeld

10. marts 2011

Carina1977

Ej hvor er jeg altså godt nok lettet over at høre, at jeg ikke er den eneste med en dreng, der har en god sund appetit

Min søn bliver 11 år til juni, og han spiser også godt til.

Han spiser ikke så meget til morgenmad, der minder han nok lidt om mig. Der er appetitten ikke så voldsomt stor. Men somregel spiser han 1 skive rugbrød m. pålæg, eller lidt havregryn, eller en lille grovbolle.

Han har altid madpakke med i skole, for jeg ser det som en vigtig ting at de har noget med. Han er så altid med mig oppe at handle, og vælger så det pålæg ud, han gerne vil have. Eneste krav fra min side af, er at det ikke er noget alt for usundt pålæg. Han hjælper så også med at smøre sin madpakke om morgenen, og jeg tror også det er en vigtig ting at inddrage dem i det. Så har de ikke bare fået noget som mor har bestemt, men de har selv været med til at beslutte, hvad det skal være.

Jeg ved godt der er mange større børn, der ikke bryder sig om rugbrød. Men det kan faktisk sagtens lade sig gøre, at finde noget rugbrød de kan lide. Min søn vil heller ikke have rugbrød, hvis det er sådan noget kedeligt tørt noget. Men hvis jeg derimod finder noget dejligt blødt/friskt rugbrød m. kerner i (solsikke-kerner, græskar-kerner, gulerod osv), så vil han godt spise det, og finder det ligefrem lækkert.

Han får altid 4 halve m. pålæg med + agurkstave, gulerodsstave, peberfrugt. Derudover får han en grovbolle med til om eftermiddagen, til hvis han tager over i klubben.

Når han kommer hjem tjekker jeg altid om han har spist sin madpakke. Hvis han klager over sult, og han stadig har mad tilovers fra madpakken, så får han at vide at han kan spise det (hans madpakke ligger altid på køl både i skole og sfo). Ellers må han tage en skive rugbrød med noget og derefter et stykke frugt, hvis han stadig er sulten.

Vi spiser aftensmad rimeligt tidligt herhjemme...et sted mellem kl. 17-17.30. Så han ved hele tiden at omkring det tidspunkt, så er der mad igen. Her spiser han godt til....han spiser faktisk mere end mig. Min søn har det problem at han nemt tager på i vægt, så han får altid serveret en god portion grøntsager, før han får noget af det varme mad. Det har da også gjort at han nok ikke spiser så meget af det varme mad, end han ellers ville have gjort.

Omkring kl. 19 får han lov til at nuppe sig en grovbolle og et stykke frugt, hvis han er sulten.

Men i bund og grund så er børn altså forskellige....min søn accepterer hvis jeg siger stop, og så ved han at der er en grund til, at der er noget der hedder faste spisetider. Jeg tror også det handler om at han får hans mad jævnt fordelt udover hele dagen. Du kender det sikkert fra dig selv....hvis du ikke har spist noget i rigtig mange timer, så bliver du altså højst sandsynlig også voldsomt sulten hen på eftermiddagen, og så starter æde-orgiet

Så måske handler det om at få indført nogle rigtig gode spisevaner. Inddrage dem i indkøb/madlavning/, samt det at smøre madpakke. Jeg ved godt at dine drenge er lidt større end min dreng, men det er jo stadig en god ting at give dem nogle gode vaner. Måske du kunne snakke med dem om det?

Jeg vil ikke lyde klog, for det er jeg bestemt ikke. Men jeg synes da det er klart, at de spiser rigtig meget om eftermiddagen, hvis det først er der de reelt får et solidt måltid. Men nogen gange kommer man bare ind i nogle vaner der er dumme, og de kan være svære at ændre, men behøver jo ikke at være umuligt.

Hmm kan være det er rodet det jeg har skrevet, men jeg håber du kunne bruge bare lidt af det

Anmeld

10. marts 2011

Mauser.

Jeg syntes du burde sætte grænser, skal ikke lyde klog og mere erfaren .. men grænser for hvad de må tage osv. og desuden er det dig der sætter dagsorden for hvad der skal spises til for eksempel aftens mad osv. de kan få et måltid når de kommer hjem, og så aftensmad ..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.