De æder os ud af huset..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.122 visninger
26 svar
0 synes godt om
10. marts 2011

Kloster

Hej.

Det dreje sig om vores de store drenge på 11½ og 13 år. De er simpelthen ved at æde os ud af huset i ene "lyst-mad" (ting de lige har lyst til også bare i mængder!

De spiser godt morgenmad. Tager kun 1 frugt ell en franskbrød med fx smør med i skole. De vil ikke have andet med i skole. Så spiser de når de kommer hjem og det er i virkeligheden her, jeg ser mit sure opstød....

Når de kommer hjem kl ca 13.30-14 tager de ikke mad med det samme. Nej de venter til eftermiddag og spørger efter franskbrød, frugt, knækbrød, is, ostehaps, kakao osv osv. Ting som jeg synes er dyre, når de skal indtages i de mængder for at blive mætte.

Jeg er af den overbevisning at hvis de spiste rugbrød ell noget andet fx pasta, når de kom hjem, var de ikke så lyst-sultne efter alle de her ikke mættende ting.

Jeg synes det er dyrt og træls at de vil have alt det her ikke mættende mad i stedet for at få noget mættende mad og få mad på normale tidspunkter og normal mad til måltiderne.

Hvor hulen er det lige gået galt???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. marts 2011

AnneBJ

Kloster skriver:

Hvor hulen er det lige gået galt???

Tingene er tilgængelige...

Ej, om det er helt så enkelt ved jeg ikke! Men jeg kan huske da jeg var i den alder, der var det også fuldstændig udelukket at spise "ordentlig" mad, hvis det i stedet var muligt at få knækbrød med smør, toast, muslibar osv.. Jeg havde madpakke med i skole, men spiste den aldrig.... 

Vi havde ganske enkelt ikke alle de sjove, lækre ting hjemme hos min mor. Hun handlede det ikke, for det kunne lige nå inden for døren så var det væk nærmest. Det var rugbrød, frugt, grøntsager eller fx en portion havregryn der var at tage om eftermiddagen. Var man sulten måtte man spise sådan noget, evt. koge pasta som du nævner, men det var ofte for meget arbejde til vi gad

I weekenden var det så lidt mere "tilladt" at få de sjove ting, fx nutella, kakaomælk, slik og chips. Toast, knækbrød og hvidt brød generelt, hørte også weekender til og jeg var pisse træt af det! Det var meget sjovere at være hos de andre fra klassen efter skole, for der var der sjov mad..

Hvad løsningen er, ved jeg ikke - for da jeg flyttede hjemmefra blev jeg totalt "oprørsk" og spiste nærmest kun petit danone, mælkesnitter, morgenmadsprodukter proppet med sukker, toastbrød med enten nutella eller smør og pålægschokolade. Drak udelukkende sodavand, light jo jo, eller saft/juice og lign. Og det var på ingen måde noget jeg lærte hjemmefra, snarere det modsatte, men jeg følte mig endelig fri til at spise det jeg havde lyst til... 

Jeg kunne godt tænke mig at ramme en mellemting, og jeg arbejder på det i forhold til mig eget spisemønster. Fx ved, at når jeg kom hjem fra skole (er pt. på barsel) så satte jeg mig ned, og fik lavet noget spændende mad, som stadig var sundt. Ikke bare en flad rugbrød med leverpostej. Lidt mere interessant, og så øvede jeg mig i at spise på "faste tidspunkter". At kl. 16-17 stykker spiser man hverken "ordentlig" mad, eller "lyst"mad... Der skal man have aftensmad lige om lidt, så der er køkkenet altså lukket. Om man kan praktisere det over for store børn ved jeg ikke?!

Og jeg ved heller ikke, om det bare er noget pladder jeg har skrevet Men ville bare lige dele min mors tackling af problematikken.. 

Anmeld

10. marts 2011

Kloster

AnneBJ skriver:

Tingene er tilgængelige...

Ej, om det er helt så enkelt ved jeg ikke! Men jeg kan huske da jeg var i den alder, der var det også fuldstændig udelukket at spise "ordentlig" mad, hvis det i stedet var muligt at få knækbrød med smør, toast, muslibar osv.. Jeg havde madpakke med i skole, men spiste den aldrig.... 

Vi havde ganske enkelt ikke alle de sjove, lækre ting hjemme hos min mor. Hun handlede det ikke, for det kunne lige nå inden for døren så var det væk nærmest. Det var rugbrød, frugt, grøntsager eller fx en portion havregryn der var at tage om eftermiddagen. Var man sulten måtte man spise sådan noget, evt. koge pasta som du nævner, men det var ofte for meget arbejde til vi gad

I weekenden var det så lidt mere "tilladt" at få de sjove ting, fx nutella, kakaomælk, slik og chips. Toast, knækbrød og hvidt brød generelt, hørte også weekender til og jeg var pisse træt af det! Det var meget sjovere at være hos de andre fra klassen efter skole, for der var der sjov mad..

Hvad løsningen er, ved jeg ikke - for da jeg flyttede hjemmefra blev jeg totalt "oprørsk" og spiste nærmest kun petit danone, mælkesnitter, morgenmadsprodukter proppet med sukker, toastbrød med enten nutella eller smør og pålægschokolade. Drak udelukkende sodavand, light jo jo, eller saft/juice og lign. Og det var på ingen måde noget jeg lærte hjemmefra, snarere det modsatte, men jeg følte mig endelig fri til at spise det jeg havde lyst til... 

Jeg kunne godt tænke mig at ramme en mellemting, og jeg arbejder på det i forhold til mig eget spisemønster. Fx ved, at når jeg kom hjem fra skole (er pt. på barsel) så satte jeg mig ned, og fik lavet noget spændende mad, som stadig var sundt. Ikke bare en flad rugbrød med leverpostej. Lidt mere interessant, og så øvede jeg mig i at spise på "faste tidspunkter". At kl. 16-17 stykker spiser man hverken "ordentlig" mad, eller "lyst"mad... Der skal man have aftensmad lige om lidt, så der er køkkenet altså lukket. Om man kan praktisere det over for store børn ved jeg ikke?!

Og jeg ved heller ikke, om det bare er noget pladder jeg har skrevet Men ville bare lige dele min mors tackling af problematikken.. 

Jamen jeg kan til dels give dig ret. Tingene er købte og tilgængelige. Men som alle andre husmødre ville sige: Det er da ufattelig, at man ikke kan have noget i huset, uden det bliver spist i smug!!

Men måske skal jeg bare lade være med at købe det. For tro mig, jeg prøver virkelig på at give mine drenge et ordentligt og realistisk syn på mad og tidspunkter for dette.

Jeg ved jo godt at de behøver solid mad, når de skal træne fodbold kl 17-18.30. Og alligevel spiser de lyst-mad og ender ud med et par rugbrødsmadder inden træning pga de alligevel er sultne.

Anmeld

10. marts 2011

Lullaby

Hvad med at sige, at hvis de er sultne er det rugbrød???

Anmeld

10. marts 2011

Kloster

Lullaby skriver:

Hvad med at sige, at hvis de er sultne er det rugbrød???

Så sulter de til aftensmaden. ell de spiser i smug.

Anmeld

10. marts 2011

Julemusen

Min svigermor har samme problem som du har, og som jeg har sagt til hende, så er der to muligheder, for man kan ikke forklarer børn i den alder hvad der er "bedre" mad end andet. 

1) Lad være med at købe de madvarer som du mener er usundt/dyrt/ikke-mættende, får så har de ikke noget valg end rugbrødet og andet sundt. Og hvis de så siger de er sultne så er det deres valg og der er mad i køleskabet.

2) Man kan købe en bks med nummer-kode lås så de ikke kan komme i det, hvis der er nogle fødevarer som du gerne vil gemme til i alle sammen kan side og hygge med det. Den er altså meget effektiv hehe. 

Anmeld

10. marts 2011

ekzunz

Jeg er jo bare striks Vi har nu heller ikke så mange valgmuligheder som hos jer. Her spiser alle børn et solidt morgenmåltid, og for de 3 ældste er det altid havregryn/havregrød. Den ældste får mad i skolen (autist) og den mellemste smører af og til en madpakke til gymnasiet, og den yngste tager intet med i skole.

Når de kommer hjem veksler det helt vildt meget om de spiser og hvor meget de spiser, men ikke så meget hvad de spiser. De kan spise rugbrød og det er det. Før kunne jeg komme hjem og så havde de 2 drenge delt 10 bananer, og det er bare for dyrt, så nu har de fået besked på at de kan spise 1 banan om dagen. Jeg ved så aldrig om de vil have rugbrød og om de evt. har venner med hjem, så der kan gå 3 dage hvor det ikke bliver rørt og så nogle dage ryger der et rugbrød om dagen.

Jeg synes måske du skulle prøve at sige til dem at de først skal spise noget rugbrød, pasta eller hvad du nu synes er ok, og så kan de snacke bagefter.

Men det er helt vildt hvad de kan sætte til livs i den alder....

Anmeld

10. marts 2011

Lone Jakobsen

jeg har netop haft snakken med min datter idag. hun brokkede sig fælt over at den ene bolle der var tilbage, var til de "forkælede dagplejebørn" og over at vi da ikke havde noget "lækkert"

jeg fandt en pose grovboller op fra fryseren, og under meget protest fik hun varmet en af dem.

hun ville bestemt ikke ha rugbrød eller grovknækbrød, og frugt havde vi intet af, da jeg skal ud og handle idag.

men for at komme til sagen her virker det simpelthen kun hvis det usunde ikke er i huset. vi har næsten altid en masse frugt, men det kan hurtigt blive en dyr omgang, så de må starte med et stykke frugt, og derefter skal der spises noget groft brød... sku de være mere sultne må de gerne tage endnu et stykke frugt (alt dette dog kun hvis madpakken er spist) min datter afskyer rygbrød, så i stedet bager jeg noget groft brød, som hun kan få med på madpakken. (sammen med frugt eller grønt)

Anmeld

10. marts 2011

Lullaby

Kloster skriver:

Så sulter de til aftensmaden. ell de spiser i smug.

Jamen så måtte de sulte. Her kan ungerne få en rugbrødsmad, nødder/rosiner, frugt eller knækbrød når de kommer hjem. Og det ligger bare i dem. De spørger ikke efter andet. Og de er 6 og 3.

Og hvis jeg fandt ud af at mit barn spiste mad i smug så ville der falde så meget brænde ned, at de ikke ville overveje det en anden gang. Det ville blive anset som at lyve i min optik og så ville jeg skære net/ mobil/ venner fra i en uge..

Anmeld

10. marts 2011

Mumto3

Nu har mine drenge en helt anden alder (5 og 7 år) og det kan sikkert ikke sammenlignes, men sådan som du beksriver har det også været herhjemme.

Jeg indførte så: Kom alle sammen, nu sætter vi os ned og spiser.

og så blev der kun serveret rugbrød med spegepølse. der var vilde prostere, for de var slet ikke sultne, kunne intet spise osv. Men lyn hurtigt havde de spist 3-4-5 rundtnom rugbrød

Så nu er det blevet et fast ritual, at sådan er det bare...også selvom de ikke vil...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.