Kloster skriver:
Hvor hulen er det lige gået galt???
Tingene er tilgængelige... 
Ej, om det er helt så enkelt ved jeg ikke! Men jeg kan huske da jeg var i den alder, der var det også fuldstændig udelukket at spise "ordentlig" mad, hvis det i stedet var muligt at få knækbrød med smør, toast, muslibar osv.. Jeg havde madpakke med i skole, men spiste den aldrig....
Vi havde ganske enkelt ikke alle de sjove, lækre ting hjemme hos min mor. Hun handlede det ikke, for det kunne lige nå inden for døren så var det væk nærmest. Det var rugbrød, frugt, grøntsager eller fx en portion havregryn der var at tage om eftermiddagen. Var man sulten måtte man spise sådan noget, evt. koge pasta som du nævner, men det var ofte for meget arbejde til vi gad 
I weekenden var det så lidt mere "tilladt" at få de sjove ting, fx nutella, kakaomælk, slik og chips. Toast, knækbrød og hvidt brød generelt, hørte også weekender til og jeg var pisse træt af det!
Det var meget sjovere at være hos de andre fra klassen efter skole, for der var der sjov mad..
Hvad løsningen er, ved jeg ikke - for da jeg flyttede hjemmefra blev jeg totalt "oprørsk" og spiste nærmest kun petit danone, mælkesnitter, morgenmadsprodukter proppet med sukker, toastbrød med enten nutella eller smør og pålægschokolade. Drak udelukkende sodavand, light jo jo, eller saft/juice og lign. Og det var på ingen måde noget jeg lærte hjemmefra, snarere det modsatte, men jeg følte mig endelig fri til at spise det jeg havde lyst til...
Jeg kunne godt tænke mig at ramme en mellemting, og jeg arbejder på det i forhold til mig eget spisemønster. Fx ved, at når jeg kom hjem fra skole (er pt. på barsel) så satte jeg mig ned, og fik lavet noget spændende mad, som stadig var sundt. Ikke bare en flad rugbrød med leverpostej. Lidt mere interessant, og så øvede jeg mig i at spise på "faste tidspunkter". At kl. 16-17 stykker spiser man hverken "ordentlig" mad, eller "lyst"mad... Der skal man have aftensmad lige om lidt, så der er køkkenet altså lukket. Om man kan praktisere det over for store børn ved jeg ikke?!
Og jeg ved heller ikke, om det bare er noget pladder jeg har skrevet
Men ville bare lige dele min mors tackling af problematikken..