Alt dette er skrevet under forudsætning af at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt for jeres pige at komme til samvær (dvs intet misbrug, vold eller andre graverende situationer).
Ud fra hvad du skriver, så tror jeg at han tager denne kamp i ren afmagt over du er gået. Jeg tror også at vreden aftager og så vil han være tilfreds med det han får tildelt af statsforvaltningen (og ikke forsøger at tilkæmpe sig 7-7). Hvilket som udgangspunkt ikke er specielt meget i den alder, især ikke når han ikke har været mere involveret.
Helt generelt, så giver statsforvaltningen overnatning i alderen 9-12 måneder (står på deres hjemmeside). Og man siger som tommelfingerregel, at barnet kan klare det samme antal overnatninger som det antal år det er (1 år = 1 overnatning). Ved også fra andre sager, at statsforvaltningen har den holdning, at det at han ikke har deltaget i jeres hverdag, betyder ikke at han kan deltage i fremtiden.
Hvis I kan tale sammen nu (det må jeg antage, at I kan, hvis han er ved jer hver/hver anden dag) - så gør det klart, at samvær bliver fastsat gennem statsforvaltningen, men at det er jer der skal få det til at fungere sammen. Han vil nok heller ikke synes det er sjovt at stå med jeres pige, hvis hun ikke laver andet end at græde. Så tror jeg det er vigtigt, at du har sagt til ham, at han kan ringe til dig og du ikke ser det som et nederlag for ham. Dette er kun sagt på baggrund af den situation, du har beskrevet (og det er langt fra alle jeg ville råde til dette).
Din ekskæreste er kun 21 og uden at det skal udvikle sig til en unge/gammel debat, så vil jeg nok give ham ret i, at det er en tidlig alder for en dreng at stå med et så stort ansvar som børn er (nogle er modne til det, andre er ikke). Du var sikkert anderledes moden og parat til jeres pige end han var. Men han skal nok lære det, og hvis du kan samarbejde med ham, vil det være klogt i forhold til jeres lille piges tarv.
Jeg synes det er forkert at gå ind og banke dig i hovedet og sige "mor er ikke altid den bedste". Det er hun ikke altid, men hvis hun er den eneste der har deltaget, så er det en anden situation. Og som du beskriver det, så er du pt den vigtigste og bedste i jeres datters liv
Derfor er det også vigtigt at du gør ind og støtter op om jeres pige og hendes samvær med sin far - så hun er rustet til det samvær der vil blive.
Som andre også har skrevet, så lytter stasforvaltningen til jeres argumenter og særligt dine som bopælsforældre, da du kender hende bedst. Jeg er sikker på at I finder en god løsning til et møde med dem.
Held og lykke, håber på det bedste