Jeg har ingen erfaring at trække på, men her er mine umiddelbare tanker.
Jeg tror at spørgsmålet om hvem ens far er, altid vil fylde noget, hos den der ikke kender sin far. Derfor tænker jeg at hvis du overhovedet har mulighed for (og mod til) at holde en form for kontakt til Astas far tror jeg det vil være en fordel for hende. Jeg kan godt se, at det vil være fantastisk mærkeligt, hvis han pludselig skal ind og spille en regelmæssig farrolle, men det får han vel heller ikke bare sådan lige lov til eller ret til.
Hvordan er reglerne? Hvis han nu viser sig at være interesseret i at være far. Har han ret til at kræve samvær? Kan du stille dine egne betingelser op som at Asta skal lære ham ordentligt at kende sanmmen med dig, før han kan kræve noget?
Hvor nem er han at få kontakt til? Bor I i samme by? Kan du tage en helt uforpligtende kontakt til ham - altså bare høre hvordan han har det i dag, og høre om han vil mødes, måske bare med dig i første omgang? Hvis han ikke er interesseret i nogen form for regelmæssig kontakt, vil det måske stadig være dejligt for Asta at vide, hvor han er henne i verden, om han er gift, om hun har andre halvsøskende og den slags. Det kan jo også blive vanskeligere at finde folk igen som tiden går, så måske vil bare det at I har hans adresse/telefonnummer være godt at vide for hende, når hun bliver ældre, hvis hun kommer til at spekulere over selv at tage kontakt.
Held og lykke med at tage de rigtige beslutninger. Jeg kan godt forstå det ikke er nemt.
Anmeld