Hej
Den uro kender jeg! Har haft det sådan med begge mine, når de skulle begynde. Men det er gået flot begge gange! Børn er meget optaget af andre børn, så mine har syntes, det var utrolig spændende at være sammen med de andre, spise sammen osv. Det er klart, at det er meget lange dage, men når de er så små, så sover de trods alt en del timer i løbet af dagen, så den tid mærker de jo ikke noget til, at Mor og Far er på arbejde, og de får hviled ørene osv. De voksne fortsætter jo heller ikke med at være fremmede. Jeg tror, mit råd til dig måtte være at snakke mest mulig med de voksne om stort og småt, når du træffer dem. Jo bedre I kender hinanden, jo lettere bliver det at snakke om ting efterhånden, hvis der er ting, I er nødt til at løse sammen eller ændre. I ugerne før mine begyndte tog jeg også kontakt med vuggestuen og fik lov til at komme på besøg nogen gange. Så var vi sammen med dem på legepladsen eller spiste frokost sammen med dem osv, så det ikke var så fremmet for os, når de små skulle begynde for alvor. Det tror jeg hjalp mig lige så meget som det hjalp de søde små... 
Ellers blev de små meget hurtigt begejstret for at være der. Der er jo så meget nyt og spændende at udforske, og meget færre begrænsninger end hjemme, fordi møbler og alting er specialdesignet for dem. Og voksne som ikke har alt muligt andet, de lige er nødt til at gøre - som at vaske badet, vaske køkkenet, vaske grød af sofaen osv....
Jeg tror på mange måder, at vuggestuestarten kan være vel så hård for os voksne som for børnene, for de finder en ny, spændende verden at udforske befolket med andre børn og opmærksomme voksne, mens vi andre bare må gå fra det vi sætter højest i verden og gå på arbejde.
Uanset, sender dig et 
Jeg er sikker på, at dette kommer til at gå godt!
Anmeld