3½ årig - hvor langt henne motorisk?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.373 visninger
10 svar
0 synes godt om
5. oktober 2008

Lullaby

Jeg forundres over hvad Izabella kan tegne og jeg har ikke en dyt forstand på hvad de skal kunne i den alder. Hun maler indenfor stregerne og tegner huse med vinduer og dørhåndtag på døren. Der er også små spæde forsøg på hjerter. Hvad skal de kunne?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2008

Honningblomst

Hvad de skal kunne??? Jeg forstår ikke helt den der...men jeg kan fortælle dig at da min store drenge lige var blevet 3 år kunne han hele alfabetet, skrive alle navne i familien og en masse tal...han kunne skrive alle bogstaver og fortælle hvad det var. Han cyklede først uden støttehjul da han var 9 år.
Min nummer to var fem år da han skrev sit navn, men cyklede uden støttehjul da han var 3 år.
Det er så forskelligt hvad de kan hvornår...og det kan heldigvis ikke sættes i et skema eller fortælle hvad der er normalt og hvad der ikke er...hvad er deres interesseområde og hvor har de deres kompetancer, det tror jeg er at afgørende...:)
Knus Eva...hvis drenge ALDRIG tegner, men jeg lavede ikke andet som barn...;)

Anmeld

5. oktober 2008

A.I.G.

Augusta der netop er blevet 3 år tegner kun abstrakt ;o)
Hun elsker at tegne men det ligner lort og lagkage det hele.

Jeg må nok iøvrigt give Eva ret, på trods af at jeg igen og igen tager mig selv i at måle og veje mine døtre. Samt være pokkers stolt over deres respektive kunnen, gøren og laden.

Anette

Anmeld

5. oktober 2008

Lullaby

Man har nogle mål som børnene skal kunne når de er på visse alderstrin. Ligesom de har trinmål i folkeskolen. Når de er så og så gamle skal de kunne gøre det og det. Jeg var i en bh hvor der var en pige der ikke kom i bhklasse fordi hun ikke kunne skrive sit navn så trinene er der jo.

Anmeld

5. oktober 2008

Honningblomst

Anja Nørreslet skriver:

Man har nogle mål som børnene skal kunne når de er på visse alderstrin. Ligesom de har trinmål i folkeskolen. Når de er så og så gamle skal de kunne gøre det og det. Jeg var i en bh hvor der var en pige der ikke kom i bhklasse fordi hun ikke kunne skrive sit navn så trinene er der jo.


Det er jo noget med skoleegnethed...jeg har aldrig oplevet at man skulle være egnet til børnehave eller dp...;) og heldigvis...jeg ved der laves sprogtest når børnene er mellem tre og fire, selvom min personlige mening er at det er fuldstændig latterligt og kun for at tilfredsstille politikernes behov, men det er en anden historie.

Jeg er sikker på der ikke indes nogen test for hvornår og hvordan man kan tegne...;) og så ved jeg at drenge og piger tegnet meget forskelligt. Drenge tegner histortier der udvikles og piger færdige tegninger...

Knus Eva

Anmeld

5. oktober 2008

lonemus

I vores vuggestue bliver de tilbudt en sprogtest, når de er 2 år og 10 mdr. Vi har valgt at takke ja til dem begge, da 2 af pædagogerne er uddannet til at udføre testen, og børnene dermed er trygge ved stedet, pædagogerne og vi dermed mener vi kan få et fint billed ud af resultatet.

Men egentlig er jeg lidt stresset over, alt børn SKAL kunne i den alder og den alder - syntes ikke der tages hensyn til drenge og piger, samt personlighed. Jeg kan ikke mindes alting skulle være så snore-lige, da jeg var barn....jeg bliver altså til tider meget stresset over det.
Jeg har en bog, hvor der står hvad børn skal kunne indtil 6-års alderen. F.eks. Stefanie er 2 år og 1½ måned, hun kan det hele også nogle ting der først skulle komme i 3-års alderen, men hun er ikke så langt fremme med sproget - dog er det på vej, men jeg kigger aldrig i den bog mere, for jeg bliver bare så stresset. Syntes bare ikke det er fair, alle børn er forskellige.

Lone

Anmeld

5. oktober 2008

fam.4xc

Mhmm ja her kan Caroline som lige om lidt er 3 1/2 ik tegne noget der som sådan ligner andet end de meget dyre malerier man ellers kan købe :P
Og perlepladerne er en stor pærevæld af farver...

Men hun kan stort set synge alfabetet og tæller til mere en 20 - hun har en super hukommelse og kan MANGE sange udenad - jeg tænker ik som sådan at hun skal ku det og det nu og måler hende faktisk ik med andre..

Jeg skal til møde i BH sidst på måneden så der kan det da være jeg får andet af vide, men synes nu jeg har en meget fornuftig og til tider fræk datter som kan lige netop det HUN skal kunne lige nu ;)

Anmeld

11. oktober 2008

BAMBI

Jeg har en datter på 3½ år. og hun tegner og tegner mange tegner men hvad det skal forstille ja det er kun hinde der kan se det

jeg kan som mor godt blive lidt bekrymert hvis alle børn skal kunne et eller andet inden en bestemt alder...

jeg er overbevist om at alle børn lære. men ikke det sammen på samme tid

nogen er dygtig til sproget og har en rigtig god hukomelse

andre er har en fin motorik der er rigtig god

og andre har en grov motorig der er rigtig god

og andre er gode bland mange mennester / få venskaber

jeg tror det vigtig at vi  som forælder, støtte børne i de ting de har svært ved

så de bliver beder til det. der ikke lægger nemt

med hensyn til det med skole kan jeg sige at min søn startede i skole og han kunne ikke skive mere end sit navn og han gad ikke... men han klare sig fint i dag.

Dorte / Bambi

Anmeld

12. oktober 2008

3rollinger

Anja Nørreslet skriver:

Jeg forundres over hvad Izabella kan tegne og jeg har ikke en dyt forstand på hvad de skal kunne i den alder. Hun maler indenfor stregerne og tegner huse med vinduer og dørhåndtag på døren. Der er også små spæde forsøg på hjerter. Hvad skal de kunne?


Hej Anja

Min datter er nu lige fyldt 4 i denne uge, men hun har ogsaa i noget tid tegnet huse som du beskriver dem. Og hun goer sig rigtig meget umage for at tegne indenfor stregerne og goer opmaerksom paa det naar hun tegner udenfor. Hun har ogsaa kunne skrive sit navn i noget tid og synger ogsaa en masse. Hun kan taelle til seks paa baade spansk, dansk og engelsk.

Jeg tror hun er helt med i forhold til sit alderstrin, iflg hvad de siger i skolen. Hun var lang tid om at snakke ordentlig, men hun skulle selvfoelgelig ogsaa laere to sprog.

Anmeld

21. oktober 2008

MUTT3

Min tøs er først som 4-årig begyndt at tegne nyanceret så det ligner noget, men da hun begyndte på det gik det så også stærkt... og dog mennesker har stadig ingen mave, det er hoved arme og ben *gg* ikke at hun ikke tegnede øjne ol småting før, det jgorde hun, men hvis vi ikke lige viste hvad det var, blev vi altså nød til at spørge. Nu er hun 4½, og kan tegne som du beskriver, i tiden er sommerfugle et hit at kreere på parpir.

Og så skal man lige huske på at vores børn altså ikke kan læse, så de ved ikke at de kloge siger at de skal kunne xxx eller ikke kunne yyy, og fortæller vi dem det, er de altså ret ligeglade.

Det der med skolemoden, der går de her i kommunen ikke efter om de kan skrive deres eget navn eller kan alfabetet, for det sger ikke en pind om, om de er skolemodne eller ej, alle kan lære at TEGNE! deres eget navn (de tegner det, de skriver det ikke) og alle kan lære en sang (alfabetet) nok giver det dem en lille bitte grundlægende ide om tingenes sammenhæng, men LANGT fra nok til at det har noget som helst at gøre med om de kan klare at komme i skole eller ej, netop fordi det udelukkende handler om at alle kan lære det hvis bare der bliver øvet nok... da jeg var barn lærte jeg også tabellen uden ad, men jeg kan altså stadig ikke gange, det lærte mig ikke at regne. Her ser de nærmere efter ungernes sociale egenskaber, om de kan modtage fællesbeskeder udføre flere opgaver efter hinanden og kun få bedskeden 1 gang (fx nu tager i sko og jakke på, og så går i ud på banen hvor i samler 3 blomster, og kommer tilbage her til, hvor de ikke får instrukser/påmindelser under vejs) om de kan side stille uden at forstyre, om de kan vente på at det bliver deres tur ol færtighedder som nu en gang er nødvendige for at være sikker på at de om ikke andet har mulighederne for at modtage undervisning, og klare sig blandt kamaraterne, fordi mobning og drillerrier ofte er ekstrem hemmende for indlæringen.

Som det ser ud pt. skal min dreng vente et år med at komme i skole, fordi han ikke magter at side stille længe nok uden at forstyre, og fordi han bliver meget frustreret hvis der er noget hans lille hjerne ikke vil forstå, men han kan altså både skrive mor, far, mormor, hans eget navn, hans lille søsters navn, hans fetters navn, is, og "læse" enormt mange ord i forhold til dem han er i skoleårgang med, og så kan han skrive hele alfabetet, med kun en smugle hjælp, foruden han kan det uden ad, men hvad hjælper det når han ikke formår at side stille og lære, og når hans hjerne kokser, med et kæmpe frustrations udbrud og gråd til følge (og blokker for en hver lyst til at lære det midste resten af den dag) hvis tingene er bare en lille smugle for svært??? Alfabetet at skrive sit navn osv det skal skolen såmen nok lære dem, hvis altså se små er mentalt store nok til at kunne lære det, og det er min knægt altså bare ikke. Det værste er næsten at hans lillesøster der er en skoleårgang yngre, muligvis er skoleklar eftyer sommerferien (den er altså svær, men helere de kommer et år for sent af sted end 1 år for tideligt) og det er selv om at hun endnu ikke kan alfabetet ikke kan skrive sit eget navn rigtigt (hun forsøger ihærdigt) osv osv, men hun kan holde sig fanget af at lære, hun kan bedre socialt end brormand kan, hendes hjerne kokser ikke hvis tingene ikke lige, hun prøver med glad og oprejst pande, da bare igen og igen og igen og hun magter fællesbeskeder kan udføre flere oppgaver efter hinanden, og har samtidig overskud til at hjælpe og støtte hendes kamarater hvis de har glemt hvad det var de skulle eller hvis de halter lidt bag ud, hendes egenskaber er langt bedre i forhold til at gå i skole, end storebrors er.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.