Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Ja, endnu et spørgsmål om deres vægt pt.
Caroline er 14 måneder og vejer pt 11,4 kg. Hun tog ikke på fra marts til juli, men har på nu 2 måneder taget 1,1 kg. på. I følge snittet for et middelstørrelsesbarn bør hun veje 11,5 kg når hun er 18 måneder, så lige nu må jeg indrømme at jeg håber hun igen tager et par måneder uden vægtøgning.
For ca. 2½ måned siden skrev jeg herinde om en rigtig dårlig oplevelse hos en ukendt læge, der kaldte min datter for fed. Jeg ved ikke om nogen husker det, men jeg blev rigtig ked af det, og så bare for mig, at hun blev klassens tykke tøs, og mobbet resten af livet.
Jeg blev så beroliget af, at hun ligger på middelkurven (hun har fra ca. 14 dage efter fødslen ligget mellem den mellemste og højeste kurve), og et middelbarn er jo ikke tyk - desuden passede det til højden.
Nu har hun altså næsten taget det på som hun bør tage på indtil 18 måneder for at følge kurven, men hun er stadig "kun" 76 cm, så hvis ikke hun letter bagdelen og vokser 6 cm, vil hun ligge som et lille barn i højde, men mindst et mellem barn i drøjden.
Hendes kost er sund, ikke meget sukker, udover ½ tsk fuld på havregrøden om morgenen. Hun får lov at smage lidt af vores is og slik, men kun om fredagen, og i meget begrænsede mængder, og først efter hun blev 1 år. Hun er dog meget glad for mad (men ikke uden bund), og ALLE kommenterer at hun godt nok er god til at spise. Det er muligt det siges som kompliment, men engang i mellem bliver jeg altså ked af det alligevel. fordi jeg frygter at hun bliver for stor.
Jeg tager ofte mig selv i, nærmest at blive glad eller lettet hvis hun ikke spiser op, jeg overvejer at tage den ene og højt elskede ostehaps fra hende som hun får hver dag til eftermiddag, og jeg pønser på at fjerne den ½ tsk sukker fra hendes grød, og skifte alt mælk til mini eller skummet. Men så kan jeg næsten heller ikke gøre mere, for hun lever sundt i forvejen.
Er der andre med lige så "store" (pige)børn, og som elsker mad? Hvornår er de så gamle, at man begynder at korrigere kosten eller mængden af mad? Nogen, der kan sige til mig, at min datter er helt normal, ikke for tyk og bliver et helt normalt barn? (det ved jeg selvfølgelig godt I ikke kan, men har alligevel brug for at høre det - lidt i hvert fald).
Hverken min mand eller jeg er overvægtige, men min mand var ret buttet som lille, mens jeg selv var lidt under middel. Caroline vejer faktisk det samme nu, som jeg gjorde da jeg var to8( Er bare lidt bange for at hun tager efter sin far...
Føler mig så dum, men det fylder virkelig, og har vel egentlig bare brug for bekræftigelse i, at min datter er normal. Ved godt at dem med småtspisende børn synes jeg må være skør... men ind imellem ville jeg ønske C var et af dem.
Kan man have en spiseforstyrrelse på sine børns vegne?
Mvh.
Pernille - der blev cand.mag i dag...
Anmeld