De smås vægt - mest til dem med lidt tungere (pige)børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

654 visninger
15 svar
0 synes godt om
27. september 2008

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Ja, endnu et spørgsmål om deres vægt pt.

Caroline er 14 måneder og vejer pt 11,4 kg. Hun tog ikke på fra marts til juli, men har på nu 2 måneder taget 1,1 kg. på. I følge snittet for et middelstørrelsesbarn bør hun veje 11,5 kg når hun er 18 måneder, så lige nu må jeg indrømme at jeg håber hun igen tager et par måneder uden vægtøgning.

For ca. 2½ måned siden skrev jeg herinde om en rigtig dårlig oplevelse hos en ukendt læge, der kaldte min datter for fed. Jeg ved ikke om nogen husker det, men jeg blev rigtig ked af det, og så bare for mig, at hun blev klassens tykke tøs, og mobbet resten af livet.
Jeg blev så beroliget af, at hun ligger på middelkurven (hun har fra ca. 14 dage efter fødslen ligget mellem den mellemste og højeste kurve), og et middelbarn er jo ikke tyk - desuden passede det til højden.

Nu har hun altså næsten taget det på som hun bør tage på indtil 18 måneder for at følge kurven, men hun er stadig "kun" 76 cm, så hvis ikke hun letter bagdelen og vokser 6 cm, vil hun ligge som et lille barn i højde, men mindst et mellem barn i drøjden.

Hendes kost er sund, ikke meget sukker, udover ½ tsk fuld på havregrøden om morgenen. Hun får lov at smage lidt af vores is og slik, men kun om fredagen, og i meget begrænsede mængder, og først efter hun blev 1 år. Hun er dog meget glad for mad (men ikke uden bund), og ALLE kommenterer at hun godt nok er god til at spise. Det er muligt det siges som kompliment, men engang i mellem bliver jeg altså ked af det alligevel. fordi jeg frygter at hun bliver for stor.

Jeg tager ofte mig selv i, nærmest at blive glad eller lettet hvis hun ikke spiser op, jeg overvejer at tage den ene og højt elskede ostehaps fra hende som hun får hver dag til eftermiddag, og jeg pønser på at fjerne den ½ tsk sukker fra hendes grød, og skifte alt mælk til mini eller skummet. Men så kan jeg næsten heller ikke gøre mere, for hun lever sundt i forvejen.

Er der andre med lige så "store" (pige)børn, og som elsker mad? Hvornår er de så gamle, at man begynder at korrigere kosten eller mængden af mad? Nogen, der kan sige til mig, at min datter er helt normal, ikke for tyk og bliver et helt normalt barn? (det ved jeg selvfølgelig godt I ikke kan, men har alligevel brug for at høre det - lidt i hvert fald).

Hverken min mand eller jeg er overvægtige, men min mand var ret buttet som lille, mens jeg selv var lidt under middel. Caroline vejer faktisk det samme nu, som jeg gjorde da jeg var to8( Er bare lidt bange for at hun tager efter sin far...
Føler mig så dum, men det fylder virkelig, og har vel egentlig bare brug for bekræftigelse i, at min datter er normal. Ved godt at dem med småtspisende børn synes jeg må være skør... men ind imellem ville jeg ønske C var et af dem.

Kan man have en spiseforstyrrelse på sine børns vegne?

Mvh.
Pernille - der blev cand.mag i dag...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. september 2008

Loggidut

hmmm...går hun?

Anmeld

27. september 2008

Matsør

Profilbillede for Matsør
Ja. Begyndte så småt at gå da hun var 11 måneder. Men kom først op i fart da hun var 1 år og 1 uge. Det er vist nok i dette tidsrum hun har taget det meste på. hun vejede 11 kg til hendes 1-års undersøgelse, da hun var 13 måneder, og har så taget ca. 3-400 g på siden (1½ måned).

Ved de vokser i ryk, og der måske er et længdespring på vej...

Anmeld

27. september 2008

ivfmarie

Feedt, Tillykke!!

Mht vægt, så kan jeg ikke hjælpe dig... Jeg aner ikke hvad mine unger vejer. De er begge godt i stand, og det passer mig fint, for så ved jeg at de har lidt at tære på hvis de bliver syge, eller ikke "har den store madlyst et par dage i træk.

Marie

Anmeld

27. september 2008

Matsør

Profilbillede for Matsør
ivfmarie skriver:

Feedt, Tillykke!!

Mht vægt, så kan jeg ikke hjælpe dig... Jeg aner ikke hvad mine unger vejer. De er begge godt i stand, og det passer mig fint, for så ved jeg at de har lidt at tære på hvis de bliver syge, eller ikke "har den store madlyst et par dage i træk.

Marie

Tak:) Har ventet nervøst i 3 uger på en forhåndsgodkendelse, og endelig kom den.

Ang. vægt - overvejer næsten at smide den ud. Hun er godt i stand, og indtil nu har jeg været glad og stolt det meste af tiden, da hun jo så netop havde til en gang forkølelse eller mindre madglade dage, uden at jeg skulle blive bekymret - men tanken er bare, hvornår de går fra at være sunde og i trivsel til at være kvabsede og bør tabe sig - altså hvilken alder? Hvornår er det ikke længere sundt for dem at være godt i stand? Nogen siger 1 år, andre siger at man først ser på sådan noget ved 3-årsalderen, hvis det da ikke er helt uden for kurvernes grænser.

Anmeld

27. september 2008

ivfmarie

Jeg vil sige man skal sætte ind overfor overvægt ved to-års alderen. Men IKKE i form af slankekure, men ved at give sund og ernæringsrigtig mad.

Min Freja er lige blevet tre, og hun er helt normal nu, selvom hun var lidt "blød" som to-årig. Hun har lige skudt godt i vejret, og de bløde lårbasser er blevet strukket lidt ud ;)

Slap bare af... jeg syns ikke at du skal bekymre dig om overvægt,eller rettere: du har ikke noget at bekymre dig over!

Marie

Anmeld

27. september 2008

Matsør

Profilbillede for Matsør
Tak:)

Aner ikke hvorfor det går mig sådan på. Pt. ligger hun stadig som normalt/gennemsnitligt (havde egentligt aldrig troet at jeg ville ønske mig noget helt igennem gennemsnitligt...). Men den oplevelse med den dumme læge hænger bare i, og når så hendes vægt pludselig gør sådan, så har jeg åbenbart brug for bekræftigelse eller beroligelse:S

Anmeld

27. september 2008

heaven

altså, jeg er ikke læge....

men jeg synes da ikke 11,4 kg og 14 mdr lyder af for meget...? og hun lever jo sundt og varieret, og har en mor der er opmærksom på hvad C får i munden... Tror ikke du skal bekymre dig, hun lyder så fin. Og selvfølgelig skal du ikke tage den ene og elskede ostehaps fra hende, det er da synd.... Nu kan jeg ikke huske hvad du skrev ang det med at gå, men de forbrænder jo mere, jo mere de går.... Og så vil jeg give ivf ret, - det er da bedre de har lidt at gøre med, hvis de bliver syge eller ikke vil spise..

Åndsvag læge der sætter de billeder i hovedet på dig, hrum!!!

Jannie - med modsat problem, - Lasse er småtspisende og vejer ikke mere end lidt over 10 kg og er 87 cm. Han har nemlig lige tabt sig, mere end moren bryder sig om, under sygdom - det er heller ikke sjov, når de ikke har noget at tære på.

Anmeld

27. september 2008

Matsør

Profilbillede for Matsør
heaven skriver:

men jeg synes da ikke 11,4 kg og 14 mdr lyder af for meget...? og hun lever jo sundt og varieret, og har en mor der er opmærksom på hvad C får i munden... Tror ikke du skal bekymre dig, hun lyder så fin. Og selvfølgelig skal du ikke tage den ene og elskede ostehaps fra hende, det er da synd.... Nu kan jeg ikke huske hvad du skrev ang det med at gå, men de forbrænder jo mere, jo mere de går.... Og så vil jeg give ivf ret, - det er da bedre de har lidt at gøre med, hvis de bliver syge eller ikke vil spise..

Jannie - med modsat problem, - Lasse er småtspisende og vejer ikke mere end lidt over 10 kg og er 87 cm. Han har nemlig lige tabt sig, mere end moren bryder sig om, under sygdom - det er heller ikke sjov, når de ikke har noget at tære på.

Forstår udemærket din bekymring - det er jo de samme følelser jeg har omkring det, bare med omvendte fortegn.

Jeg ved heller ikke om det er for meget, men har nok fået stirret mig blind på vægt og tabeller - og vil helst ikke have hun afviger fra midten af sådan en tabel:S Måske man skulle kyle den vægt ud? Hun er jo også glad og tilfreds - og MEGET aktiv rent fysisk...

Anmeld

27. september 2008

heaven

cmks2007 skriver:

heaven skriver:

Forstår udemærket din bekymring - det er jo de samme følelser jeg har omkring det, bare med omvendte fortegn.

Jeg ved heller ikke om det er for meget, men har nok fået stirret mig blind på vægt og tabeller - og vil helst ikke have hun afviger fra midten af sådan en tabel:S Måske man skulle kyle den vægt ud? Hun er jo også glad og tilfreds - og MEGET aktiv rent fysisk...

Jamen jeg kender det jo - frustrationen, og så er det jo ligemeget hvad "fortegnet" er, ikke?? ;)

Men seriøst, hun lyder så fin, og hun sidder jo ikke ikke passiv i en stol og bliver tykkere og tykkere... Hun forbrænder det hun skal, og spiser det hun skal. så prøv at slappe af, og læg de der oversigter væk, de er bare til at blive skøre og usikre af. det kender jeg nemlig også selv til, - jeg vejede i en lang periode Lasse hver dag, og det er jo tortur!!! Slap af og nyd din dejlige pige...

Jannie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.