thilde-tusindfryd skriver:
Ja. Desmond Morris har fx skrevet en dejlig bog, der hedder Lille Mirakel, om hvordan barnet oplever det at komme til verden.
Røgelse er nok ikke lige sagen, røg i det hele taget jo, men det nævnte jeg heller ikke. Jeg snakkede om duftlamper og det er strengt taget aroma-terapi, som du også kan læse meget godt om til dig selv som gravid i bogen Gravid - naturligvis (den er iø god, også på andre områder).
Men jeg kan godt høre, at du ikke er i så stor kontakt med dine andre dimensioner (end lige dit fysiske legeme)
Det er jo ok. Tror nu ikke, det har noget med uddannelse at gøre. Jeg er selv under uddannelse indenfor sundhedssektoren og jeg oplever mange af mine medstud. også interessere sig for andre dimensioner end lige den kontante fysiske. Faktisk er det også en stor del af vores uddannelse at være opmærksom på patienternes psykiske og sociale liv. Så hvis du mener, at du ikke behøver interessere dig for det pga. din uddannelse, så vil jeg mene, at jeres uddannelse er mangelfuld.
Mht. dæmpet belysning. Det er klart, at jordemoderen skal kunne se, hvad hun laver. Men det er jo også kun et kortere øjeblik, at barnet vil blive forstyrret af stærk lys. Når det først er kommet ud, burde dæmpet belysning nok ku gøre det. Og så kan barnet finde ro igen.
Men jeg forstår i det hele taget ikke, hvorfor fødslen skal være så klinisk. Hjemmefødsel foregår jo heller ikke under stærk belysning. Jordemoderen, der kommer ud til private hjem, kan jo ikke regne med, at der er spotlys til hendes arbejde. Man burde nok kunne imitere det hjemlige miljø, så at det kun er, hvis der er komplikationer, at hele det kliniske apperat træder til.
Jeg tror ikke helt, du har forstået meningen med det, jeg har skrevet. Blot fordi jeg er i god kontakt med mit 'fysiske legeme', betyder det bestemt ikke, at jeg ikke har andre dimensioner - og det betyder i hvert fald ikke, at jeg ikke kan være opmærksom på patienter både psykisk og socialt.
Jeg mener faktisk overhovedet ikke, at det, jeg har kommenteret her i denne tråd, har noget som helst what so ever at gøre med, om jeg kan yde reel omsorg overfor patienter - af både fysisk og psykisk karakter. Jeg har blot kommenteret de 3 ting, du nævner i forbindelse med en fødsel, som du mener skulle kunne hjælpe et barn til en bedre start på livet; dæmpet belysning, musik og afbrænding af duftolier.
Som nævn et par gange, kan jeg SAGTENS følge dig mht. til musik og dæmpet belysning - undrede mig bare lidt over det, fordi barnet netop bliver mødt med meget kraftig lys ved sin ankomst til verden, men bagefter skal det selvfølgelig ikke lyses direkte i hovedet, det er klart.. Der var dæmpet belysning, da jeg havde veer, fødte og efter (bortset fra nede ved arbejdsområdet under presseveerne), så det kan sagtens lade sig gøre på Skejby 
(som er det suverænt bedste hospital at føde på i DK) Desuden hørte jeg også musik...
Afbrænding af olier er ikke røgelse, men det er da stadig duftstoffer, der brændes af og sidder i luften. Og hvad end man er spirituel eller ej, så kan man da gisne om, at det nok ikke fysisk er så godt for en nyfødt at indånde. Desuden tror jeg, at den bedste duft for en lille ny er duften af moar
OG at den bedste start på livet er at ligge på mor og far og kigge på og dufte til sine forældre. Det oplevede min søn desværre ikke, da han blev kørt direkte på børneafdelingen pga. komplikationer, men han får al den omsorg, kærlighed - både psykisk og fysisk - som overhovedet muligt. Og jeg er sikker på, han får en god start på livet alligevel 
Held og lykke med det hele - de er simpelthen så fantastiske på Skejby, jeg er sikker på, du får størstedelen af dine ønsker omkring fødslen opfyldt