Fødestuer på Skejby ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. februar 2011

thilde-tusindfryd

Mirakel skriver:

Jeg fødte på skejby for 3 uger siden. Man har 'sin egen' fødestue, man skal ikke ligge sammen med andre kvinder - heller ikke på barselsafsnittet. (er der overhovedet nogen hospitaler i dagens danmark, hvor man skal føde i samme rum som andre kvinder?)

Mht. til at brænde dufte af, så tror jeg ikke, du skal regne med at få lov til det. Jeg tror faktisk heller ikke, det er skide sundt for dit lille nyfødte barn at indånde i sine små lunger.

Jeg tror ikke, du skal tænke så meget på, om dit barn kan klare fødslen uden musik, dæmpet lys og olieafbrænding. Dit barn skal nok klare det. Hvis noget skulle gå galt, er det ikke pga. manglende lysdæmpning, musik eller dufte.

God fødsel  Jeg er sikker på, det kommer til at gå rigtig fint

Du lyder meget kropsligt og fysisk orienteret  

Nu var det ikke så meget betydningen for den fysiske del af det, jeg tænkte på. Men på den sjælelige del af fødslen. Og der er jeg sikker på, at stemningen i rummet er afgørende. Det er der faktisk skrevet bøger om

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. februar 2011

MamaLook

thilde-tusindfryd skriver:

Du lyder meget kropsligt og fysisk orienteret  

Nu var det ikke så meget betydningen for den fysiske del af det, jeg tænkte på. Men på den sjælelige del af fødslen. Og der er jeg sikker på, at stemningen i rummet er afgørende. Det er der faktisk skrevet bøger om

heh - ja, jeg er nok ret fysisk orienteret  Læser også til sygeplejerske.

Er der skrevet bøger om, at børn klarer en fødsel bedre ved dæmpet belysning, musik og røgelse? De første 2 faktorer kan jeg godt følge, men det med at brænde dufte af virker (for mig altså) helt hen i hampen.. sorry. (netop pga de små lunger, der skal indånde luften for første gang - igen, fysisk orienterede mig)

Til gengæld tror jeg fuldt ud på, at det har betydning for den lille, at den fødende er i balance - og dette kunne musikken hjælpe på (jeg hørte selv musik under mine veer, det var dejligt

Som sagt kan jeg godt følge det med musik og dæmpet belysning - men når baby skal presses ud, står personalet og lyser den fødende direkte ind mellem benene med spotlys, så de kan se, hvad de laver... så jeg ved ik lige, hvad dæmpet belysning så skulle hjælpe ift den bette.

Håber ikke, mine indlæg i denne tråd lyder for 'kritiserende', jeg prøver blot at debattere lidt, fordi det er spændende

Anmeld

2. februar 2011

LinLin

Endnu en fra Skejby ! Dejligt  

Tja....jeg ved det ikke helt....men måske ku det være rart med noget duftolie, man ku brænde af ?

Jeg ville gerne skabe en rolig, meditativ stemning for mit barn, så overgangen fra livmoderen til real life ikke er så voldsom og det at komme til verden kan blive en positiv oplevelse. Det er jo hårdt nok i forvejen at blive presset igennem en smal udgang på den måde

Jeg tror ikke du må "brænde noget af" - tror duften vil blive hængende

Du føder naturligvis på en enestue! Første gang kom jeg først ind i et undersøgelsesrum og derefter på fødestue... Anden gang var det direkte på fødestuen da der var 3-4 min ml veerne da vi ankom

Hvordan barselsafs ser ud ved jeg ikke... Der kommer man jo kun op hvis der er problemer med et eller andet. Første gang var vi på patienthotellet (der har man i hvert fald sit eget værelse) i 3 dage og anden gang kom vi hjem efter 4½ time

Anmeld

2. februar 2011

thilde-tusindfryd

heh - ja, jeg er nok ret fysisk orienteret  Læser også til sygeplejerske.

Er der skrevet bøger om, at børn klarer en fødsel bedre ved dæmpet belysning, musik og røgelse? De første 2 faktorer kan jeg godt følge, men det med at brænde dufte af virker (for mig altså) helt hen i hampen.. sorry. (netop pga de små lunger, der skal indånde luften for første gang - igen, fysisk orienterede mig)

Til gengæld tror jeg fuldt ud på, at det har betydning for den lille, at den fødende er i balance - og dette kunne musikken hjælpe på (jeg hørte selv musik under mine veer, det var dejligt

Som sagt kan jeg godt følge det med musik og dæmpet belysning - men når baby skal presses ud, står personalet og lyser den fødende direkte ind mellem benene med spotlys, så de kan se, hvad de laver... så jeg ved ik lige, hvad dæmpet belysning så skulle hjælpe ift den bette.

Håber ikke, mine indlæg i denne tråd lyder for 'kritiserende', jeg prøver blot at debattere lidt, fordi det er spændende

Ja. Desmond Morris har fx skrevet en dejlig bog, der hedder Lille Mirakel, om hvordan barnet oplever det at komme til verden.

Røgelse er nok ikke lige sagen, røg i det hele taget jo, men det nævnte jeg heller ikke. Jeg snakkede om duftlamper og det er strengt taget aroma-terapi, som du også kan læse meget godt om til dig selv som gravid i bogen Gravid - naturligvis (den er iø god, også på andre områder).

Men jeg kan godt høre, at du ikke er i så stor kontakt med dine andre dimensioner (end lige dit fysiske legeme)  Det er jo ok. Tror nu ikke, det har noget med uddannelse at gøre. Jeg er selv under uddannelse indenfor sundhedssektoren og jeg oplever mange af mine medstud. også interessere sig for andre dimensioner end lige den kontante fysiske. Faktisk er det også en stor del af vores uddannelse at være opmærksom på patienternes psykiske og sociale liv. Så hvis du mener, at du ikke behøver interessere dig for det pga. din uddannelse, så vil jeg mene, at jeres uddannelse er mangelfuld.

Mht. dæmpet belysning. Det er klart, at jordemoderen skal kunne se, hvad hun laver. Men det er jo også kun et kortere øjeblik, at barnet vil blive forstyrret af stærk lys. Når det først er kommet ud, burde dæmpet belysning nok ku gøre det.  Og så kan barnet finde ro igen.

Men jeg forstår i det hele taget ikke, hvorfor fødslen skal være så klinisk. Hjemmefødsel foregår jo heller ikke under stærk belysning. Jordemoderen, der kommer ud til private hjem, kan jo ikke regne med, at der er spotlys til hendes arbejde. Man burde nok kunne imitere det hjemlige miljø, så at det kun er, hvis der er komplikationer, at hele det kliniske apperat træder til.

Anmeld

3. februar 2011

MamaLook

Ja. Desmond Morris har fx skrevet en dejlig bog, der hedder Lille Mirakel, om hvordan barnet oplever det at komme til verden.

Røgelse er nok ikke lige sagen, røg i det hele taget jo, men det nævnte jeg heller ikke. Jeg snakkede om duftlamper og det er strengt taget aroma-terapi, som du også kan læse meget godt om til dig selv som gravid i bogen Gravid - naturligvis (den er iø god, også på andre områder).

Men jeg kan godt høre, at du ikke er i så stor kontakt med dine andre dimensioner (end lige dit fysiske legeme)  Det er jo ok. Tror nu ikke, det har noget med uddannelse at gøre. Jeg er selv under uddannelse indenfor sundhedssektoren og jeg oplever mange af mine medstud. også interessere sig for andre dimensioner end lige den kontante fysiske. Faktisk er det også en stor del af vores uddannelse at være opmærksom på patienternes psykiske og sociale liv. Så hvis du mener, at du ikke behøver interessere dig for det pga. din uddannelse, så vil jeg mene, at jeres uddannelse er mangelfuld.

Mht. dæmpet belysning. Det er klart, at jordemoderen skal kunne se, hvad hun laver. Men det er jo også kun et kortere øjeblik, at barnet vil blive forstyrret af stærk lys. Når det først er kommet ud, burde dæmpet belysning nok ku gøre det.  Og så kan barnet finde ro igen.

Men jeg forstår i det hele taget ikke, hvorfor fødslen skal være så klinisk. Hjemmefødsel foregår jo heller ikke under stærk belysning. Jordemoderen, der kommer ud til private hjem, kan jo ikke regne med, at der er spotlys til hendes arbejde. Man burde nok kunne imitere det hjemlige miljø, så at det kun er, hvis der er komplikationer, at hele det kliniske apperat træder til.

Jeg tror ikke helt, du har forstået meningen med det, jeg har skrevet. Blot fordi jeg er i god kontakt med mit 'fysiske legeme', betyder det bestemt ikke, at jeg ikke har andre dimensioner - og det betyder i hvert fald ikke, at jeg ikke kan være opmærksom på patienter både psykisk og socialt.

Jeg mener faktisk overhovedet ikke, at det, jeg har kommenteret her i denne tråd, har noget som helst what so ever at gøre med, om jeg kan yde reel omsorg overfor patienter - af både fysisk og psykisk karakter.                            Jeg har blot kommenteret de 3 ting, du nævner i forbindelse med en fødsel, som du mener skulle kunne hjælpe et barn til en bedre start på livet; dæmpet belysning, musik og afbrænding af duftolier.

Som nævn et par gange, kan jeg SAGTENS følge dig mht. til musik og dæmpet belysning - undrede mig bare lidt over det, fordi barnet netop bliver mødt med meget kraftig lys ved sin ankomst til verden, men bagefter skal det selvfølgelig ikke lyses direkte i hovedet, det er klart.. Der var dæmpet belysning, da jeg havde veer, fødte og efter (bortset fra nede ved arbejdsområdet under presseveerne), så det kan sagtens lade sig gøre på Skejby  (som er det suverænt bedste hospital at føde på i DK) Desuden hørte jeg også musik...

Afbrænding af olier er ikke røgelse, men det er da stadig duftstoffer, der brændes af og sidder i luften. Og hvad end man er spirituel eller ej, så kan man da gisne om, at det nok ikke fysisk er så godt for en nyfødt at indånde. Desuden tror jeg, at den bedste duft for en lille ny er duften af moar  OG at den bedste start på livet er at ligge på mor og far og kigge på og dufte til sine forældre. Det oplevede min søn desværre ikke, da han blev kørt direkte på børneafdelingen pga. komplikationer, men han får al den omsorg, kærlighed - både psykisk og fysisk - som overhovedet muligt. Og jeg er sikker på, han får en god start på livet alligevel

Held og lykke med det hele - de er simpelthen så fantastiske på Skejby, jeg er sikker på, du får størstedelen af dine ønsker omkring fødslen opfyldt  

Anmeld

3. februar 2011

line90

Hvorfor overvejer du ikke at føde hjemme? Så kan du jo selv styre det hele:-)

Anmeld

3. februar 2011

Jakob'sMor

Jeg vil meget gerne føde under nogle rolige omstændigheder på en stue med dæmpet belystning. Måske noget afslappende musik elign., så chokket ved fødslen ikke er så stort for den lille - mest for den lille, for jeg er nok så stresset, som jeg nu er under de omstændigheder, og det er nok svært at gøre noget ved

Men jeg kan ikke rigtig finde nogle oplysninger om, hvad der egentlig er af muligheder på Skejby. Er der nogen, der kender de forskellige muligheder på skejby ?

De har en hjemmeside www.skejbybaby.dk. Der står lidt, men ikke det der. Altså ikke noget om, hvordan fødestuerne er indrettet og mulighederne under fødslen osv.

Hej.

Jeg fødte på Skejby for 17 dage siden. Jeg syntes det er en god stue man kommer på. Det er selve rummet med fødebriksen og en stol til far eller den som nu er med der er et anlæg så du kan have dit eget musik med.
Så er der toilet ned bruser og et andet rum med badekar.

Men syntes helt klart du skal tage op til rundvisning, det gjorde vi, det gav mig ro at jeg vidste hvad jeg kom ind til når fødslen var gået i gang.
Jeg syntes tit man høre at Skejby bare er en fødefabrik, men det syntes jeg slet ikke! De er så dygtige og rolige, og JM er det jo for St hjælpe dig igennem din fødsel på den bedst mulig måde så du går derfra med en positiv oplevelse

Bare spørg hvis det er noget du ikke føler du har fået svar på

Anmeld

4. februar 2011

thilde-tusindfryd

line90 skriver:

Hvorfor overvejer du ikke at føde hjemme? Så kan du jo selv styre det hele:-)

Fordi der grundet min alder og mulig endometriose kan opstå komplikationer. Og hvis jeg gør det, så er jeg for langt væk fra sygehuset, da jeg bor på landet.

Anmeld

4. februar 2011

thilde-tusindfryd

Mirakel skriver:

Jeg tror ikke helt, du har forstået meningen med det, jeg har skrevet. Blot fordi jeg er i god kontakt med mit 'fysiske legeme', betyder det bestemt ikke, at jeg ikke har andre dimensioner - og det betyder i hvert fald ikke, at jeg ikke kan være opmærksom på patienter både psykisk og socialt.

Jeg mener faktisk overhovedet ikke, at det, jeg har kommenteret her i denne tråd, har noget som helst what so ever at gøre med, om jeg kan yde reel omsorg overfor patienter - af både fysisk og psykisk karakter.                           Jeg har blot kommenteret de 3 ting, du nævner i forbindelse med en fødsel, som du mener skulle kunne hjælpe et barn til en bedre start på livet; dæmpet belysning, musik og afbrænding af duftolier.

Som nævn et par gange, kan jeg SAGTENS følge dig mht. til musik og dæmpet belysning - undrede mig bare lidt over det, fordi barnet netop bliver mødt med meget kraftig lys ved sin ankomst til verden, men bagefter skal det selvfølgelig ikke lyses direkte i hovedet, det er klart.. Der var dæmpet belysning, da jeg havde veer, fødte og efter (bortset fra nede ved arbejdsområdet under presseveerne), så det kan sagtens lade sig gøre på Skejby  (som er det suverænt bedste hospital at føde på i DK) Desuden hørte jeg også musik...

Afbrænding af olier er ikke røgelse, men det er da stadig duftstoffer, der brændes af og sidder i luften. Og hvad end man er spirituel eller ej, så kan man da gisne om, at det nok ikke fysisk er så godt for en nyfødt at indånde. Desuden tror jeg, at den bedste duft for en lille ny er duften af moar  OG at den bedste start på livet er at ligge på mor og far og kigge på og dufte til sine forældre. Det oplevede min søn desværre ikke, da han blev kørt direkte på børneafdelingen pga. komplikationer, men han får al den omsorg, kærlighed - både psykisk og fysisk - som overhovedet muligt. Og jeg er sikker på, han får en god start på livet alligevel

Held og lykke med det hele - de er simpelthen så fantastiske på Skejby, jeg er sikker på, du får størstedelen af dine ønsker omkring fødslen opfyldt  

Du gav selv forklaringen på din manglende forståelse af mit ønske om visse remedier og forhold ved at henvise til, at det var fordi du var under uddannelse som sygeplejerske og at du er ret fysisk orienteret. Derfor min resonering i den retning.

Mht. duftolier, så er du ikke helt inde i, hvad det er og hvordan det virker, kan jeg tydeligt læse mig til. Så jeg undrer mig lidt over din meget stærke holdningsudtryk omkring det.

Og jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig orker forklare nærmere. Vi har jo hver vores præferencer ud fra den viden og de værdier vi har og fred være med det.

Men er da glad for at høre, at du generelt har været glad for at føde på skejby. Håber det blir en lige så god oplevelse for mig.

Anmeld

4. februar 2011

thilde-tusindfryd

BetinaMikkel skriver:

Hej.

Jeg fødte på Skejby for 17 dage siden. Jeg syntes det er en god stue man kommer på. Det er selve rummet med fødebriksen og en stol til far eller den som nu er med der er et anlæg så du kan have dit eget musik med.
Så er der toilet ned bruser og et andet rum med badekar.

Men syntes helt klart du skal tage op til rundvisning, det gjorde vi, det gav mig ro at jeg vidste hvad jeg kom ind til når fødslen var gået i gang.
Jeg syntes tit man høre at Skejby bare er en fødefabrik, men det syntes jeg slet ikke! De er så dygtige og rolige, og JM er det jo for St hjælpe dig igennem din fødsel på den bedst mulig måde så du går derfra med en positiv oplevelse

Bare spørg hvis det er noget du ikke føler du har fået svar på

Er der andre føde "anlæg" end fødebriksen ? Altså hvis man nu ikke har lyst til at føde liggende, tænker jeg, men måske gerne vil stå eller sidde på hug eller hvad der nu ku være relevant ?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.