MarianneSonne skriver:
Vi har nogle klare holdninger til opdragelsen af vores piger, og vi er enige. Min mand siger da jeg er pædagog, så læner han sig bare op ad mig 
Vores børn bliver ikke opdraget synderligt på før de bliver ca 1½ år. De får lov at pille ved alt, kravle på alt osv ellers afleder vi dem. Små børn er sansende væsner, og vi vil ikke hæmme dem i deres oplevelse af verden. De sidder også og smadre med maden fx.
Vores børn er født som de personligheder de skal have, det er vores opgave at støtte op om det, ikke at ændre dem!
De skal have respekt for os og for andre mennesker, men de får de kun hvis vi behandler dem med respekt.
De skal fx ikke sige tak for mad. Mad er en selvfølge som børn ikke skal føle sig taknemmelige over. Når vi har været gæster og har spist fortæller jeg mine piger, at værten sikkert vil blive glad for at de siger tak for mad og at det smagte godt, men at de selv må bestemme om de gør det. Det gør de selvfølgelig, for børn er jo gode væsner som gerne vil gøre andre glade 
Vi taler meget med vores piger om, hvorfor nogle børn driller osv. De skal ikke acceptere at blive behandlet dårligt, med de skal forstå at den der driller ikke nødvendigvis gør det af ond vilje.
Vi er meget konsekvente og bruger timeout fra ca 3 års alderen og frem. Nu er de store 6 år, og det har ikke været nødvendig at bruge timeout det sidste års tid. Når jeg har sagt nej, betyder det nej! Det er synd for dem, hvis de ikke ved hvor de har os henne.
Mange har været meget uenige med os i vores opdragelse af børnene da de var helt små, mente vi ville få små ustyrelige unger ud af det. Men vi har faktisk nogle meget selvstændige, stærke, høflige og harmoniske piger som der aldrig er bøvl med i skolen eller hos kammerater.
Et barn på 1år,3 år og 6 år har brug for forskellig opdragelse 
Marianne
www.stjerneleg.dk
Ej, hvor kan jeg godt lide dit argument for at børnene ikke skal sige tak for mad. Først da jeg læste tråden, tænkte jeg, at det er da uhøfligt, men nu har jeg lige gået og summet over det i et par timer, så måtte lige komme tilbage og sige, at jeg synes du har helt ret
.