Bil, hus friværdi - kontanthjælp..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. februar 2011

Anonym trådstarter

henh01 skriver:

Hej Per.

Du lyder ret kvik i disse sager, så vil da lige benytte lejligheden til at spørge dig om noget. Undskylder TS for at benytte tråden til noget andet

Min veninde blev sygemeldt under sin graviditet og i mellemtiden ophørte vikariatet og hun står nu som sygemeldt, men uden arbejde. Hun er på barsel og får kun 6000 kr før skat i sygedagpenge (tror jeg), hun har for nyligt søgt supl. kontant hjælp men har fåer afslag på dette fordi hende og hendes samlever har et hus (dog mere gæld end hus) Er dette korrekt og er der andet hun kan søge? Håber du kan hjælpe.

På forhånd tak..

Det bare helt ok  Ja han virker til at have tjek på de ting..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2011

Troldmanden

henh01 skriver:

Hej Per.

Du lyder ret kvik i disse sager, så vil da lige benytte lejligheden til at spørge dig om noget. Undskylder TS for at benytte tråden til noget andet

Min veninde blev sygemeldt under sin graviditet og i mellemtiden ophørte vikariatet og hun står nu som sygemeldt, men uden arbejde. Hun er på barsel og får kun 6000 kr før skat i sygedagpenge (tror jeg), hun har for nyligt søgt supl. kontant hjælp men har fåer afslag på dette fordi hende og hendes samlever har et hus (dog mere gæld end hus) Er dette korrekt og er der andet hun kan søge? Håber du kan hjælpe.

På forhånd tak..

Jeg takker for rosen 

Ang. din veninde.

Meget af Loven om aktiv socialpolitik, sygedagpengeloven og barselsloven er til delvis fortolkning af kommunens sagsbehandlere og rådgivere - derfor kommer vi ofte ud i at 2 personer i samme kommune kan få 2 forskellige svar.

For at være mere konkret...

Da hun fik afslaget står det begrundet med henvisning til en lovgivning - den begrundelse og henvisning skal jeg bruge for at kan se nærmere på det.

Yderligere er der nogle parametre som også skal vejes.. Er veninden over eller under 18. Gift eller kun samlevende. Husets ejendomsværdi kontra kreditforeningslån og ikke mindste samleverens indtægt hvis de er gift.

Hvis alt dette bliver nærstuderet vil der måske kunne findes en løsning.

/Per

Anmeld

9. februar 2011

henh01

Troldmanden skriver:

Jeg takker for rosen 

Ang. din veninde.

Meget af Loven om aktiv socialpolitik, sygedagpengeloven og barselsloven er til delvis fortolkning af kommunens sagsbehandlere og rådgivere - derfor kommer vi ofte ud i at 2 personer i samme kommune kan få 2 forskellige svar.

For at være mere konkret...

Da hun fik afslaget står det begrundet med henvisning til en lovgivning - den begrundelse og henvisning skal jeg bruge for at kan se nærmere på det.

Yderligere er der nogle parametre som også skal vejes.. Er veninden over eller under 18. Gift eller kun samlevende. Husets ejendomsværdi kontra kreditforeningslån og ikke mindste samleverens indtægt hvis de er gift.

Hvis alt dette bliver nærstuderet vil der måske kunne findes en løsning.

/Per

Hmm det er en større omgang så.. Typsik det skal være så besværligt at gennemskue hvorfor man får afslag

Hun er ikke gift, kun samlevende, huset er vurderet til 1,8 mill og der skyldes 2,5 mill

Hun er over 18 og har 2 børn. Hvilken begrundelse for afslaget der er givet ved jeg ikke, jeg ved bare at de havde sgat at hun ikke kunne få kontanthjælp så længe hun ejede et hus, på trods af at hun havde samtlige papirer med fra banken, skat og des lige hvor det fremgik at der var mere gæld end værdi.

Anmeld

9. februar 2011

Troldmanden

henh01 skriver:

Hmm det er en større omgang så.. Typsik det skal være så besværligt at gennemskue hvorfor man får afslag

Hun er ikke gift, kun samlevende, huset er vurderet til 1,8 mill og der skyldes 2,5 mill

Hun er over 18 og har 2 børn. Hvilken begrundelse for afslaget der er givet ved jeg ikke, jeg ved bare at de havde sgat at hun ikke kunne få kontanthjælp så længe hun ejede et hus, på trods af at hun havde samtlige papirer med fra banken, skat og des lige hvor det fremgik at der var mere gæld end værdi.

Jeg vil komme med en løs - meget løs! - vurdering...

Idet de ikke er gift er deres økonomi ikke sammenblandet og det kan derfor konkluderes at han ikke har forsørgerpligt over hende.

Så langt så godt..

Dernæst.. De ejer nok huset 50/50 og derfor er hendes værdi af huset 900.000 og tilsvarende gæld 1.25 mio.

Der kan argumenteres for at det ikke er muligt at sælge et halvt hus - så afgørelsen er jo teknisk ikke muligt at følge..?

Ydermere vil det kunne lade sig gøre at finde en lejebolig som er billigere end huset de bor i ? - igen med baggrund i at hun kun ejer 50%

Så der vil være nogle ankemuligheder som burde kunne hives hjem - men igen - hvis du kan finde den eksakte afgørelse så er det lidt nemmere.

/Per

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.