Bil, hus friværdi - kontanthjælp..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. februar 2011

Anonym trådstarter

Troldmanden skriver:

Det er ofte  et spørgsmål om man er solvens eller insolvens. Mange husejere er her i krisetiden teknisk insolvens - dvs. de skylder mere end de ejer aktiver (har værdier) for.

Hvis et hus kan sælges med betydelig overskud kan kommunen finde på at nægte KH - men dette vil kræve en mere dybdegående indsigt i ansøgers situation.

/Per

Ok mange tak.. For vi har jo så fået omlagt lån.. men vi har jo ikke fået en masse penge og bare skal hygge os for dem.. tage ud og rejse eller købe fed bil kontant.. der er jo bare omlagt så vores gæld er kommet over i huset.. men ved jo ikke om det ok.. Er vildt nervøs for vi pludselig skal betale de 130.000 tilbage..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2011

Troldmanden

Anonym skriver:

Ok mange tak.. For vi har jo så fået omlagt lån.. men vi har jo ikke fået en masse penge og bare skal hygge os for dem.. tage ud og rejse eller købe fed bil kontant.. der er jo bare omlagt så vores gæld er kommet over i huset.. men ved jo ikke om det ok.. Er vildt nervøs for vi pludselig skal betale de 130.000 tilbage..

Det tror jeg ikke du skal være bange for. Det er altid lovligt at omlægge lån således i kommer længere ned i rente osv.

Der kan så altid tales om beskatning af kursgevinst - men det er næppe tilfældet her.

Så længe i ikke har fået udbetalt store beløb i kontanter ser jeg intet at frygte.

/Per

Anmeld

9. februar 2011

Anonym trådstarter

Troldmanden skriver:

Det tror jeg ikke du skal være bange for. Det er altid lovligt at omlægge lån således i kommer længere ned i rente osv.

Der kan så altid tales om beskatning af kursgevinst - men det er næppe tilfældet her.

Så længe i ikke har fået udbetalt store beløb i kontanter ser jeg intet at frygte.

/Per

Årh du har reddet min dag  Tak!!!

Anmeld

9. februar 2011

Aves.

Anonym skriver:

Men hvad så hvis i omlagde lån, pga friværdien, ville de så kunne finde ud af det?

Jeg tror virkelig ikke på de går ind og ser på det...men ved det ikke...vi lagde lån om og lånte 200.000kr i friværdien samtidig med jeg fik kh, uden der skete noget,,,

Anmeld

9. februar 2011

Troldmanden

Eva. skriver:

Jeg tror virkelig ikke på de går ind og ser på det...men ved det ikke...vi lagde lån om og lånte 200.000kr i friværdien samtidig med jeg fik kh, uden der skete noget,,,

Hej Eva,

Du skal altid huske at skelne mellem hvad de finder ud af og hvad der er lovligt.

Principielt kan man jo tømme kontoen inden der afleveres arrangementsoversigt til kommunen og dermed blive tildelt KH - for bagefter at sætte sin formue tilbage.

Kommunen vil ikke opdage dette før de evt. bliver tippet om at der er noget galt og beder om kontoudskrifter for hele året.

Meget er muligt - lidt er lovligt 

/Per

Anmeld

9. februar 2011

Aves.

Troldmanden skriver:

Hej Eva,

Du skal altid huske at skelne mellem hvad de finder ud af og hvad der er lovligt.

Principielt kan man jo tømme kontoen inden der afleveres arrangementsoversigt til kommunen og dermed blive tildelt KH - for bagefter at sætte sin formue tilbage.

Kommunen vil ikke opdage dette før de evt. bliver tippet om at der er noget galt og beder om kontoudskrifter for hele året.

Meget er muligt - lidt er lovligt 

/Per

Jeg må indrømme jeg aldrig spekulerede over om det kunne være ulovligt, da det ikek var penge vi fik i hånden...det var penge som skulle dokumenteres til brug af forbedringer...det er 7 år siden nu...men det var ikke noget jeg tænkte over dengang...og egentlig er det vel også et lån i huset så vi stiftede mere gæld omend vi jo fik det mere for huset i den anden ende..

Anmeld

9. februar 2011

Troldmanden

Eva. skriver:

Jeg må indrømme jeg aldrig spekulerede over om det kunne være ulovligt, da det ikek var penge vi fik i hånden...det var penge som skulle dokumenteres til brug af forbedringer...det er 7 år siden nu...men det var ikke noget jeg tænkte over dengang...og egentlig er det vel også et lån i huset så vi stiftede mere gæld omend vi jo fik det mere for huset i den anden ende..

Det er jo et meget grænsesøgende emne.

Friværdi var (læs 2002 til 2007) mulig at bruge til ferie, bil, brænde af eller hvad husejerne ellers havde lyst til uden bank og kreditforening sagde noget til dette.

Så... I brugte friværdien til at bygge om i huset istedet for at hive ud i kontanter og lade dig leve for...

Du kan måske selv se hvordan det ser ud hvis historien bliver drejet bare lidt..?

/Per

Anmeld

9. februar 2011

Aves.

Troldmanden skriver:

Friværdi var (læs 2002 til 2007) mulig at bruge til ferie, bil, brænde af eller hvad husejerne ellers havde lyst til uden bank og kreditforening sagde noget til dette.

Så... I brugte friværdien til at bygge om i huset istedet for at hive ud i kontanter og lade dig leve for...

Du kan måske selv se hvordan det ser ud hvis historien bliver drejet bare lidt..?

/Per

Vi fik lov til forbedringer kun...altså banken ville kun godkende lånet til at lave hus for og vi skulle komme med kvitteringer i banken, så jeg ville ikke have kunne låne til at leve for.

Anmeld

9. februar 2011

Troldmanden

Eva. skriver:

Vi fik lov til forbedringer kun...altså banken ville kun godkende lånet til at lave hus for og vi skulle komme med kvitteringer i banken, så jeg ville ikke have kunne låne til at leve for.

Så er (var) jo alt i skønneste orden i det tilfælde 

Men generelt kan disse sager hurtigt komme i dårligt lys,
og hvis man så ikke er for god til at forklare og dokumentere
sig på kommunen - så ender det hurtigt på et skråplan.

/Per  

Anmeld

9. februar 2011

henh01

Troldmanden skriver:

/Per

Hej Per.

Du lyder ret kvik i disse sager, så vil da lige benytte lejligheden til at spørge dig om noget. Undskylder TS for at benytte tråden til noget andet

Min veninde blev sygemeldt under sin graviditet og i mellemtiden ophørte vikariatet og hun står nu som sygemeldt, men uden arbejde. Hun er på barsel og får kun 6000 kr før skat i sygedagpenge (tror jeg), hun har for nyligt søgt supl. kontant hjælp men har fåer afslag på dette fordi hende og hendes samlever har et hus (dog mere gæld end hus) Er dette korrekt og er der andet hun kan søge? Håber du kan hjælpe.

På forhånd tak..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.