Jeg er mor til en dejlig dreng på 6 år. Han har altid været den sødeste og blideste, store bulderbasse, man kan tænke sig...
Men det sidste halve år har været en nedtur for ham, siden han startede i skole, i en klasse hvor han ikke faldt ind med de andre, og hor det bare ikke er blevet bedre. Han har forandret sig meget til det dårligere desværre, og da vi så her i sidste weekend også fandt ud af at han havde været udsat for et overgreb fra en af de lidt ældre drenge på skolen, foruden alt det andet, han har været igennem, sagde hans far og jeg fra. Det skulle han ikke udsættes for mere. Så vi har taget ham ud, og han skal nu starte et nyt sted.
Hans far og jeg er skilt, og hans far bor i nordjylland, 300 km væk fra mig af. Vi er fine venner, intet problem der. Hans far og min dreng har et specielt bånd til hinanden, som de heldigvis har bevaret selvom de ikke har boet sammen i to år. Ja, han er stadig min lille dreng, men de har noget særligt sammen. Nu har jeg så efter lange og tunge overvejelser, taget beslutningen om at han skal prøve at bo hos hans far. Og fuck, hvor er det hårdt. Det er selvfølgeligt ikke kun pga. den her skolehistorie, men hans forhold til sin pseudo-lillesøster, som sjældent er særligt fornøjeligt, de slås det meste af tiden, har også spillet kraftigt ind.
Jeg håber bare sådan at det er den rigtige beslutning jeg har truffet. Selvom det 'bare' er en prøvetid på et par uger, frygter jeg at det kan få ham til at føle at jeg ikke vil have ham, fordi jeg halvt om halvt insisterer på at han prøver, og går og puffer lidt til ham, og at jeg, hvis jeg kan mærke at det ikke er det rigtige for ham, vil få meget svært ved at få ham hjem igen, for hans far glæder sig jo selvfølgeligt helt vildt til at få ham op til sig. Jeg har sagt det flere gange til hans far, og understreget, at han skal være der hvor han har det bedst, og det er han selvfølgeligt enig med mig i, men man kan jo også blive lidt 'nærsynet' hvis der er noget man selv rigtigt gerne vil have.
Jeg tror det kan blive rigtigt godt for os alle sammen, men jeg er bare så bekymret for om det er et par år for tidligt, vi prøver det her af... han er jo stadigvæk bare en lille dreng, i hvert fald i min verden.
Og så ser jeg helt bort fra hvor meget jeg vil komme til at savne ham. Havde aldrig i min mest levende fantasi forestillet mig at jeg skulle 'give afkald' på mit barn, hvis nogen havde fortalt mig det da han var nyfødt, havde jeg stukket dem en på skrinet....
Jeg prøver at tænkte på alt det positive ved det, hvis det ellers kommer til at fungere godt, og så lade være med at tænke på det andet her. Kan jo ikke gå og vande høns hele tiden. Men siden jeg tog den her beslutning i begyndelsen af ugen, går jeg og ser på ham i de her hverdags situationer, når han sidder og leger, når han hjælper med at dække bord, når han hjælper med at finde sutten til sin mindste lillesøster eller sidder med hende på skødet. Og bare er verdens dejligste dreng. Og hvordan fanden skal jeg bære mig ad med at undvære ham...
En weekend hver 14'ende dag kan ikke rigtigt blive det samme..