Skad ikke - del 2

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.766 visninger
4 svar
0 synes godt om
26. januar 2011

Larissa Breusch

Larissa Breusch
Artikel - skrevet af Larissa Breusch

Perioden med våde bleer er en naturlov i barnets udvikling. Hygroskopiske bleer gør livet nemmere for forældrene, men ikke for børnene. Det betaler sig ikke for forældrene at gøre deres liv nemmere på børnenes bekostning. Forældrene vinder ingenting i den sidste ende. Det er bare sådan at konsekvenserne af denne kæmpefejl, som forældre begår, først kommer frem meget senere.

Artikelserien består af:

Skad ikke - del 1

Skad ikke - del 2

Skad ikke - del 3

Skad ikke - del 4

Skad ikke - del 5

Mine argumenter er:

a) Bruger man ikke pampers, skifter man barnet gennemsnitligt 25 gange om dagen, formodentlig endnu oftere i starten (OBS!  –  jo mindre barnet er, jo oftere skal man skifte det!  Det er jo simpelthen ”tidlig erfaring” ifølge Denenberg).

Hvert enkelt bleskift er en kontakt med moderen, som med sine kærlige hænder giver en lille form for massage, der er en slags seance af opladning og hærdning. Det er en handling, som naturen forpligter moderen til at udføre. Hvis barnet er vådt og ikke har pampers på, vil en almindelig moder, uanset uddannelsesniveau, gennemgå processen under alle omstændigheder, og vil sætte alt andet til side.

Systemet virker automatisk. Moderen behøver ikke en gang at tænke på en vis ”tidlig erfaring”. Hygroskopiske bleer gør det muligt for moderen at fratage barnet denne mulighed. Barnet opnår uafhængighed fra de første dage i sit liv og har ingen grund til at kalde på moderen. Hos et vådt barn opstår nødvendigheden af en  fysisk kontakt med moderen, som er en reel social kontakt.

Fysisk nødvendighed er den stærkeste og mest effektive stimulus for nervesystemets udvikling og refleksdannelse. På den måde bliver en social kontakt en fysisk nødvendighed. Ligesom madgivning er skiftning af et vådt barn en måde at styrke forbindelsen mellem moder og barn på.  

b) De fleste børn kan ikke lide at blive skiftet. De bliver irriterede og forsøger at undgå processen. Hyppige bleskift bidrager til udviklingen af barnets tålmodighed.

Log ind for at læse resten (det gør du i øverst på siden i menuen) eller opret en gratis profil.

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

27. januar 2011

Caroline86

Profilbillede for Caroline86
If you want to step into the future you have to start by leaving the past behind!

jeg er lidt i tvivl om hun mener man slet ikke skal give barnet ble på eller om man skal bruge stofbleer?

Jeg synes bestemt det er spændende læsning, men jeg har svært ved at se hvordan det hele skal fungere i praksis? Jeg tror f.eks. ikke de ville orke bruge tiden (eller overhovedet have den) nede i vores vuggestue på at skifte tøj på alle børnene 10-15 gange om dagen

Jeg glæder mig endnu en gang til at læse næste del

Anmeld

27. januar 2011

Mi

jeg gad godt se den dp eller pædagog som fik et barn i armene med stofble på

Ikke at det ikke kan være et udemærket valg, men vil syntes at jeg kan se at vores generation er blevet udemærket, selvom vi brugte pampers

Anmeld

27. januar 2011

eElak

Yaks... så skal der lige køres propeganda imod engangsbleer - som jeg går ud fra at artiklen handler om... 

ser også frem til 2. del, så jeg kan se det større sammenhæng.. 

Det får nu ikke mig til at suse afsted og købe stofbleer til knægten.. 

Anmeld

28. januar 2011

Noneother

For det er jo ingenlunde hårdt nok at være nybagt mor i forvejen, UDEN at skulle skifte barnet 25 gange i døgnet?

Jeg tror nu stadig jeg stemmer pampers, med mindre nogen betaler to års forlænget barsel til mig, og hyrer en stuepige til de huslige pligter, så jeg kan bruge de næste par år på at skifte ble.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.