Hvad er lykke?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

683 visninger
10 svar
0 synes godt om
19. september 2008

Rasmine

Nu har jeg set diverse indlæg om depression, selvmordstanker osv.på OEF.
Hvor er det dog synd og træls for de piger.

Kunne godt tænke mig at høre hvad der gør Jer lykkelige og hvad I selv gør for at finde lykken!

Er det noget medfødt?
(Er man heldig fordi man ikke har fået tæsk som barn, eller kan man selv opsøge lykken)

Hvad med at være positiv, og glæde Jer over de små ting i livet, husker I det?

Jeg er nok lidt slem til at glemme hvor godt vi egentlig har det her i landet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. september 2008

..

Sjovt du skulle lave dette indlæg.. Jeg arbejder faktisk på at blive et mere positivt og dermed lykkeligere menneske..

Jeg må tilstå at jeg er inspireret af Ole Henriksen, jeg mener at enhver er sin egen lykkens smed - ment på den måde at det ikke nytte bare at sidde derhjemme og være ond i sulet og vente på man pludseligt bliver lykkelig.

Jeg er begyndt at se muligheder i stedet for begrænsninger og er begyndt at se lyst på tingene og tage tingene positivt. Min første tanke om morgenen har ofte været " fuuuck der er lang tid til jeg kan sove videre i aften, nu prøver jeg i stedet at tænke, hvor er det skønt med en lang dag med masser af tid og muligheder for enten at være sammen med gode kollegaer og muligheder for at gøre en forskel for mine kunder - og det virker!!

Lykke som sådan er et lidt "flyvsk" begreb for mig, jeg syntes jeg er ved generelt at være mere lykkelig men egentlige øjeblikke med følelsen af at være lykkelig opstår en gang i mellem og kan fx være når Smilla kigger på mig og sender mig et stort smil. Syntes der er kortere mellem de øjeblikke efter jeg er blevet mor(L)

Anmeld

19. september 2008

Loggidut

ja lykken er selvfølgelig en sjov ting!

hvad der gør mig lykkelig er b.la at vide jeg har nogen at falde tilbage på, eller nogen som griber mig når jeg falder, så at sige...jeg er lykkelig når jeg ser mine børn, og ved de er ok.
hvad der virkelig kan gøre mig lykkelig er når Michael f.eks siger, pyt med alt andet, når bare vi har hinanden...eller når vi sidder sammen om aftenen og bare snakker, spiller sammen, eller hvad pokker vi nu gør, altså når jeg ved han gider mig, og gerne vil bruge hans tid sammen med mig.

Jeg bliver lykkelig når ungerne smiler, når de oplever noget sjovt, dejligt...eller når de gider bruge nogle timer sammen med os (med en teenager i huset er tiden sammen noget man værdsætter, han har jo alle kammerateren)

lykken for mig er noget man måske ikke lige kan holde i hånden...men som man mærker i hjertet...en happyending kan nu også gøre mig glad.

jeg har aldrig været den heldige, mine forældre drak, men værnede dog om os unger, selv om det har kostet mange ting i livet...men alligevel er jeg lykkelig for hvem jeg er, og hvor jeg er...

for mig handler det nok meget om at overvinde det der trykker mig ned, og få det bedste ud af det!

ja jeg ved ikke...lykken er sgu noget underligt noget...om nogle timer får du måske et andet svar på hvad lykken er!

jo noget der kan gøre mig virkelig lykkelig er når nogen pludselig gør noget uventet godt...små dumme ting, så som hvis nogen holder trafikken tilbage for mig så jeg kvit og frit kan dreje ind...eller hvis nogen pludselig stikker mig en hjælpende hånd...uden selv at skulle bede om det...altså hvis nogen sådan uden videre tænker på mig, og gør en lille bernal ting...aj bacon, jeg kan sgu da blive ved...

samspil mellem mennesker skulle min lykkeoverskrift nok hedde!

Anmeld

19. september 2008

Muffinmus

Min mand, mit barn, min dejlige familie...tryghed, spændende anderledes oplevelser så det ikke er det samme trumme rum. Oplevelser er vigtigt for de fleste, men mange får dem desværre ikke tit nok.
Sol nedgang, gå langs stranden og vandet på en solrig dag.
At få et knus

Anmeld

19. september 2008

bette

jeg har været ganske grusomme ting igennem i mit liv..
har oplevet ting som jeg ik engang ønsker for min værste fjende.. !!

men alligevel har jeg aldrig taget stoffer, røget en smøg eller stjålet eller lign..

jeg har måtte finde tryghed og rammer i andre ting..

jeg har aldrig før troet på lykken... regnede helt seriøst med at det var noget folk opfandt for at spille hellige.. har altid været ked af det hele tiden.. og været ked af mig selv.. haft spiseforstyrrelser.. skået i mig selv, mistet min mor mv.. men alligevel er jeg her hvor jeg er idag.. uden at have fucket min familie eller hele mit liv op.. jeg tror det handler om støtte fra ens omgangskreds..

da jeg mødte steffen var jeg klar til at gøre en ende på det hele..
men han viste mig at livet ikke altid behøver at se så sort ud.. at man skal finde lykken i de ting man gør.. i det liv man lever... man skal være positiv.. da min mor døde (kort tid før jeg mødte steffen) hadede jeg sygehuset.. jeg hadede hende for at dø og lade mig i stikken.. jeg hadede min familie.. jeg hadede alt.. og ja jeg hadede mig selv..

men han vendte mine tanker til noget positivt.. fortalte mig at der fandes noget godt i det at min mor døde.. først synes jeg han bare virkede dum.. og at han slet ik havde ret i det han sagde..
men så fik ham mig til at læse en bog.. som hedder det er tanken der tæller... det vendte op og ned på mit liv..

idag ser jeg ik min mors død som noget negativt.. men som noget fredfuldt.. hun havde længe ønsket at forlade jorden.. men da jeg reddede hende fra at dø som blåt 3 årig.. ja så ændrede hendes liv sig... det gik op or hende at hun var nødtil at være der for hendes børn.. og da jeg som var rosinen i pølseenden.. fyldte de 18 år. gav hun stille og roligt op.. hun havde ført os videre i livet.. og var sikker på vi nok skulle klare den.. så kunne hun godt give slip på livet.. og det beundre jeg hende for.. og jeg under hende den fred hun langt om længe fik.. efter alle de år hun kæmpede så bravt..

så ja tøser selvom hele ens barndom har været forfærdeligt.. behøver man ikke selv vælge den sti.. man kan sagtens ændre det mynster som egentlig var lagt!!!

jeg gik med oprejst pande og valgte en anden sti..

jeg finder lykke i de tanker.. at jeg har et bedre liv.. at jeg har min mand og min søn.. jeg har mine søskende.. jeg ændrede mit liv og det er jeg stolt af.!
puha sikke et langt besvarelse.. men tja.. det var bare lige tankerne der fes ud.. :$

Anmeld

19. september 2008

Millebasse

bette skriver:

jeg har været ganske grusomme ting igennem i mit liv..
har oplevet ting som jeg ik engang ønsker for min værste fjende.. !!

men alligevel har jeg aldrig taget stoffer, røget en smøg eller stjålet eller lign..

jeg har måtte finde tryghed og rammer i andre ting..

jeg har aldrig før troet på lykken... regnede helt seriøst med at det var noget folk opfandt for at spille hellige.. har altid været ked af det hele tiden.. og været ked af mig selv.. haft spiseforstyrrelser.. skået i mig selv, mistet min mor mv.. men alligevel er jeg her hvor jeg er idag.. uden at have fucket min familie eller hele mit liv op.. jeg tror det handler om støtte fra ens omgangskreds..

da jeg mødte steffen var jeg klar til at gøre en ende på det hele..
men han viste mig at livet ikke altid behøver at se så sort ud.. at man skal finde lykken i de ting man gør.. i det liv man lever... man skal være positiv.. da min mor døde (kort tid før jeg mødte steffen) hadede jeg sygehuset.. jeg hadede hende for at dø og lade mig i stikken.. jeg hadede min familie.. jeg hadede alt.. og ja jeg hadede mig selv..

men han vendte mine tanker til noget positivt.. fortalte mig at der fandes noget godt i det at min mor døde.. først synes jeg han bare virkede dum.. og at han slet ik havde ret i det han sagde..
men så fik ham mig til at læse en bog.. som hedder det er tanken der tæller... det vendte op og ned på mit liv..

idag ser jeg ik min mors død som noget negativt.. men som noget fredfuldt.. hun havde længe ønsket at forlade jorden.. men da jeg reddede hende fra at dø som blåt 3 årig.. ja så ændrede hendes liv sig... det gik op or hende at hun var nødtil at være der for hendes børn.. og da jeg som var rosinen i pølseenden.. fyldte de 18 år. gav hun stille og roligt op.. hun havde ført os videre i livet.. og var sikker på vi nok skulle klare den.. så kunne hun godt give slip på livet.. og det beundre jeg hende for.. og jeg under hende den fred hun langt om længe fik.. efter alle de år hun kæmpede så bravt..

så ja tøser selvom hele ens barndom har været forfærdeligt.. behøver man ikke selv vælge den sti.. man kan sagtens ændre det mynster som egentlig var lagt!!!

jeg gik med oprejst pande og valgte en anden sti..

jeg finder lykke i de tanker.. at jeg har et bedre liv.. at jeg har min mand og min søn.. jeg har mine søskende.. jeg ændrede mit liv og det er jeg stolt af.!
puha sikke et langt besvarelse.. men tja.. det var bare lige tankerne der fes ud.. :$

Bette,jeg ved slet ikk lige hvad jeg skal sige! Men hold da op hvor har du været meget igennem og synes bestemt du kan være stolt af dig selv over at komme ud på den anden side med begge ben på jorden! Jeg beundrer dig virkelig :)

Kram Camilla

Anmeld

19. september 2008

Astrid P

Jeg prøver på at undgå negativ energi, forstået på den måde at jeg gør hvad jeg kan for at udelukke de ting af mit liv som gør mig ærgerlig og smålig, og forsøger i stedet at omgive mig med det der gør mig glad. Jeg prøver at vælge mine kampe, og ikke gå og bruge en masse energi på ting jeg alligevel ikke har indflydelse på. Og så forsøger jeg at anlægge et positivt syn på livet - sådan helt overordnet. Dalai Lama har skrevet et par vældigt kloge og meget læseværdige bøger om dette fænomen. Lykke behøver ikke være alt muligt svært og avanceret, vi skal bare huske at se den...

På en måde er det så typisk dansk det der med at glemme at være taknemmelige - vi vil have mere og mere! Men hvor er vi rige, selvom vi brokker os over at vi ikke kan købe den bil eller det hus vi lige drømmer om (og jeg er ikke en skid bedre selv, jeg brokker mig sgu også). Ind imellem skal man sætte tingene lidt i perspektiv - tænke på de uhyrlige billede man ser i TV-avisen af stakkels afrikanske kvinder med indfaldne kinder og slappe bryster som desperat forsøger at amme deres børn som græder af smerte og sult. Det tomme udtryk i disse kvinders øjne minder mig om at mit liv er godt.

Anmeld

20. september 2008

Monica

På en måde er det så typisk dansk det der med at glemme at være taknemmelige - vi vil have mere og mere! Men hvor er vi rige, selvom vi brokker os over at vi ikke kan købe den bil eller det hus vi lige drømmer om (og jeg er ikke en skid bedre selv, jeg brokker mig sgu også). Ind imellem skal man sætte tingene lidt i perspektiv - tænke på de uhyrlige billede man ser i TV-avisen af stakkels afrikanske kvinder med indfaldne kinder og slappe bryster som desperat forsøger at amme deres børn som græder af smerte og sult. Det tomme udtryk i disse kvinders øjne minder mig om at mit liv er godt.

Det er så rigitgt skrevet, sidder med en klump i halsen... Tænker på alle de kvinder du skriver om... Hvor er vi bare priviligeret - staves? - og sætter ikke altid pris på det... Brokker os bare, og vi vil bare have mere og mere... Mere i løn, større hus, ny bil, rejse på ferie flere gange om året... Hvorfor/hvornår er det nok???

Jeg er begyndt at tænke sådan her: Hvad kan vi/jeg gøre for at det bliver bedre... Ikke, det er bare noget lort det hele... Det er også super godt når der er problemer på arbejdet. Spørg kollegaerne/vennerne/ungerne osv - hvad kan jeg gøre for dig for at det bliver bedre...? Det er så dejligt at løse probblemer på den måde...(L)

Tror vist at der liv i vognen...:)

Meget tankevækkende debat... Tak tøser fordi i beriger mit liv

Anmeld

21. september 2008

birgittemarie

[citat][f][småt]bette skriver:[/småt][/f] jeg har været ganske grusomme ting igennem i mit liv.. har oplevet ting som jeg ik engang ønsker for min værste fjende.. !! men alligevel har jeg aldrig taget stoffer, røget en smøg eller stjålet eller lign.. jeg har måtte finde tryghed og rammer i andre ting.. jeg har aldrig før troet på lykken... regnede helt seriøst med at det var noget folk opfandt for at spille hellige.. har altid været ked af det hele tiden.. og været ked af mig selv.. haft spiseforstyrrelser.. skået i mig selv, mistet min mor mv.. men alligevel er jeg her hvor jeg er idag.. uden at have fucket min familie eller hele mit liv op.. jeg tror det handler om støtte fra ens omgangskreds.. da jeg mødte steffen var jeg klar til at gøre en ende på det hele.. men han viste mig at livet ikke altid behøver at se så sort ud.. at man skal finde lykken i de ting man gør.. i det liv man lever... man skal være positiv.. da min mor døde (kort tid før jeg mødte steffen) hadede jeg sygehuset.. jeg hadede hende for at dø og lade mig i stikken.. jeg hadede min familie.. jeg hadede alt.. og ja jeg hadede mig selv.. men han vendte mine tanker til noget positivt.. fortalte mig at der fandes noget godt i det at min mor døde.. først synes jeg han bare virkede dum.. og at han slet ik havde ret i det han sagde.. men så fik ham mig til at læse en bog.. som hedder det er tanken der tæller... det vendte op og ned på mit liv.. idag ser jeg ik min mors død som noget negativt.. men som noget fredfuldt.. hun havde længe ønsket at forlade jorden.. men da jeg reddede hende fra at dø som blåt 3 årig.. ja så ændrede hendes liv sig... det gik op or hende at hun var nødtil at være der for hendes børn.. og da jeg som var rosinen i pølseenden.. fyldte de 18 år. gav hun stille og roligt op.. hun havde ført os videre i livet.. og var sikker på vi nok skulle klare den.. så kunne hun godt give slip på livet.. og det beundre jeg hende for.. og jeg under hende den fred hun langt om længe fik.. efter alle de år hun kæmpede så bravt.. så ja tøser selvom hele ens barndom har været forfærdeligt.. behøver man ikke selv vælge den sti.. man kan sagtens ændre det mynster som egentlig var lagt!!! jeg gik med oprejst pande og valgte en anden sti.. jeg finder lykke i de tanker.. at jeg har et bedre liv.. at jeg har min mand og min søn.. jeg har mine søskende.. jeg ændrede mit liv og det er jeg stolt af.! puha sikke et langt besvarelse.. men tja.. det var bare lige tankerne der fes ud.. :$ [/citat] Jeg anede ikke, du havde mistet din mor, Bette :'( Hvor er det stærkt og flot, at du er i stand til at tænke sådan om hendes død. Og en anden gang skrev du også noget om, at din far forsøgte at kidnappe dig, så ham kan jeg regne ud, du heller ikke har? Vi har vist et par opvækste, der minder en del om hinandens, vi to og hvor er det altid dejligt at møde en anden, som ikke har ladet sig kanøfle af dårlige odds. Så op i røveren med den sociale arvs forbandelse, når man har sin frie vilje og er i stand til at tage ved lære af sine forældre som eksempler på, hvad man ikke skal gøre i stedet for at følge dem. Knus fra Birgitte

Anmeld

21. september 2008

birgittemarie

For mig er lykke den kriller i maven, jeg får, når jeg bobler over af kærlighed til nogle eller noget, som får en masse andre positive følelser som frihed og håb og absolut tryghed med sig. Når jeg føler mig øflet og ked og muggen og ude af stand til at overskue noget som helst er kuren at minde mig selv om, at jeg selv har ansvaret for mig og mit liv og dermed selv er i stand til at gøre det godt igen. Jeg er også helt enig med jer i, at det er tanken, der styrrer ens følelse af lykke eller manglen på samme. Og sikke en frihed, der er i virkelig at forstå det koncept helt ind til marven og finde ud af, at man kan ændre hele sit liv bare ved at tænke anderledes om de ting, der plejer at slå én i dørken... Hørte forresten i Go'morgen DK forleden, at en forsker var kommet frem til, at ens lykkefølelse faldt i takt med, at man fik børn... Det har jeg siden undret mig meget over, for jeg har aldrig følt mig mere lykkelig, end efter jeg har fået NM. Forskeren var inde sammen med Bubber, som argumenterede imod hans undersøgelse, men han var fuldstændigt ubestikkeligt overbevist om sit resultat, som han forklarede med fakta som, at man er mere stresset, har mindre personlig frihed og bekymrer sig meget, når man har børn. Men er det kriterier for ulykke? Det synes jeg bestemt ikke. Har manden mon foretaget undersøgelsen ud fra sine egne fortolkninger af, hvad lykke er (altså frihed, afslapning og ubekymrethed) eller har han spurgt folk, om de følte sig lykkelige? Var der nogle af jer, der så udsendelsen og hvad tror I i så fald, at undersøgelsen bygger på? Godnat knus fra Birgitte... I think

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.