Søskende med stor aldersforskel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11.001 visninger
19 svar
0 synes godt om
23. januar 2011

Annette A

Hej allesammen 

Jeg er lidt nysggerig på at høre om andres erfaringer med søskende med en større aldersforskel og hvordan man bedst håndterer det som forældre. Har en søn på 8 år og venter nu nr. 2, hvis det går som det skal. Havde en spontan abort sidste år i uge 12 og er endnu kun i uge 7, men har ekstremt meget kvalme til forskel for den den sidste gang, hvor det gik galt, så håber det er et godt tegn og håber det bedste. 

Ikke desto mindre er jeg begyndt at tænke på den lidt store aldersforskel der vil være på dem og det har jeg selvfølgelig tænkt på før og i de senere år, hvis man ønskede et barn mere, men muligheden for at få barn nr. 2 tættere på ham, har bare ik rigtigt været mulig af mange forskellige årsager og i de første fem år af hans liv var det slet ikke planen at få flere børn. Men nu er det jo ligesom aktuelt og tænker på hvordan man laver sådan en omvæltning i et indtil videre enebarns liv og det kunne derfor være interessant at høre om I derude har nogle gode råd eller historier om, hvad der kan være godt og skidt fra egen erfaringer. 

Det er lidt svært at finde noget om det og generelt er der ligesom mest fokus på, at det er mest positivt at få børn tæt på hinanden, men det er jo bare ikke altid at livet former sig præcis, som vi mennesker har et ideal om at det skal. Vil jo helst prøve at se det gode i situationen. At jeg har et stort barn der kan meget selv og kan deltage i det omfang han finder det interessant ,men selvfølgelig vil de ikke kunne lege med hinanden på den måde som man forestiller sig søskende gør det. Men nu er det med disse betingelser det foregår og vores søn er jo en dejlig, kærlig dreng og tror da selvfølgelig også at det nok skal gå godt. 

Men vil rigtig gerne høre hvis der er nogen der har noget at tilføje..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. januar 2011

Fru Dinesen

Heyyy 

Min søster har 8 år i mellem hendes sønner 

og hun syndes det er skønt 

Mathias den største forguder lillebror Kasper og er en stor hjælp (af egen vilje) med leg hygge og sådan nogle ting ....

Hun kan stadig være der for den store, fordi han faktisk kan forstå at lige nu f.eks har lillebror behov for mor men jeg har mulighed for at være der for dig lige om lidt .... til forskæld til hvad et barn på 2år kan som der har fået en lillebor eller søster ....

Held og lykkeee med familie forøgelsen 

Anmeld

24. januar 2011

Bamboo

Hejsa!

Jeg er mor til 2 dejlige børn. En dreng på næsten 9 og en datter der fylder 2. jeg fik også spontan abort  i 12 uge, men blev gravid samme år igen. Hos os er vi glade for den aldersforskel der er. Det er som og starte forfra ja, men det har så mange fordele. Vores dreng er så omsorgsfuld og hjælpsom og sød ved sin søster og selvom de er så langt fra hinanden i alder kan de altså godt lege sammen. Vi har ikke fortrudt vi ventede så længe. Håber du kan bruge mit svar

Kh. Anita

Anmeld

24. januar 2011

Zafir

Altså, der er jo 6,5 år mellem Idun og Frigg. :-) det var heller ikke helt meningen, men de første 3-4 år, var jeg ikke klar til nr2. Så gik der jo gedi den Og det tog længere tid. Men det er super fedt, ned alders forskellen. Man kan opfylde den store og den lilles forskelle behov godt og den store kan deltage mere. :-) Jeg syntes det er skønt. Vores nabo har 10 mellem sine og det går også rigtig fint. Men jeg har mange gange måtte høre på at det næsten var Børne mishandling at gå søskende langt Fra hinanden... Det har vi jo så ikke kunne gøre noget ved og vi har gjort påstanden til skamme. :-)
Rigtig meget held og lykke med fin graviditet. <3

Anmeld

24. januar 2011

mariamiss6

Zafir skriver:

Altså, der er jo 6,5 år mellem Idun og Frigg. :-) det var heller ikke helt meningen, men de første 3-4 år, var jeg ikke klar til nr2. Så gik der jo gedi den Og det tog længere tid. Men det er super fedt, ned alders forskellen. Man kan opfylde den store og den lilles forskelle behov godt og den store kan deltage mere. :-) Jeg syntes det er skønt. Vores nabo har 10 mellem sine og det går også rigtig fint. Men jeg har mange gange måtte høre på at det næsten var Børne mishandling at gå søskende langt Fra hinanden... Det har vi jo så ikke kunne gøre noget ved og vi har gjort påstanden til skamme. :-)
Rigtig meget held og lykke med fin graviditet. <3

Anmeld

24. januar 2011

Noneother

Nu kan jeg jo kun snakke fra "den lille nye´s" synspunkt.

Min storebror er 11 år ældre end mig, og det er da bare skønt.
Vi har aldrig haft noget som helst at skændes om, og vi har et rigtig godt forhold til hinanden idag. -Det er da SÅ fedt at ha en rigtig stor! storebror til at passe på en når man får problemer på legepladsen  -og senere i livet for den sags skyld..

Derudover så var han jo ligesom færdig med at være opmærksomhedskrævende "skødbarn" da jeg kom til, og dermed oplevede vi aldrig rigtig at skulle slås om mors opmærksomhed.

Så go for it!!  Jeg kan overhovedet ikke se problemet.

Anmeld

24. januar 2011

SussieThyssen

cortsen skriver:

Hej allesammen 

Jeg er lidt nysggerig på at høre om andres erfaringer med søskende med en større aldersforskel og hvordan man bedst håndterer det som forældre. Har en søn på 8 år og venter nu nr. 2, hvis det går som det skal. Havde en spontan abort sidste år i uge 12 og er endnu kun i uge 7, men har ekstremt meget kvalme til forskel for den den sidste gang, hvor det gik galt, så håber det er et godt tegn og håber det bedste. 

Ikke desto mindre er jeg begyndt at tænke på den lidt store aldersforskel der vil være på dem og det har jeg selvfølgelig tænkt på før og i de senere år, hvis man ønskede et barn mere, men muligheden for at få barn nr. 2 tættere på ham, har bare ik rigtigt været mulig af mange forskellige årsager og i de første fem år af hans liv var det slet ikke planen at få flere børn. Men nu er det jo ligesom aktuelt og tænker på hvordan man laver sådan en omvæltning i et indtil videre enebarns liv og det kunne derfor være interessant at høre om I derude har nogle gode råd eller historier om, hvad der kan være godt og skidt fra egen erfaringer. 

Det er lidt svært at finde noget om det og generelt er der ligesom mest fokus på, at det er mest positivt at få børn tæt på hinanden, men det er jo bare ikke altid at livet former sig præcis, som vi mennesker har et ideal om at det skal. Vil jo helst prøve at se det gode i situationen. At jeg har et stort barn der kan meget selv og kan deltage i det omfang han finder det interessant ,men selvfølgelig vil de ikke kunne lege med hinanden på den måde som man forestiller sig søskende gør det. Men nu er det med disse betingelser det foregår og vores søn er jo en dejlig, kærlig dreng og tror da selvfølgelig også at det nok skal gå godt. 

Men vil rigtig gerne høre hvis der er nogen der har noget at tilføje..

Tillykke

Og så vil jeg da sige at der er 10 år mellem mine to første og 7 år mellem de to næste, og det har ALDRIG været et problem.
Fordelen er, at de lever i hver deres verden under opvæksten og derfor ikke slider på hinanden, hvis man altså overholder nogle få enkle regler.
Til gengæld, så har de kæmpe glæde af hinanden som voksne, og det slid, der ved forældres hjælp ikke er foregået som børn, vil så ikke give sig udtryk, som voksne.
Min erfaring er, at børn med stor aldersforskel har en enorm glæde af hinanden, på en helt anden måde.

De få enkle regler er, at forældrene skal sørge for, at den ældstes værelse og space bliver 100 % respekteret af den lille.
Ikke noget med at den lille får lov at rodde på den stores værelse eller tage hans/hendes ting.
Den lille er KUN velkommen på den stores arelal, hvis den lille er inviteret.
Om nødvendigt må man sætte en krog på døren både ud- og indvendigt, så de små vandaler ikke kan overtræde grænsen.
Den store skal heller ikke hele tiden få at vide, at han/hun er den store og derfor må vise hensyn til den lille. Det gælder begge veje.
Den store har ret til kammerater i sit frirum uanset hvor meget den lille plager. Privatliv er privatliv. Dette gælder især når den store kommer i puberteten og begynder at ville være i fred.
Det er vigtigt, at man som forældre tager nogle ture alene med den store, så man kan have noget kvalitetstid uden den lille.
Jeg har altid taget ture med de store uafhængigt af de andre, og vi har nydt det meget.
Og så skal man huske ikke hele tiden at bruge den store som barnepige eller stik i rend dreng.

Til gengæld kan man så opleve at komme ind på den stores værelse, og så ligger de begge to og snorker sammen som en skøn bunke hundehvalpe, fordi de elsker hinanden 

Kærligst
Sussie

Anmeld

24. januar 2011

TbCp

Jeg har selv kun 1 barn.... men har 4 søskende som, i forhold til mig, er 7 år ældre, 9 (boede hos min far), 13 (boede hos min far), og 16 år yngre.
Selvfølgelig leger man ikke med dem på samme måde som man ville gøre med en som er tæt på i alderen, men man får så meget andet godt fra hinanden.

Da min yngste lillebror blev født, da jeg var 16, var jeg over lykkelig og elskede den lille klump.
Min lillesøster der var 9 år yngre end mig, var min aller bedste veninde.
Min storesøster som er 7 år ældre end mig har haft det så godt sammen, har festet sammen og jeg har overnattet hos hende da hun flyttede hjemmefra som 18-årig.
Min lillebror som er 13 år yngre, har jeg ikke haft så meget kontakt til da han som helt lille flyttede med sin mor.

For mig har aldersforskellen til mine søskende intet haft at sige. Jeg har/har haft et fantastisk forhold til dem alle.

Anmeld

24. januar 2011

Lusi

Der er 6 års forskel på mig og min søster og det har været fedt.. Hun glædede sig så meget til at blive storesøster og var stolt som en pave og passede på mig.. Dog var jeg selvfølgelig pisse irriterende, da hun som teenager gerne ville ha fred med sine venner, men sådan er dét jo I skolen havde jeg altid en der beskyttede mig, hvis nogle rørte mig (hun sku nok selv sørge for jeg fik tæv) Og senere gik vi i byen sammen og havde det så fedt.. Så ihvertfald ingen klager herfra..

Anmeld

24. januar 2011

Valle81

Hejsa:0)

Mellem min datter og Anton er der 6 år. Var alene med hende til hun varover 4 - mødte manden i livet og så fik vi sammen Anton - så af årsager her har det heller ikke været muligt før.

Vi havde opgså vores tanker omkring den store alderesforskel - men de er gjort til skamme maaaaaaange gange:0)

Det er fantastisk med den store aldersforskel - ingen jalousi osv. Hun forguder ham - er forstående og tålmodig og ved at han "ikke kan vente" men at hun kan og når mor erfærdig med lillebror så får jeg min tid:0)

Hun elsker at hjælpe til medatskifte ham, nusse, lege, made osv. Så samtidigmed hun elsker det er det en kæmpe hjælp:0)

Nu venter vi os igen, og Anton når kun lige at blive et år inden han skal være storebror - så vi kommertil at prøve langt imellem og kort i mellem. Er sikker på at begge dele har sine fordele og ulemper - men er slet ikke i tvivlom at stor aldersforskel er bedre end den lille:0) Men nu blev det sådan:0)

Held og lykke med graviditeten:0)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.