Søskende med stor aldersforskel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. januar 2011

Mi

Hvor er det dejlig at høre at så mange har haft glæde af ældre søskende og har gode erfaringer. Vi har selv to piger på snart syv og en pige på 2 år. Der er jo "kun" 4½ års forskel, men har alligevel tænkt at den lille er meget alene i forhold til tvillingerne. De store er begyndt at forbyde lillesøster adgang til værelset fordi hun roder  og det bliver jo kun værre jo ældre de bliver. Nu tænker jeg at det egentlig ville have været fedt med to hold tvillinger, så havde Maja på to også haft en legekammerat hele tiden. Men sådan blev det ikke, og så er det dejlig at høre alle jeres dejlige beretninger.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. januar 2011

Annette A

Tusind tak til Jer alle for de fantastisk gode og positive svar. 

Det er dejligt at høre at I der har oplevet det enten som børn eller som forældre til egne børn ser det så positivt. Har som en også skriver tit oplevet at folk ofte ser på en som om man har været meget ond og egoistisk kun at få et barn eller at vente alt for længe men må indrømme at jeg selv nu også ser på det positivt. Ikke at skulle være om to små børn samtidigt og at man får lov at opleve børnene på hver deres alderstrin. Er også godt det der blev skrevet om at være opmærksom på at den stores værelse og ting skal respekteres af den lille og man generelt skal tage de hensyn der gør at det større barn ikke føler det som en belastning men som noget rart at få en lillebror eller søster. 

Det var rigtigt dejligt at høre det trods alt er noget der ikke er helt ualmindeligt og at det kan gå fint og selvfølgelig endnu bedre hvis man selv ser det som noget positivt og det gør både hans far og jeg. Jeg havde bare brug for at høre nogen konkrete oplevelser og det har I hjulpet med, så det er bare skønt. Selvfølgelig er der fordele og ulemper forbundet med alt. Det handler jo om hvordan man indstiller sig på det.

Tak for Jeres svar, det gav mig lidt ro i sjælen og fjernede den dårlige samvittighed.. 

Anmeld

2. februar 2011

Bamboo

Dejligt og høre

Held og lykke med den lille nye

Anmeld

2. februar 2011

Carina1977

Jeg følger lige med her

Jeg er selv 9+4 og har i forvejen en dreng på 10½. han vil være 11 år, når den lille kommer.

men han glæder sig helt vildt til at blive storebror. han har altid hadet at være enebarn.

Anmeld

2. februar 2011

4kløver

heller ikke her er der noget. mellem hold1 og hold 2 er der 12år

Anmeld

2. februar 2011

tinasmor

Der er 7 år mellem mig og min søster. Jeg vil ærlig indrømme at I min barndom var der ikke så meget søskende forhold. Jeg har dog hørt at min søster elskede mig og altid var om mig i de første mange år. Men fra man begynder selv at kunne huske (hos mig ca 5 år) der var min søster jo på vej ind i teenagelivet og derfor var det ikke meget vi så til hinanden. Hun havde kærester, og var på ferier og fester osv. da jeg var omkring 8 år. Den gang kan jeg huske at jeg misundte alle dem som havde en søster eller bror tæt på som man kunne lege med osv.

Men senere i livet (da jeg var i starten og midt tyverne) begyndte vi jo at udligne aldersforskellen, og vi har haft rigtig meget glæde af hinanden.

Jeg synes ofte man høre at der er rigtig mange gode ting mellem børn som har lidt længere aldersforskel. Men tror det kommer helt an på børnene. Mine nevøer har lidt over 7 år mellem sig og har siden den mindste blev født været som hund og kat. Tænker at det måske nogle gange er nemmere hvis det ikke er to af samme køn (og måske endnu mener hvis den store er en pige) Men har jo ikke noget og have det i, og det er, som sagt, nok mere noget med personlighed at gøre end noget andet.

Ligemeget hvor lidt eller meget glæde de får af hinanden som børn, så vil de jo altid have hinaden som uge og som voksne.

Anmeld

4. februar 2011

Annette A

Bamboo skriver:

Dejligt og høre

Held og lykke med den lille nye

Tusind tak.. Vi er også rigtig glade og det blir spænenede at fortælle ham det når vi tør.. 

Anmeld

4. februar 2011

Annette A

Carina1977 skriver:

Jeg følger lige med her

Jeg er selv 9+4 og har i forvejen en dreng på 10½. han vil være 11 år, når den lille kommer.

men han glæder sig helt vildt til at blive storebror. han har altid hadet at være enebarn.

Hej og stort tillykke 

Jamen det er da dejligt at konstatere at det slet ikke er så ualmindeligt at der kan være en pæn aldersforskel. De fleste jeg kender er der kun gået to-tre år imellem, så det er herligt at høre. 

Det er da skønt Jeres søn glæder sig og gerne vil være storebror.

Selvfølgelig kan der være ting. Min søn siger fx om babyer hvis han ser dem i fjernsynét at hvis vi sku få en sådan en dag så går han altså over til mormor hvis den skriger for man kan jo ik sove for al den larm. Mormor bor et par opgange herfra.

Men ellers tror jeg også han bliver glad for det. 

Men held og lykke til Jer også med det hele.. 

Anmeld

4. februar 2011

Annette A

4kløver skriver:

heller ikke her er der noget. mellem hold1 og hold 2 er der 12år

Fantastisk.. Tak for svar.. 

Anmeld

4. februar 2011

Annette A

tinasmor skriver:

Der er 7 år mellem mig og min søster. Jeg vil ærlig indrømme at I min barndom var der ikke så meget søskende forhold. Jeg har dog hørt at min søster elskede mig og altid var om mig i de første mange år. Men fra man begynder selv at kunne huske (hos mig ca 5 år) der var min søster jo på vej ind i teenagelivet og derfor var det ikke meget vi så til hinanden. Hun havde kærester, og var på ferier og fester osv. da jeg var omkring 8 år. Den gang kan jeg huske at jeg misundte alle dem som havde en søster eller bror tæt på som man kunne lege med osv.

Men senere i livet (da jeg var i starten og midt tyverne) begyndte vi jo at udligne aldersforskellen, og vi har haft rigtig meget glæde af hinanden.

Jeg synes ofte man høre at der er rigtig mange gode ting mellem børn som har lidt længere aldersforskel. Men tror det kommer helt an på børnene. Mine nevøer har lidt over 7 år mellem sig og har siden den mindste blev født været som hund og kat. Tænker at det måske nogle gange er nemmere hvis det ikke er to af samme køn (og måske endnu mener hvis den store er en pige) Men har jo ikke noget og have det i, og det er, som sagt, nok mere noget med personlighed at gøre end noget andet.

Ligemeget hvor lidt eller meget glæde de får af hinanden som børn, så vil de jo altid have hinaden som uge og som voksne.

Hej og tak for svaret 

Tror du har helt ret. Intet er jo så entydigt og mange ting spiller ind. Det med at det indhentes er der nok også en stor del sandhed i da man godt kan forstå det er svært med en teenager og et lille barn. Det er jo ikke det vilde de har tilfælles på det tidspunkt og ja personligheder.

Men sådan kan det jo sikkert også være med jævnaldrende. Jeg har selv mange søskende fordi jeg har tre halvsøskende på min mors side og to på min fars hvoraf den ene døde da hun var 21. Så min ældste søskende er 41 og min yngste er 9, selv er jeg 31. Synes jeg har et fint forhold til dem alle uanset alder specielt som tiden er gået som du jo netop skriver.

Så der er mange ting i det. Både med jævnaldrende og dem med lang afstand imellem sig, så tak for indlægget.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.