De "dumme" spørgsmål fra en kommende mor ;-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.641 visninger
20 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. januar 2011

Anonym trådstarter

Ja nu sidder jeg og har snart termin.. har nogle underlige spørgsmål som jeg jo ikke aner noget om da jeg jo aldrig har prøvet at have en lille.. Så håber nogle af jer garvede mødre kan hjælpe

1. Hvis den lille f.eks. lige har været vågen og blevet ammet og er træt igen.. Man ved at man selv skal sove snart, men vil ikke ligge hende op (vi sover på 1. salen) før vi er deroppe.. Ville i så bare lægge hende i kravlegården eller lignende neden under også bære hende op når i gik i seng.. (med fare for at vække hende).. eller lade hende falde i søvn i jeres arme også bære hende op og derefter gøre jer klar til natten..??

2. Hvad gør i for at amme så i er lidt mere private.. altså når der er andre til stede og i ikke kan gå i et andet rum?? Gider ikke hele verden ser mine bryster.. synes det så privat..

3. Hvad gør i når i skal på toilettet/bad og baby er vågen? Vi har en stor hund og vil ikke lade hende ligge alene med den!!
Ville i så tage hende med på toilettet i skråstol eller lignende? Eller ligge hende i kravlegården alene de minutter det nu tager???

4. ville i have tid/overskud til at motionere hjemme 1 time, lige da i havde født.. Har sådan en motions maskine og vil gerne igang lige efter fødslen og tabe de kg.. men ved ikke om man overhovedet har overskud??

5. Vi har puslebord og oppe og nedenunder.. Ovenpå er der jo ikke vand.. Hvordan vasker i jeres?? Neden unden ville jeg bare bruge hoved/hale fad.. Men skal der sæbe i vandet?? Hun har jo skidt.. men man skal vel ikke bruge for meget af sådan noget?? Og hvad hvis hun har skidt ovenpå.. ville i så gå nedenunder og skifte så hun vågner op igen?? Eller bare bruge vådservietter ovenpå så man ikke behøver tænde en masse lys og vække hende...??

Årh så meget man ikke ved.. Måske det kommer af sig selv når man står med hende....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. januar 2011

Tkcuf

Tror jeg ikke vi kan svare på  Det er jo forskelligt hvad folk synes er nemmst- og du skal selfølgelig bare gøre hvad der er nemmest for dig. Nu er vores dreng 8 uger- og han er vågen en time, sover en time, er vågen en time, sover en time osv osv osv HELE natten. Så jeg sidder bare op i sofaen og sover med ham, rykker jeg mig det mindste er han vågen igen med det samme- så muligheden for at bære ham i seng er der slet ikke

Og så er jeg mod både våd sevietter og sæbe- og faktisk også mod skråstole, de gir fladt hovede hvis børnene er så små. Jeg går bare i bad mens manden er hjemme så underholder han ham (han har heldigvis mange fridage og hjemmearbejde)

Anmeld

17. januar 2011

dorthemus

Bare rolig, det skal nok komme når først barnet er der

Men jeg vil gerne give mine erfaringer videre.

God idé at bruge liften for så kam I transportere hende op i den når I selv går i seng. Det er fristende at lade hende falde i søvn hosjer, men det kan hurtigt blive en uvane hvis det ikke er det Í ønsker på sigt. Men måske synes I det er skønt at hun ligger hos jer og så er det også bare fint...det giver også barnet masser af tryghed at mærke varmen og duften fra dig.

Når jeg er ude så lagde jeg en stofble over min skulder så det dækkede min datters ansigt og mit bryst - det skærmer også barnet for mange indtryk når de dier. Eller også sad jeg med ryggen til folk eller gik ind i et andet rum for at få fred.

Jeg tog Runa med på toilettet eller lagde hende på et tæppe - har ikke hund. Jeg ville vente med at sætte hende i skråstol til hun er et par måneder. Synes det er fint med kravlegården.

Vent med motion til du er sikker på, at livmoder har trukket sig helt tilbage - vent evt til du har været til lægetjek. Tænk også på, at det er hårdt i starten med et lille barn så overskuddet til motion er nok ikke det man først prioriterer - SØVN ER VIGTIGERE!!

Pas på med sæbe til den lilles sarte hud - hud blir ikke så beskidt at det kræver sæbe. Jeg har selv puslebordet til at stå på børneværelset og der er heller ikke adgang til vand, så jeg havde en termokande med vand stående - så var der altid varmt vand til min datter pusletid. Vådservietter indeholde ofte for mange stoffer så dem ville jeg kun bruge hvis jeg var et sted uden vand.Og ja om natten så hav en lille vågelampe tændt så I undgår at gøre hende for vågen - jo før hun lærer forskel på nat og dag jo bedre.

Rigtig meget held og lykke - GLÆD JER

Anmeld

17. januar 2011

eElak

Anonym skriver:

Ja nu sidder jeg og har snart termin.. har nogle underlige spørgsmål som jeg jo ikke aner noget om da jeg jo aldrig har prøvet at have en lille.. Så håber nogle af jer garvede mødre kan hjælpe

1. Hvis den lille f.eks. lige har været vågen og blevet ammet og er træt igen.. Man ved at man selv skal sove snart, men vil ikke ligge hende op (vi sover på 1. salen) før vi er deroppe.. Ville i så bare lægge hende i kravlegården eller lignende neden under også bære hende op når i gik i seng.. (med fare for at vække hende).. eller lade hende falde i søvn i jeres arme også bære hende op og derefter gøre jer klar til natten..??

2. Hvad gør i for at amme så i er lidt mere private.. altså når der er andre til stede og i ikke kan gå i et andet rum?? Gider ikke hele verden ser mine bryster.. synes det så privat..

3. Hvad gør i når i skal på toilettet/bad og baby er vågen? Vi har en stor hund og vil ikke lade hende ligge alene med den!!
Ville i så tage hende med på toilettet i skråstol eller lignende? Eller ligge hende i kravlegården alene de minutter det nu tager???

4. ville i have tid/overskud til at motionere hjemme 1 time, lige da i havde født.. Har sådan en motions maskine og vil gerne igang lige efter fødslen og tabe de kg.. men ved ikke om man overhovedet har overskud??

5. Vi har puslebord og oppe og nedenunder.. Ovenpå er der jo ikke vand.. Hvordan vasker i jeres?? Neden unden ville jeg bare bruge hoved/hale fad.. Men skal der sæbe i vandet?? Hun har jo skidt.. men man skal vel ikke bruge for meget af sådan noget?? Og hvad hvis hun har skidt ovenpå.. ville i så gå nedenunder og skifte så hun vågner op igen?? Eller bare bruge vådservietter ovenpå så man ikke behøver tænde en masse lys og vække hende...??

Årh så meget man ikke ved.. Måske det kommer af sig selv når man står med hende....

Hvor er det fantastisk med så mange spørgsmål - som du vil finde svaret på når du står med barnet i hænderne..

Men vil da gerne svare i det omfang jeg kan.. SKal lige huske tilbage...

1. I de første 2-3 måneder sov min knægt i sin lift. I den alder der sover de bare når de sover osv.. Der er ikke så meget med at gøre klar til natten osv, det er deres rytme som spiller ind.. Men jeg havde ham typisk i en lift i stuen, og når vi gik i seng, så tog jeg liften med ind i soveværelse, og stillede den på de 2 nettokurve, som var "fundamentet" (havde ingen vugge). derefter begyndte vi så at vænne ham til at sove selv inde i soveværelset og senere på eget værelse..

2. Min knægt fik flaske - som jeg malkede ud til, så det har jeg ingen erfaringer med.. Har dog set at folk kan være meget kreative med en stofble.

3. Knægtens far var arbejdsløs, og var hjemme under hele barslen, så der skiftes vi til bad og sådan... men ellers ville jeg gå i bad når han sov, eller tage ham med i skråstolen

4. For det første må du ikke træne (sådan hårdt) lige efter du har født.. Det er 4-8 uger der skal gå, inden du f.eks. kan løbe og sådan. Desuden har du nok ikke det vilde overskud til det.. Det er vigtigere for dig at du måske huske på de gode madvaner.. altså prøver at få noget ordentligt mad.. De første måneder af babys liv er tit "undtagelsestilstand" hvor det bare gælder om at "overleve".. hårdt sat op, men regn ikke med at skulle træne.. TIl gengæld så taber mange sig hurtigt når de ammer, og så kan du jo gå lange ture med barnevognen - hvilket også er motion.

5. Du skal så vidt undgå at bruge sæbe, men hvis det er grumt, så bruger du det selvfølgelig.. Jeg tog en skål vand ind som jeg brugte til bleskift.. den blev jo selvfølgelig skiftet hver gang.. altså skålen.. Men havde også vådservietter, og det er det jeg er gået over til at bruge nu... Det er lidt nemmere...  Dermas vådservietter er udmærkede, hvis det er...

Held og lykke med det hele.... Believe me - spørgsmålene kommer i stride strømme når du har den lille, men du finder selv ud af utroligt mange ting... også selvom du måske ikke har erfaring med børn - ligesom mig...

Anmeld

17. januar 2011

LRJ

Anonym skriver:

1. Hva med at bruge liften når i er nedeunder ? Og så kan i jo have baby derind når i går op ?  

2. brugte en dyne der afskærmede alt for andre, og sagde til ALLE at jeg IKKE ville have de kom til mig når hun spiste

3. Jeg tog hende med på en dyne og lagde hende på gulvet, og da hun blev større i skråstol og nu sidder hun og leger imens, og hun er med mig i bad  

4. Du må ikk motioner før efter 8 ugers undersøgelsen det var hva jeg fik af vide da jeg havde født men jeg havde heller ikk den overskud  

5. du må helst ikk bruge sæbe når de er så små - men brug du vådservietter medmindre barnets røv bliver rød af dem  

- Men det er KUN dig der kan vide hvordan du har det bedst med tingene  

Anmeld

17. januar 2011

lion

Anonym skriver:

Hej.

Til nr. 1 ville jeg lægge barnet op med det samme, da nogen små godt kan mærke forskel i varme og hvor de er, meget hurtigt og vågner igen.

Nr. 2. Tag en stofble over skulderen og ned over dig og barnet.

Nr.3. Jeg havde/har ingen kravlegård. Så hos mig har det været i stråstolen og med mor.

Nr.4. Jeg vil ærlig indrømme, at jeg endnu ikke har fået taget mig sammen og det gjorde jeg heller ikk med den første. Men der er man meget forskellige.

Nr. 5. Vi har herhjemme for det meste brugt vådservietter. Ellers har vi en boks til vådservietter(natusan) og den jar jeg puttet klippet engangsklude i og hældt vand over, så er de hele tiden våde og pakket ind til de skal bruge

Anmeld

17. januar 2011

RumlesMor

Anonym skriver:

Du finder hurtigt din egen rytme og måde at gøre tingene på... Men jeg vil gerne give nogen korte svar på hvordan jeg har gjort og gør!

1. Jeg ville i starten lade barnet falde i søvn nedenunder, enten i armene eller i kravlegården - men så snart baby sover, skal h*n op i egen seng. Sæt evt. en babyalarm på.... Jeg kan nemt flytte min søn når han sover, for vi har gjort det fra start af. Så han sover fra det.

2. Køb et amme-cover, som er et slags forklæde man kan gemme baby og bryst bagved. Du kan også bruge et stort tørklæde. Det giver privat-liv. Du kan evt. google amme-cover og se nærmere.

3. Hvis der er plads på badeværelset, ville jeg nok tage baby med på et lille tæppe. Husk du ikke må bruge skråstolen fra start... Hvis der ikke er plads nok, ville jeg sørge for at baby lå i enten kravlegård eller seng - afskærmet fra hunden.

4. Tror det er meget individuelt hvor frisk man er på at komme i gang med motionen straks efter fødslen. Med mit første barn var jeg ude og trille med barnevognen allerede samme eftermiddag jeg havde født. Men med barn nr. 2 gik der 2 dage før jeg var ude og gå. Begge gange gik der godt 2 mdr. før jeg var i gang med selve motionen. Dee er så meget andet der fylder...amning, nattesøvn, bleer, vasketøj og pusle med den lille.

5. Rent vand. Min søn er 9 mdr. og jeg har endnu ikke haft brug for sæbe til at vaske ham med. Da vi var på ferie, og sov i campingvogn uden vand - hentede jeg vand inden jeg gik i seng. Jeg kogte det, og stillede det i en thermo-kande om natten. Så havde jeg lunt vand klar...Så det er bare om at få nogen faste rutiner og gøre klar til natten.

Håber du er blevet inspiret og finder dine egne gode metoder...

Pøj pøj!

Anmeld

17. januar 2011

Anonym trådstarter

Mange tak for alle eres gode svar...  

Ja jeg ved jo godt at det er så forskelligt fra barn til barn og hvad man finder ud af er bedst.. Vi må nok vente til hun kommer og se hvad der præcis passer os..

Men uhhh er så nervøs, 1000 spørgsmål melder sig nu her optil.. Min kæreste siger bare "alle andre kan, så kan vi også, vi tager en ting af gangen og ser hvad der passer os bedst".. Men kan jeg bare IKKE.. tænker hele tiden på ALT muligt..

Anmeld

17. januar 2011

dorthemus

Anonym skriver:

Mange tak for alle eres gode svar...  

Ja jeg ved jo godt at det er så forskelligt fra barn til barn og hvad man finder ud af er bedst.. Vi må nok vente til hun kommer og se hvad der præcis passer os..

Men uhhh er så nervøs, 1000 spørgsmål melder sig nu her optil.. Min kæreste siger bare "alle andre kan, så kan vi også, vi tager en ting af gangen og ser hvad der passer os bedst".. Men kan jeg bare IKKE.. tænker hele tiden på ALT muligt..

Den følelse kender jeg godt. Jeg er alene med min datter og var ved at skide grønne grise af skræk. Var dødbange for om jeg magtede opgaven jo tættere på fødslen jeg kom.

Men da hun så var der, så faldt det hele på plads oven i hovedet på mig og det blev naturligt...det kommer det også til for dig

Men et virkeligt godt råd er at du skal huske at hvile dig når hun sover...fuck opvasken

Anmeld

17. januar 2011

Anonym trådstarter

Årh godt jeg lige fik skrevet denne.. vidste slet ikke man ikke måtte lave motion før 8 uger efter.. Jamen så må jeg jo ud med barnevognen på nogle lange ture.. Ja så kom der lige et spørgsmål mere.... Hvad gør i hvis i er ude og gå og den lille pludselig bliver sulten.. man kan jo ikke sidde der på de åbne marker i vejkanten (bor på landet, så ingen bænke, supermakreder eller noget).. Hmmmm årh tænker på så meget hele tiden...

Gud ja det rigtig skråstol m,å man ikke bruge i starten.. Men så kan hun jo komme med på toilettet på en dyne og vente til jeg er færdig

Årh perfekt ide med at koge en kande vand så man kan pusle henden ovenpå om natten uden at skulle neden under og tænde en masse lys  Hvor er i gode...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.