Anonym skriver:
Ja nu sidder jeg og har snart termin.. har nogle underlige spørgsmål som jeg jo ikke aner noget om da jeg jo aldrig har prøvet at have en lille.. Så håber nogle af jer garvede mødre kan hjælpe 
1. Hvis den lille f.eks. lige har været vågen og blevet ammet og er træt igen.. Man ved at man selv skal sove snart, men vil ikke ligge hende op (vi sover på 1. salen) før vi er deroppe.. Ville i så bare lægge hende i kravlegården eller lignende neden under også bære hende op når i gik i seng.. (med fare for at vække hende).. eller lade hende falde i søvn i jeres arme også bære hende op og derefter gøre jer klar til natten..??
2. Hvad gør i for at amme så i er lidt mere private.. altså når der er andre til stede og i ikke kan gå i et andet rum?? Gider ikke hele verden ser mine bryster.. synes det så privat..
3. Hvad gør i når i skal på toilettet/bad og baby er vågen? Vi har en stor hund og vil ikke lade hende ligge alene med den!!
Ville i så tage hende med på toilettet i skråstol eller lignende? Eller ligge hende i kravlegården alene de minutter det nu tager???
4. ville i have tid/overskud til at motionere hjemme 1 time, lige da i havde født.. Har sådan en motions maskine og vil gerne igang lige efter fødslen og tabe de kg.. men ved ikke om man overhovedet har overskud??
5. Vi har puslebord og oppe og nedenunder.. Ovenpå er der jo ikke vand.. Hvordan vasker i jeres?? Neden unden ville jeg bare bruge hoved/hale fad.. Men skal der sæbe i vandet?? Hun har jo skidt.. men man skal vel ikke bruge for meget af sådan noget?? Og hvad hvis hun har skidt ovenpå.. ville i så gå nedenunder og skifte så hun vågner op igen?? Eller bare bruge vådservietter ovenpå så man ikke behøver tænde en masse lys og vække hende...??
Årh så meget man ikke ved.. Måske det kommer af sig selv når man står med hende....
Hvor er det fantastisk med så mange spørgsmål - som du vil finde svaret på når du står med barnet i hænderne..
Men vil da gerne svare i det omfang jeg kan.. SKal lige huske tilbage... 
1. I de første 2-3 måneder sov min knægt i sin lift. I den alder der sover de bare når de sover osv.. Der er ikke så meget med at gøre klar til natten osv, det er deres rytme som spiller ind.. Men jeg havde ham typisk i en lift i stuen, og når vi gik i seng, så tog jeg liften med ind i soveværelse, og stillede den på de 2 nettokurve, som var "fundamentet" (havde ingen vugge). derefter begyndte vi så at vænne ham til at sove selv inde i soveværelset og senere på eget værelse.. 
2. Min knægt fik flaske - som jeg malkede ud til, så det har jeg ingen erfaringer med.. Har dog set at folk kan være meget kreative med en stofble.
3. Knægtens far var arbejdsløs, og var hjemme under hele barslen, så der skiftes vi til bad og sådan... men ellers ville jeg gå i bad når han sov, eller tage ham med i skråstolen
4. For det første må du ikke træne (sådan hårdt) lige efter du har født.. Det er 4-8 uger der skal gå, inden du f.eks. kan løbe og sådan. Desuden har du nok ikke det vilde overskud til det.. Det er vigtigere for dig at du måske huske på de gode madvaner.. altså prøver at få noget ordentligt mad.. De første måneder af babys liv er tit "undtagelsestilstand" hvor det bare gælder om at "overleve".. hårdt sat op, men regn ikke med at skulle træne.. TIl gengæld så taber mange sig hurtigt når de ammer, og så kan du jo gå lange ture med barnevognen - hvilket også er motion.
5. Du skal så vidt undgå at bruge sæbe, men hvis det er grumt, så bruger du det selvfølgelig.. Jeg tog en skål vand ind som jeg brugte til bleskift.. den blev jo selvfølgelig skiftet hver gang.. altså skålen.. Men havde også vådservietter, og det er det jeg er gået over til at bruge nu... Det er lidt nemmere...
Dermas vådservietter er udmærkede, hvis det er...
Held og lykke med det hele.... Believe me - spørgsmålene kommer i stride strømme når du har den lille, men du finder selv ud af utroligt mange ting... også selvom du måske ikke har erfaring med børn - ligesom mig...