Leiden v mutation (læs teksten før i stemmer, tak)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Ville du vælge at få børn alligevel?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

3.031 visninger
22 svar
0 synes godt om
29. december 2010

Lunae

Hej tøser!
Måske har nogle læst min tidligere tråd om genfejl, men nu er der mere viden om det

Leiden v mutation er en genfejl, som øger risikoen for Veneblodpropper i ben og Lunger. 6-8 % af verdens befolkning har denne fejl, men det er de færreste, som ved det!

I hverdagen betyder det ikke noget, men i risikosituationer vil folk med leiden 5 blive behandlet med blodfortyndende medicin. Dette vil fx være under graviditet eller ved større operationer!

Man kan have den i to forskellige grader. Den mest normale er heterozygot, hvilket betyder at kun halvdelen af genet er beskadiget. Dette betyder også, at når man får børn, er der kun 25% chance for at videregive det til dem!

Den anden form hedder homozygot og her vil man altid videregive genet til sine børn. Dog kan de kun blive heterozygot, da de jo får et rask gen fra den anden forældre!

Jeg har fået konstateret leiden v, som homozygot, hvilket gør, at min datter også har det, men blot som heterozygot! Nu er det jeg tænker, om det er rimeligt at få flere børn, velvidende at de også vil få leiden 5 som heterozygot!? Umiddelbart er det jo kun en større risiko for blodpropper og mange lever jo et helt liv uden at kende til det!

Ville i få børn på trods af den viden i besad?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. december 2010

Mi

Jeg er ked af at høre at du vil give dine børn en sygdom, men derfor mener jeg stadig at det er forsvarligt at få børn. Ingen ved hvad fremtiden bringer, lægerne bliver jo dygtigere hele tiden, og kan sikkert også gøre mere og mere får dig og dine børn som årene går.

Min mand har en genfejl som med 50% sandsynlighed er givet videre til vores piger. De kan ikke blive syge, men hvis de bliver gravide uden at det er planlagt og deres fremtidige mand er gentestet, så er der en risiko for at deres børn får Cystisk fibrose. Det er en sygdom som giver mange komplikationer livet igennem og som man kandø af.

Men de kan jo også blive kørt over i morgen og livet er en stor risiko.

Få alle de børn i har lyst til. Elsk dem og håb på det bedste. Ligesom alle andre gør

Marianne

www.stjerneleg.dk 

Anmeld

29. december 2010

Dorthe1986

Først og fremmest, så synes jeg det er brandærgerligt, at du skal stå i sådan en situation - det må være så frustrerende

Men jeg har stemt ja. Jeg synes sagtens du kan få flere børn, selvom du ved at du fører det videre. Som du skriver er risikoen kun forhøjet og man kan jo sagtens leve et normalt liv med denne genfejl.

SÅ når det ikke er "værre" synes jeg godt du kan tillade dig at få nogle flere børn. Men igen handler det ikke om hvad nogen andre end dig og din kæreste/mand synes. Så længe du og ham føler det er det rigtige, så er det, det der er vigtigst

Held og lykke med det i hvert fald

Anmeld

29. december 2010

Lunae

Dorthe1986 skriver:

Først og fremmest, så synes jeg det er brandærgerligt, at du skal stå i sådan en situation - det må være så frustrerende

Men jeg har stemt ja. Jeg synes sagtens du kan få flere børn, selvom du ved at du fører det videre. Som du skriver er risikoen kun forhøjet og man kan jo sagtens leve et normalt liv med denne genfejl.

SÅ når det ikke er "værre" synes jeg godt du kan tillade dig at få nogle flere børn. Men igen handler det ikke om hvad nogen andre end dig og din kæreste/mand synes. Så længe du og ham føler det er det rigtige, så er det, det der er vigtigst

Held og lykke med det i hvert fald

Tusind tak for svar- kæresten min vil have flere børn, hvor jeg er mere tilbageholdende! Vil jo virkelig virkelig gerne have flere børn, men ved ik om det er egoistisk!?

Anmeld

29. december 2010

Klumpe-dumpe

Ja det ville jeg selv gøre.

Altså få flere børn, det er jo ikke en sygedom der umiddelbart gør barnet (eller dig) syge.

Selvfølelig er der nogle ting der skal tages højde for, så som at dine piger ikke må få P-piller og forklare den øget ricisi ved at ryge.

Får du medicin hver dag og hvis ja er det så med sprøjte eller i pilleform?

Anmeld

29. december 2010

Lunae

Rose <3 skriver:

Ja det ville jeg selv gøre.

Altså få flere børn, det er jo ikke en sygedom der umiddelbart gør barnet (eller dig) syge.

Selvfølelig er der nogle ting der skal tages højde for, så som at dine piger ikke må få P-piller og forklare den øget ricisi ved at ryge.

Får du medicin hver dag og hvis ja er det så med sprøjte eller i pilleform?

Jeg får ikke medicin! Jeg har aldrig haft blodpropper og jeg er netop gået igennem en graviditet uden komplikationer - her fik jeg ikke blodfortyndende! Fejlen er først blevet opdaget efterfølgende, men jeg lever da endnu jeg vil skulle stikke mig med injektioner, hvis jeg skal være gravid igen!

Anmeld

29. december 2010

Dorthe1986

Lunae skriver:

Tusind tak for svar- kæresten min vil have flere børn, hvor jeg er mere tilbageholdende! Vil jo virkelig virkelig gerne have flere børn, men ved ik om det er egoistisk!?

Du kan vende den om og spørge om det ikke altid er egoistisk at få børn? Men jeg kan godt forstå du er tilbageholdende... Det kræver lige en del overvejelser. Og det er jo forskelligt fra person til person, hvad man føler for. Men jeg synes som sagt godt at i kan vælge at få flere børn.

Som MarianneSonne skriver om cystisk fibrose, så er det en noget værre sygdom at videreføre til sine børn, idet den giver langt større komplikationer. Min veninde har sygdommen. Men hun er stadig glad for livet og er ikke ked af at hendes mor satte hende i verden

Så jeg siger bare go for it

Anmeld

29. december 2010

Pige2009

Jeg har stemt andet, da jeg ikke mener, jeg kan tage stilling medmindre, jeg selv stod i samme situation

Anmeld

29. december 2010

Pige2009

Du kan vende den om og spørge om det ikke altid er egoistisk at få børn? Men jeg kan godt forstå du er tilbageholdende... Det kræver lige en del overvejelser. Og det er jo forskelligt fra person til person, hvad man føler for. Men jeg synes som sagt godt at i kan vælge at få flere børn.

Som MarianneSonne skriver om cystisk fibrose, så er det en noget værre sygdom at videreføre til sine børn, idet den giver langt større komplikationer. Min veninde har sygdommen. Men hun er stadig glad for livet og er ikke ked af at hendes mor satte hende i verden

Så jeg siger bare go for it

Jeg er helt enig - det vil altid være egoistisk at få børn uanset hvad

Anmeld

29. december 2010

Klumpe-dumpe

Lunae skriver:

Jeg får ikke medicin! Jeg har aldrig haft blodpropper og jeg er netop gået igennem en graviditet uden komplikationer - her fik jeg ikke blodfortyndende! Fejlen er først blevet opdaget efterfølgende, men jeg lever da endnu jeg vil skulle stikke mig med injektioner, hvis jeg skal være gravid igen!

Hvordan kan det så være du i 1. omgang blev undersøgt for det? (Hvis altså det er ok, jeg spørger?)

Hvis jeg blev gravid igen, ville jeg også skulle sprøjte mig selv dagligt pga. mange blodpropper i min graviditet med min datter.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.