Hej tøser!
Måske har nogle læst min tidligere tråd om genfejl, men nu er der mere viden om det

Leiden v mutation er en genfejl, som øger risikoen for Veneblodpropper i ben og Lunger. 6-8 % af verdens befolkning har denne fejl, men det er de færreste, som ved det!
I hverdagen betyder det ikke noget, men i risikosituationer vil folk med leiden 5 blive behandlet med blodfortyndende medicin. Dette vil fx være under graviditet eller ved større operationer!
Man kan have den i to forskellige grader. Den mest normale er heterozygot, hvilket betyder at kun halvdelen af genet er beskadiget. Dette betyder også, at når man får børn, er der kun 25% chance for at videregive det til dem!
Den anden form hedder homozygot og her vil man altid videregive genet til sine børn. Dog kan de kun blive heterozygot, da de jo får et rask gen fra den anden forældre!
Jeg har fået konstateret leiden v, som homozygot, hvilket gør, at min datter også har det, men blot som heterozygot! Nu er det jeg tænker, om det er rimeligt at få flere børn, velvidende at de også vil få leiden 5 som heterozygot!? Umiddelbart er det jo kun en større risiko for blodpropper og mange lever jo et helt liv uden at kende til det!
Ville i få børn på trods af den viden i besad?
Anmeld