Hej de damer!
Der bliver lige et lille fællessvar, da i næsten alle sammen har spurgt om det samme: Hvordan mærker man det!
Altså... livmoderhalsen er jo sådan en "spids/tut" der stritter ud/ned i bunden af skeden (den føltes lidt som spidsen/hovedet af en ikke halvstiv tissemand). Og når den så er væk, jamen så er der bare ingen spids/tut længere, så er der bare helt "fladt" deroppe. Hvis man aldrig har mærket efter hvordan det føltes derinde, så kan jeg godt forstå at det er lidt svært.
Jeg har haft spiral, og de faldt ud et par gange. Derfor har jeg "erfaring" med at mærke efter på livmoderhalsen, fra dengang jeg havde spiralen. Derfor ved jeg hvordan livmoderhalsen normalt skal "se ud/føles". Jeg mærkede forsigtigt efter for første gang i graviditeten i lørdags. Der var der fint med livmoderhals, selv om den var blød. -Jeg gætter på at den der var 2,5 cm. men altså... det aner jeg ikke om er rigtigt! Men da jeg så følte efter i går, var livmoderhalsen, altså "tutten" helt væk. Derfor har den jo trukket sig op/tilbage, ligesom den jo skal inden man går i fødsel!
Hvis i kigger på billedet, så det første billede stikker livmoderhalsen stadig ned i skeden. Altså, den er et par cm. lang, og hvis man føler for enden af skeden kan man mærke den (igen, den føltes som hovedet af en lille tissemand deroppe i bunden) Men når den så har trukket sig tilbage, som den har på det sidste billede, så er det jo bare helt fladt deroppe!
Slimproppen sidder, så vidt jeg ved, inde i livmoderhalsen, for at blokere for bakterier osv. der evt. kunne trænge ind i livmoderen! Den glider jo så ud når tiden nærmer sig/når livmoderhalsen trækker sig tilbage!
I kan jo prøve at mærke efter
Men husk rene fingre og forsigtighed
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)
Anmeld