Dumt spørgsmål

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. december 2010

SussieThyssen

ri.ul skriver:

Hehe, ja jeg kom lige til at tænke på, æggene i æggestokkene, er der kun det antal der nu engang er, eller producerer man nye eller flere hver måned? 

Hov..nu vågnede biologen og seksualundervisningslæreren...LOL
De æg du har set på en scanning er de der er ved at modnes, men de æg, der ligger på lager er så små, at de ikke kan ses på en scanning, men kun under mikroskop.
Alle kvinder er født med ca 250 000 æg, men kun et fåtal når overhovedet at modnes og blive brugt. Bruges op kan de derfor ikke, men datoen kan udløbe, og det sker når vi kommer i overgansalderen, men ikke mere end at et skud hormoner kan genaktivere dem, som fx sker når en kvinde over 60 pludseligt får den ide at ville være mor.
Disekerer man en kvindes ovarier og ser dem på indersiden, så ligner de mest af alt et hindbær på indersiden, med større eller mindre bobler, og føler man på det, er overfladen let nubret. Det er alle de mange 1000 små bitte æg, der ligger klar, det ene ved siden af det andet. Når et æg er modent er det på størrelse med et punktum i en bog og ligger det i dvale er det endnu mindre.
Så hermed en biologisk forklaring på hele fænomenet.

Kærligst
Sussie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. december 2010

Rockertand

Det forstår jeg ikke helt, eller jo, man kan ikke se alle ens æg. Men hvad er det så for æg man kan se? For der var i hvert fald godt fyldt op i begge sider

Vil lige sige, at jeg intet kender til udrednings-/behandlingsverdenen, men jeg vil da tro, at de æg, du har set, det er æg, der er på vej til at blive modnet, og der er så normalt ét æg, der vinder kapløbet og bliver "klækket".

Edit: Så ikke lige, at Sussie kom med aldeles godt indlæg om dette

Anmeld

21. december 2010

RiUL

SussieThyssen skriver:

De æg du har set på en scanning er de der er ved at modnes, men de æg, der ligger på lager er så små, at de ikke kan ses på en scanning, men kun under mikroskop.
Alle kvinder er født med ca 250 000 æg, men kun et fåtal når overhovedet at modnes og blive brugt. Bruges op kan de derfor ikke, men datoen kan udløbe, og det sker når vi kommer i overgansalderen, men ikke mere end at et skud hormoner kan genaktivere dem, som fx sker når en kvinde over 60 pludseligt får den ide at ville være mor.
Disekerer man en kvindes ovarier og ser dem på indersiden, så ligner de mest af alt et hindbær på indersiden, med større eller mindre bobler, og føler man på det, er overfladen let nubret. Det er alle de mange 1000 små bitte æg, der ligger klar, det ene ved siden af det andet. Når et æg er modent er det på størrelse med et punktum i en bog og ligger det i dvale er det endnu mindre.

Kærligst
Sussie

Hvorfor pokker har jeg aldrig hørt det til seksuel undervisning, husker kun vi så tegnefilm om at man skal huske kondom

Men ih, hvor er det skønt at få svar på  

Anmeld

21. december 2010

SussieThyssen

ri.ul skriver:

Hvorfor pokker har jeg aldrig hørt det til seksuel undervisning, husker kun vi så tegnefilm om at man skal huske kondom

Men ih, hvor er det skønt at få svar på  

Det skyldes nok at du ikke har haft en lærer som mig eller min far..LOL
De fleste lærere kan kun finde ud af at følge bogen og kan slet ikke lide at undervise i det, men biologi er og var et af mine ynglingsfag..såe

Anmeld

22. december 2010

RiUL

SussieThyssen skriver:

De fleste lærere kan kun finde ud af at følge bogen og kan slet ikke lide at undervise i det, men biologi er og var et af mine ynglingsfag..såe

Det er jo lidt for dårligt, for så sidder man her som 24 årig, og faktisk ikke aner hvad der foregår inde i ens krop hehe

Anmeld

22. december 2010

twinboys

SussieThyssen skriver:

Kærligst
Sussie

god formiddag fru lære

Anmeld

22. december 2010

Maise

Jeg kan overhovedet ikke huske vi har haft seksualundervisning. det siger min veninde vi har. så måsksse du bare har glemt det som jeg ;-) KAn kun huske at vi har haft om sexsygdomme.

Anmeld

22. december 2010

RiUL

Jeg kan overhovedet ikke huske vi har haft seksualundervisning. det siger min veninde vi har. så måsksse du bare har glemt det som jeg ;-) KAn kun huske at vi har haft om sexsygdomme.

Tror vi havde det ganske få timer i 6. eller 7., og det var vores matematiklærer der underviste. Og vi så bare film om hiv og kondom. Og så skulle vi sætte et kondom på hinandens fingre Nøj hvor vi fniste haha

Anmeld

22. december 2010

Maise

SussieThyssen skriver:

Kære fru lære

Kan du så fortælle mig hvorfor de på fertillitetsklinikken sagde da de scannede mig at mine æg ikke (PGA PCO) ikke ville modnes nok i den cyklus til at kunne blive store/gode nok til at kunne blive befrugtet, men min mens kom aldrig derefter, for jeg var blevet gravid og har nu en datter på snart 1 år - hurra for mine mirakelæg.

Min eneste tanke er at jeg har haft en længere cyklus end de har kunne regne ud. Men undrer mig, de er jo eksperterne, hmmm

Anmeld

22. december 2010

Maise

ri.ul skriver:

Tror vi havde det ganske få timer i 6. eller 7., og det var vores matematiklærer der underviste. Og vi så bare film om hiv og kondom. Og så skulle vi sætte et kondom på hinandens fingre Nøj hvor vi fniste haha

hahaha kan kun huske at øvede derhjemme os veninder med bananer og kondomer.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.