Så kommer JDM herhjem i dag. Har jeg husket det hele?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. december 2010

Multebær

Hun er den smukkeste gamle sure kinesiske halv-violet-bordeaux mand jeg har set 

DK skriver:

gammel sur kinesisk halv-violet-bordeaux mand

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. december 2010

DK

Hun er den smukkeste gamle sure kinesiske halv-violet-bordeaux mand jeg har set 

Ha ha ha.... hun rettede sig hurtigt rigtig pænt

Du får lige et par billeder af fosterfedt og boksertud her, plus et hvor hun var blevet "normal" som ca. 1,5 mdr. gammel. (jeg beklager ringe kvalitet, men jeg har kun billederne på papir, og tager et billede med web-cam for lige at få dem over hurtigt nu her)

På det første er hun LIIIIGE kommet ud. På det næste er hun nok 4 timer gammel.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

17. december 2010

Multebær

DK skriver:

Ha ha ha.... hun rettede sig hurtigt rigtig pænt

Du får lige et par billeder af fosterfedt og boksertud her, plus et hvor hun var blevet "normal" som ca. 1,5 mdr. gammel. (jeg beklager ringe kvalitet, men jeg har kun billederne på papir, og tager et billede med web-cam for lige at få dem over hurtigt nu her)

På det første er hun LIIIIGE kommet ud. På det næste er hun nok 4 timer gammel.

hihi ja næsen ser godt nok en smule trykket ud på 2. billed. Vildt at det er den samme baby - øje og næse ser forskellig ud

Anmeld

19. december 2010

CA

DK skriver:

Blid fødsel handler kort og godt om at man lader barnet "være i fred" når det er født. Dvs. det skal op og ligge hos sin mor, hud mod hud, og så ellers bare få lov at sunde sig. Lige få et minut til at få luft i lungerne/græde/klynke lidt (det får jo her stadig ilt gennem navlestrengen). Kigge sig lidt omkring og selv, når det er klar, søge efter brystet og derefter blive ammet! Først efter måske to-tre timer, får barnet lidt tøj på, og bliver målt og vejet og får tjekket reflekser/tjekket hofter osv. Altså at barnet får en rolig og blid overgang fra at være inde i maven, til pludselig at være ude i "den vilde" verden. Hvis moderen skal syes, at man så lige venter til der er gået en rum tid (med mindre man naturligvis akut styrt bløder). Ellers er fars bryst også en okay erstatning, hvis det er nødvendigt at mor skal et andet sted hen.

Det jeg vil undgå er f.eks. SKARPT lys lige i hovedet på barnet når det er kommet ud. At det bliver gnubbet hårdt/trykket hårdt under fødderne for at barnet får en ordentlig skrigetur. At barnet forholdsvis hurtigt bliver lagt til brystet, inden det måske selv er klar. At barnet hurtigt bliver taget fra moderen (efter måske 30 min) for at blive vejet og målt og få tjekket alt det de skal. Plus så vil jeg jo så også gerne undgå at han skal stikkes med en nål for at få det K tilskud liiiige når han er kommet ud, eller at han bliver suget med sug uden at det reelt er nødvendigt (tidligere blev alle babyer suget, men i dag mener jeg kun de gør det efter behov de fleste steder). At barnet ikke skal over og ligge alene i vuggen fordi at mor skal gå fra fødegang til barselsgang, at barnet ikke (som ved ambulant fødsel) skal 3-4 timer efter det er kommet til verden proppes i masser af tøj og flyverdragt og spændes i en autostol og ud og køre en lang tur hjem.

Alt sammen i mit hoved "god fornuft", men sådan er det bare ikke altid. Man kan i alt fald ikke regne med at man får det sådan, med mindre man har bedt om det/pointeret det er vigtigt for een selv!

NATURLIGVIS kommer ingen af disse ting før barnets sikkerhed. Hvis barnet har slim fra næsen til lungerne skal det naturligvis suges, og hvis det er blå og slap skal det naturligvis gnubbes for at komme igang, og hvis mor har brug for at blive syes/andet for at stoppe blødninger skal man jo klart gøre det! Men hvis alt er normalt og fint, så mener jeg at det er den bedste start man kan give barnet!!!

Ih tak for svar! Hvor lyder det altså bare gennemtænkt et hele. Jeg havde slet ikke tænkt at det også var noget jeg skulle beslutte mig for

Var det noget du selv læste dig frem til eller er det noget din JM fortalte dig om? Jeg undrer mig bare over, at jeg slet ikke har hørt om fødslen fra min JM... Men måske jeg skulle til at stoppe med at tro, at alt kommer på sølvfad og så komme i gang med at undersøge sådan noget selv

Tak for svar i hvert fald!

Anmeld

19. december 2010

CA

DK skriver:

Mht styrtfødsel, så skal man hvis man pludselig mærker barnet er på vej ud/ man får presseveer lægge sig ned (underligt nok) så barnet ikke falder ned på gulvet mellem moderens ben. Så er det godt at tage et foldet håndklæde under numsen så numsen kommer en lille smule op. Det vil lette pasagen af skuldrene/give plads til at hovedet kan dreje sig.

Derudover (hvis man kan nå det...) godt at lægge et rent håndklæde mellem/under benene så barnet ikke bliver født på det beskidte gulv, og at have håndklæder/dyner/tæppe klar til at lægge over mor og barn når barnet er kommet ud.

Derefter skal man sikre sig at barnet ikke har navlestrengen rundt om halsen, at halsen ikke er stoppet af slim, at barnet trækker vejret. Man skal IKKE klippe navlestrengen, eller hive i den for at få moderkagen ud!

Så skal man ringe til fødegangen og bede om at de sender en ambulance, hvis man altså  ikke allerede har gjort det! De kan godt assistere en presset far over telefonen, hvis det går RIGTIG stærkt, he he Det sker dog for de færreste!

Grunden til at min JDM nævnte det er fordi min første fødsel varede 5 timer fra første ve til fødsel, og at vi skal regne med at det tager 1 time fra vi ringer til FG før en JDM er herhjemme.

Det var egentlig meget rart lige at vide. Hold da op du fødte hurtigt!! Så er det da rart at være forberedt! Jeg håber nu alligevel vi når ind på sygehuset, men godt nok lige at vide hvad man gør HVIS det skulle ske

Anmeld

19. december 2010

DK

Multebær skriver:

hihi ja næsen ser godt nok en smule trykket ud på 2. billed. Vildt at det er den samme baby - øje og næse ser forskellig ud

Ja hun ændrede sig meget. Men det tror jeg nu de fleste spædbørn gør! Efter ca. 14 dage er det første "helt nye trykkede/spæde" allerede gået af synes jeg.

Dem der er taget ved kejsersnit er naturligvis ikke så trykkede i hovedet og derfor ofte lidt kønnere de første par dage

Anmeld

19. december 2010

DK

Carina87 skriver:

Ih tak for svar! Hvor lyder det altså bare gennemtænkt et hele. Jeg havde slet ikke tænkt at det også var noget jeg skulle beslutte mig for

Var det noget du selv læste dig frem til eller er det noget din JM fortalte dig om? Jeg undrer mig bare over, at jeg slet ikke har hørt om fødslen fra min JM... Men måske jeg skulle til at stoppe med at tro, at alt kommer på sølvfad og så komme i gang med at undersøge sådan noget selv

Tak for svar i hvert fald!

Det er noget jeg har læst. Jeg lånte en stak bøger på biblioteket og det stod i en af dem. Jeg synes det var ret fornuftigt, og Mikkel og jeg talte om det og blev enige om at det var det vi kunne tænke os for vores barn!

Anmeld

22. december 2010

Tina2

DK skriver:

Blid fødsel handler kort og godt om at man lader barnet "være i fred" når det er født. Dvs. det skal op og ligge hos sin mor, hud mod hud, og så ellers bare få lov at sunde sig. Lige få et minut til at få luft i lungerne/græde/klynke lidt (det får jo her stadig ilt gennem navlestrengen). Kigge sig lidt omkring og selv, når det er klar, søge efter brystet og derefter blive ammet! Først efter måske to-tre timer, får barnet lidt tøj på, og bliver målt og vejet og får tjekket reflekser/tjekket hofter osv. Altså at barnet får en rolig og blid overgang fra at være inde i maven, til pludselig at være ude i "den vilde" verden. Hvis moderen skal syes, at man så lige venter til der er gået en rum tid (med mindre man naturligvis akut styrt bløder). Ellers er fars bryst også en okay erstatning, hvis det er nødvendigt at mor skal et andet sted hen.

Det jeg vil undgå er f.eks. SKARPT lys lige i hovedet på barnet når det er kommet ud. At det bliver gnubbet hårdt/trykket hårdt under fødderne for at barnet får en ordentlig skrigetur. At barnet forholdsvis hurtigt bliver lagt til brystet, inden det måske selv er klar. At barnet hurtigt bliver taget fra moderen (efter måske 30 min) for at blive vejet og målt og få tjekket alt det de skal. Plus så vil jeg jo så også gerne undgå at han skal stikkes med en nål for at få det K tilskud liiiige når han er kommet ud, eller at han bliver suget med sug uden at det reelt er nødvendigt (tidligere blev alle babyer suget, men i dag mener jeg kun de gør det efter behov de fleste steder). At barnet ikke skal over og ligge alene i vuggen fordi at mor skal gå fra fødegang til barselsgang, at barnet ikke (som ved ambulant fødsel) skal 3-4 timer efter det er kommet til verden proppes i masser af tøj og flyverdragt og spændes i en autostol og ud og køre en lang tur hjem.

Alt sammen i mit hoved "god fornuft", men sådan er det bare ikke altid. Man kan i alt fald ikke regne med at man får det sådan, med mindre man har bedt om det/pointeret det er vigtigt for een selv!

NATURLIGVIS kommer ingen af disse ting før barnets sikkerhed. Hvis barnet har slim fra næsen til lungerne skal det naturligvis suges, og hvis det er blå og slap skal det naturligvis gnubbes for at komme igang, og hvis mor har brug for at blive syes/andet for at stoppe blødninger skal man jo klart gøre det! Men hvis alt er normalt og fint, så mener jeg at det er den bedste start man kan give barnet!!!

Hej Ditte....

Det lyder til at være et dejligt JM-besøg.... Kendte faktisk heller ikke rigtigt til det med "blid fødsel" men udfra det du beskriver var det sådan det foregik her....

Navlestrengen blev klippet mens jeg sad med hende i vandet og jeg sku så ind i sengen bagefter. Havde Tamica hos mig hele tiden. Jeg sku lige ha et enkelt sting, og da lå hun også hos mig. Hun lå faktisk hos mig længe, inden hun sku vejes og måles, da tog Thomas hende med ud i køkkenet. Jeg sku lige ha noget tøj på og trippede så efter :-) Fik hende lige bagefter igen og lå på sofaen med hende resten af dagen

Så intet skarpt lys her eller noget og de ville gerne sy mig mens jeg lå i sengen, sku ikke på spisebordet (var også min skræk)

Jeg håber det bliver en ligeså god og fantastisk oplevelse for dig som det var for mig.... Det er UBESKRIVELIG fedt at føde hjemme, ikke at sku ud og køre bagefter osv.... Filuca og Milas kom jo efter ca 1½ time, det var bare det BEDSTE at ha alt mit guld der i sofaen

Glæder mig sådan til at høre om din hjemmefødsel:-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.