Hej piger !
Her får i lige en lille opdatering fra mig.
Jens og jeg havde baby- og offentlige tilbudstemadag i går. Vi startede hos jordemoderen. Jeg havde inden afgang været halvskeptisk, fordi jeg de to foregående besøg ikke har syntes, at det dersens jordemoderhalløj var all its cracked up to be. Ind kommer vi og bliver modtaget af en ung jordemorstuderende, som skal køre showet - og hun er bare SÅ god! Hun var simpelthen så nærværende, stillede alle mulige spørgsmål og lyttede til de svar vi havde. De andre gange har de været meget forsinkede, og jeg har haft fornemmelsen af, at de bare skulle have os igennem så hurtigt som muligt for at indhente noget af den tabte tid. Men denne gang var der god tid. og det var rigtig hyggeligt. Jeg blev målt og vejet og resultatet var:
Vægt + 12 kg,
Blodtryk: lidt for højt, men ingen alarm
SF-mål: 35
Fosterskøn: 2500 - 2600 g.
Fosteraktivitet: Jep - rigtig meget!
Den lille har altså bevæget sig tilbage i gennemsnitsstørrelse, hvilket passer mig glimrende. Jeg kunne på ingen måde overskue at skulle føde sådan et kæmpebarn - dejligt!
Desværre vender han stadig forkert. Det betyder, at vi har fået en tid til en scanning på torsdag, hvorefter de tager stilling til, hvad de skal gøre mht. vendingsforsøg.
Jeg frygter et kejsersnit rigtig meget og har sagt, at hvis det på nogen måde kan undgås, så vil jeg aller, aller helst være fri og føde normalt. Men det er slet ikke sikkert, jeg får noget at skulle have sagt... øv! Men det vigtigste er selvfølgelig stadig, at han er sund og rask, fin i størrelsen og super frisk og aktiv.
Vi nåede lige hjem fra jordemoderen, og så fik vi besøg af sundhedsplejersken. Hun er en skøn dame på ca. 60 år (vil jeg gætte på), og besøget gik bare så godt. Jeg havde igen været lidt nervøs - hvad nu hvis hun syntes, at her ikke var plads til en baby/at her var for rodet/at vi havde købt noget forkert osv. osv. Men jeg kunne sagtens pakke mine bekymringer væk - det var hun overhovedet ikke interesseret i. I stedet fik vi snakket om forventninger til den første tid, amning, hvem vi er, hvor vi kom fra osv osv. Jeg fik sagt højt, at jeg var mest nervøs for at man slet ikke kender sig selv i de situationer man kommer ud i når man er i voldsomt søvnunderskud mv. Det var rart at sige det højt, og hun var meget lydhør. Hun har selvfølgelig set det hele før, og alle vores bekymringer er helt normale.
Hun blev en time, og nu er jeg i hvert fald fuldstændig tryg ved, at hun kun er et opkald væk når vi vender hjem med guldklumpen.
Sidst men ikke mindst var vi i min mødregruppe (m. partnere) til 1½ times fødselssamtale med jordemor + -studerende (de samme som vi havde været hos tidligere). Her gennemgik vi fødselsforløb, hvornår man skal ringe til fødegangen, hvilke muligheder vi havde for smertelindring osv. Det var som sådan ikke raketvidenskab, men rart at få det gennemgået - også med Jens. Vi har ikke valgt at betale for yderligere fødselsforberedelse, og jeg tror, det er ok. Det er vel alligevel begrænset, hvor meget mere generelt man kan sige om fødsler end det, vi fik at vide her. Jeg vil simpelthen ikke betale 800 - 1000 kr. for at lære at gispe. Vi må klare os uden...
Nå, det blev vist lidt langt her først på dagen.
God fredag og snarlig weekend til jer!
Kram fra Mette som går på barsel på tirsdag - og glæder sig!