Jeps jeps - den adfærd døjer vi også med. Jeg tror på, man skal køre rimelighedstjekket: Er alle behov fornuftigt opfyldt? Er der rimelighed i, at barnet opfører sig sådan? Hvis man er sikker på, man selv har stillet rimelighed til rådighed, og barnet stadig kører flitsbuen, så må man undlade at reagere på den negative adfærd/vende sig bort og gøre noget andet, til barnet finder en anden kontaktform frem.
Med børn, der har et sprog (jeg kan i flæng nævne skolebørn) så er det faktisk ret effktivt, hvis man stille og roligt siger: Vi kan ikke tale sammen, så længe du opfører dig sådan/taler sådan. Kom tilbage, når du har fundet en ordentlig måde at tale på. Det behøver man ikke gøre ret mange gange, før de fatter den. - Og som jeg har sagt før, gælder det også for samvær mellem voksne, at man med ganske få virkemidler kan blive tiltalt/behandlet, som man gerne vil. - Bare man tydeligt viser/siger, at man ikke ønsker en given adfærd/tiltaleform.
Kvinder mestrer generelt teknikken bedre end mænd, blev der sagt på det kursus, jeg engang deltog i. Det har jeg selv erfaret er korrekt;)
- Helle, som indimellem har været så overskudsagtig, at jg har betragtet teknikken som en sport - især i arbejdsøjemed.
Anmeld