Anonym skriver:
Tak fordi du læste med - det var rigtig rart at få sat ord på.
Sikke en hård omgang! Sådan noget er altid forfærdeligt at opleve, og psykisk vold kan faktisk i mange tilfælde være værre end fysisk vold. Fysisk vold gør ondt, men ofte er det dét, og så går mandens vrede over. Den der psykiske vold er hårdere psykisk for mange, fordi man aldrig ved, hvor man har den anden. Og jeg kan godt forstå, at du har svært ved at sige fra.
Jeg har ligeledes haft en person i mit liv, da jeg var meget yngre, der ydede psykisk vold mod mig. Der var ikke et barn involveret - naturligvis, da jeg ikke var så gammel - så det er selvfølgelig ikke den helt samme situation, men jeg forstår godt, hvad du mener.
Det er rigtig godt,at du har talt med din læge og har fået sat ord på tingene. Men tror du ikke, at din læge kan give dig en henvisning til psykolog? Sådan som jeg ser det, har du en masse ting med din x, som du ville få gavn af at bearbejde, og ydermere kunne en psykolog give dig de "mentale værktøjer" til at sige fra og sætte grænser overfor din x. Det er vigtigt, at du lærer det, både for din egen og dit barns skyld.
Jeg er virkelig glad for, at du har valgt at gå fra det giftige forhold til din x, og det kommer til at gavne dig enormt meget i det lange løb. Og så synes jeg også, at det er enormt vigtigt, at du får en dialog i gang med dit barn. En psykolog kunne også give dig de rigtige værktøjer til dette. Dit barn skal kunne sætte ord på hans/hendes følelser mht. denne situation, for konflikter i barndommen kan sætte alvorlige præg på personligheden senere hen. Det vil komme bag på de fleste, hvor lidt der skal til! Så dit barn er helt temmelig sikkert også blevet præget af den gift der var i forholdet, mens i var sammen. Måske tænker du: "Jamen vi har aldrig skændtes foran ham/hende" - Men børn opfatter langt mere, og langt nemmere små signaler, end vi er klar over.
Og så lov mig, at du ikke taler grimt om barnets far til barnet. Uanset hvor ubehagelig han er, og uanset om barnet selv siger, at h*n er sur på far pga. det og det. Du er nødt til at være objektiv, for barnet må ikke drages ind i mor/far-konflikten. Det er jeg selv blevet, og det skaber et indre ambivalensforhold, som du ikke skal udsætte dit barn for. Lyt i stedet forstående til dit barn, uden at tilkendegive, at du er enig i dets betragtninger.
Håber du får det bedre!