Prøver at komme ud af psykiskvold

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.971 visninger
14 svar
0 synes godt om
3. december 2010

Anonym trådstarter

I 2006 valgte min ex mand og jeg at blive skilt. I starten var der stor enighed herom. Vores ægteskab havde vist aldrig rigtig fungeret, men vi kæmpede hårdt for det for vores barns skyld. Efter to ufrivillige aborter kunne jeg mærke en lettelse fra hans side og en enorm sorg fra min side. Dette gav naturligvis anledning til at få snakket vores forhold igennem. Jeg fik ingen form for støtte fra hans side og følte jeg ikke rigtig måtte vise jeg var ked af aborterne. Derfor lukkede jeg det inden i mig selv, snakkede hverken med veninder eller familie om min store sorg. Vi beslutter os så for at blive skilt og den første måned går det rigtig godt, men så fortryder han pludselig. Han vil have mig tilbage, men jeg derimod, havde fundet ud af, at en skilsmisse var det helt rigtige for os. Jeg afviste derfor hans forsøg på at gøre kur til mig og herefter blev det en ren besættelse for ham at få mig tilbage. Den ene dag var jeg den værste person og den anden dag kunne han slet ikke leve uden mig. Det var ret så ubehageligt. Han kunne sige ting som "vi to hører sammen, om du vil det eller ej" Han truede sågar med selvmord et par gange, da han ikke mente han havde grund til at leve uden mig. Spurgte om hans barn ikke var værd nok at leve for, og her var svaret nej. Det sårede mig inderligt, men var stadig ikke i tvivl om, at jeg ikke skulle være sammen med ham igen. Hans terror fortsatte og nu kørte han rundt for at holde øje med hvor jeg var. Til sidste gik jeg og kiggede mig over skulderen i frygt for at møde ham. Det skal lige siges at han ikke har lagt hånd på mig nogen siden. Men hans temperament har ofte gjort mig meget bange. Han kunne/kan hidse sig meget voldsomt op. Jeg har flere gange forladt et rum af bare frygt for, hvad han kunne finde på. Men han har heldigvis aldrig lagt hånd på mig. Til sidst blev det så slemt for mig, at jeg ringede ham op og bad ham holde sig fra mig. Til det svarede han at han ikke ville lade mig være, så måtte jeg få et politi tilhold - hvilket jo er ret svært, når man har et barn sammen. Jeg gjorde alt for at holde den gode stemning, men stadig blev jeg kaldt diverse eder for nogle dage efter at få den helt store kærlighedserklæring. Der kom først rigtig ro på, da han fandt en anden. Jeg begyndte at slappe lidt af, men stadig væk havde han magten. Jeg var allerede fanget i hans greb og frygtede hver dag hans påfund. Det endte med at jeg fik stress og i den periode indså jeg, at jeg måtte væk. Langt væk fra ham. Han skulle så vidt muligt ud af mit liv. Jeg valgte derfor at flytte, men dette skulle vise sig, at blive mit livs hårdeste kamp. For han modsatte sig flytningen og vi endte i statsforvaltningen. De besluttede (til min store forargelse) at vores barn skulle bo hos ham indtil retssagen var overstået. Jeg måtte derfor flytte uden vores barn. Da vi fortalte vores barn, at h*n skulle bo hos far indtil vi fik at vide at nogle mennesker hvor h*n skal bo. Vores barn gik helt i baglås. Råbte, skreg og græd utrøsteligt (vores barn var på daværende tidspunkt 5 år) Vores barn blev ved med at slå og sparke ud efter min ex og sagde at h*n ville bo hos mig. Min ex sad bare hel kold og sagde; ja men nu er det altså blevet besluttet du skal bo hos mig. Da vores barn blev ved med at råbe at h*n ville bo hos mig, blev min ex meget irriteret og sagde: ja ja nu har vi hørt det. Jeg flyttede og de næste 6 mdr. var et rent helvede. Jeg kørte frem og tilbage hver anden weekend for at hente vores barn, da min ex ikke vil komme og aflevere vores barn som ellers var blevet bestemt i statsforvaltningen. Jeg kunne derfor ikke søge nogen jobs der hvor jeg var flytte hen, for så ville det gå ud over mit samvær med mit barn. I disse 6 mdr. var det skrig og skrål når vores barn skulle tilbage til sin far. Og den eneste kommentere han havde når jeg afleverede et grædende barn: "det er din skyld det her" vel og mærket mens vores barn hørte det. Rette var heldigvis slet ikke i tvivl om, hvor vores barn skulle bo og jeg fik mit barn hjem til mig igen. Han og kæresten gik fra hinanden umiddelbart efter og havde den konsekvens at han ikke kunne overskue at have vores barn på samvær, så de endte med ikke at se hinanden i 4 mdr. Vores barn var meget glad for at h*n ikke skulle over til far, men var heldigvis glad for det igen efter de 4 mdr. var gået. Han styrer stadig slagets gang. Fravælger weekend samvær hvis han skal noget der er mere spændende, men skal vores barn noget, accepterer han ikke at h*n bliver hjemme. Jeg har kunne mærke en voksende irritation inden i mig. Følger mig ofte vred -uden grund. Får hjertebanken hver gang han ringer eller jeg skal ringe til ham. Lader ham fortælle om hans sex eskapader og andet ligegyldigt snak, da jeg så føler jeg har ham tæt på og han er dermed mere samarbejdsvillig. For en måned siden blev det for meget for mig. Jeg kunne mærke min indebrændthed var ved at æde mig op, og valgte derfor at kontakt min læge. Blot for lige at høre om det er mig der er ved at blive sindssyg, eller om der er en grund til de følelser jeg har. Jeg var så hos lægen i går som sad og var ret så rystet efter min beretning. Hun forklarede mig, at jeg har været udsat for psykisk vold og det er på samme fod som fysisk vold. At jeg f.eks. stadig lader ham fortælle vidt og bredt om hans liv "for at holde ham tæt på" er en typisk ting at gøre for et voldsoffer. Jeg ved ikke hvorfor. Men hendes ord fik mig til at bryde sammen. Det var en blanding af lettelse og sorg. Lettelse fordi, der jo så er en grund til de trælse følelser jeg har inden i. Det at en anden person sidder og siger at hun godt kan forstå, at jeg har det som jeg har det i kraft af det jeg har været igennem, var simpel hen så rart. At blive bekræftet i, at det jeg har været igennem ikke er normalt. At han rent faktisk har været inde og "voldtage" mit sind og gør det stadig jævnligt. Jeg kan mærke en lettelse over at være flyttet langt væk fra ham, men han fylder stadig meget. Alt hvad jeg siger og gør ifm. vores barn har jeg hans holdning/meninger/ord med inden over. Han styrer mig stadig. Er han i dårlig humør går det ud over mig via vores barn. Er han i godt humør, opfører han sig som var vi bedste venner. Det er meget hårdt at stå model til. Og det skal jeg heller ikke. Jeg skal lære at sige fra, lære at sige stop. Lære at jeg kun har brug for ham som vores barns far og alt andet i hans liv ikke kommer mig ved. Ligesom det ikke kommer ham ved, hvad der sker i mit liv. Vi har et barn sammen og den eneste kontakt jeg skal have med ham er om vores barn. Nu skal jeg så "bare" lære, hvordan jeg får sat den grænse. Lære at være stærk overfor ham. Lade ham vide, at han ikke længere har magten over mig. Jeg vil have mit liv tilbage. Jeg vil være glad igen - det har jeg fortjent!!

Tak fordi du læste med - det var rigtig rart at få sat ord på.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2010

Den lykkelige

PUHA sikke en omgang du har været/er igennem..

Kan kun forestille mig hvordan du må have det.. Kan ikke sige så meget til dig da jeg ikke aner hvad...

Men ville lige give dig et stort med på vejen.. Håber i og med du har snakket med lægen at du har fået åbnet op for noget og at du i fremtiden kan få det bedre..

Anmeld

3. december 2010

Milka

det er barsk læsning, bliver sgu helt vred på dine/jeres vegne, hvad fanden bilder han sig ind??

det er supergodt, at du har en forstående læge. jeg ønsker dig al mulig styrke til at stå imod denne mand...

knus fra camilla

Anmeld

3. december 2010

Anonym trådstarter

milopilo skriver:

PUHA sikke en omgang du har været/er igennem..

Kan kun forestille mig hvordan du må have det.. Kan ikke sige så meget til dig da jeg ikke aner hvad...

Men ville lige give dig et stort med på vejen.. Håber i og med du har snakket med lægen at du har fået åbnet op for noget og at du i fremtiden kan få det bedre..

Tak for dit kram. Ja snakken med lægen har i hvert fald fået mig til at indse, at det han har gjort mod mig i snart 6-7 år ikke er okay. At det er på tide, jeg siger fra overfor ham og viser ham, hvor grænsen er. Hun (min læge) anbefaler at jeg starter i noget terapi (psykolog eller psyko-terapi) Vi blev enige om, at det skulle jeg lige gå hjem og tænke over. Men kan mærke, at jeg allerede er noget et godt stykke ved at indse, at jeg har været udsagt for psykisk vold. At det ikke er min skyld jeg er bange for ham.

Anmeld

3. december 2010

SussieThyssen

Åhhr..hvor har jeg dog bare lyst til at holde dig tæt ind til mig, putte dig ind under mine vinger og trøste dig alt det jeg kan. Men du må nøjes med nogle få ord her, og så vide at alle mine tanker går til dig.
Hvor er det dog godt du fik lukket op for posen, og selvom jeg ikke ved hvem af os du er herinde, så skal du vide at du er altid velkommen til at skrive til mig privat..altid. Som med alt andet, jeg bliver betroet dagligt i min mailbox, så kommer der aldrig et ord ud til andre om, hvem du er.
Så husk..min postkasse og mit hjerte står åben til en snak når du trænger.
Du er på vej min pige...på vej væk...fra ham. Men det tager tid. Psykisk vold, som du har oplevet det, tager flere år at komme ud af.
Normalt når forældre er gået fra hinanden, skælder jeg dem gerne lidt ud fordi de bare ikke kan få tingene til at fungere mellem sig pga stædighed og barnligt nid og nag.
MEN der er også undtagelser. Og dette er en af undtagelserne. Hvor jeg er harm over at et sådant menneske overhovedet har ret til at være inde i dit og barnets liv.
En sådan mand er psykopat eller har psykopatiske træk, og en sådan person skal ikke, efter min mening, sætte sit præg på barnets liv.
Men..den slags skeler man jo desværre alt for lidt til, og så må man få det bedste ud af det.
Godt at du har fået snakket med din læge, men jeg synes da, at du skal overveje at få snakket lidt med en psykolog. For din egen skyld, for at få gennemarbejdet alle de traumer, hjælp til at genfinde dig selv og det menneske du er og sidst men ikke mindst få hjælp til at finde de bedste værktøjer til at tackle ham og overtage kontrollen.
Men uanset hvad, så vil jeg sige at du ganske enkelt skal meddele ham, at du kun i akuttilfælde vil tale med ham face to face og ellers foregår al korrespondance via email og evt pr sms. Ringer han, så hold beskederne korte og klare. Lad være med at føre familiære samtaler. Du har ret til en advokat som kan meddele ham dette skriftligt evt via familieretten. Men alt dette kan klares med hjælp fra en advokat i den gratis advokathjælp. Her vil du også kunne få hjælp til at gennemtvinge, at han overholder sin del af aftalerne om afhentning og bringning samt mange andre ting.

Og jo, jeg ved hvad det vil sige at være bange.
Man vil helst fire sig frem og krybe uden om når man kan. Man får knuder i maven, hjertebanken, kvalme og sveden pibler frem ved tanken om konfrontationer, men du må lære at tage dem.
Få hjælp, følg rådene, og træk linjen "Her til og ikke længere".
Også for dit barns skyld skal du lære at sige fra. Ellers vil barnet blive præget for livstid enten til at blive svag som du eller domminerende som sin far.
Jeg håber og ønsker alt det bedste for dig...og du får hermed et stoooort knus

Kærligst
Sussie

Anmeld

3. december 2010

Krabben

Hej

Det gør mig rigtig ondt på dine og dit barns vegne at læse din historie.

Men du er på rette vej, og første skridt ud af helvede, er som du har gjort, at få sat ord på angsten og bede om hjælp. Jeg vil dog anbefale dig at snakke med en terapeut eller psykolog (du kan muligvis få en henvisning via egen læge til 12 sessioner med tilskud. Dette afhænger bl.a. af om du kan tænkes at have f.eks. en mild/middelsvær depression, da man ikke kan få tilskud til alt, men dette må du snakke med lægen om, da det er hende/ham der skal henvise dig).

Årsager til at det vil være godt at snakke med en psykolog er bl.a. 

1. Du kan få lettet hjertet og læsses frustrationerne af.

2. du kan finde ud af om der måske er et mønster i problemerne - måske er det kun i denne situation, med denne mand, du har svært ved at sige fra - men det kan også være et generelt problem, hvis årsag det kan være vigtig at finde frem til. 

3. OG du kan lære redskaber til hvordan du siger fra og løser konflikterne på bedste måde for dig og dit barn.

Jeg ønsker dig alt det bedste - og hvis du ender med ikke at have mulighed for at få/selv betale en terapeut eller psykolog, vil jeg anbefale dig at kontakte f.eks. Mødrehjælpen eller Joan Søstrene (du kan finde adresser og numre på nettet ved at google dem) der kan hjælpe dig gratis - og har masser af erfaring med at hjælpe kvinder der bliver udsat for psykisk vold.

Venlig hilsen

Krabben

Anmeld

3. december 2010

Anonym trådstarter

Krabben skriver:

Hej

Det gør mig rigtig ondt på dine og dit barns vegne at læse din historie.

Men du er på rette vej, og første skridt ud af helvede, er som du har gjort, at få sat ord på angsten og bede om hjælp. Jeg vil dog anbefale dig at snakke med en terapeut eller psykolog (du kan muligvis få en henvisning via egen læge til 12 sessioner med tilskud. Dette afhænger bl.a. af om du kan tænkes at have f.eks. en mild/middelsvær depression, da man ikke kan få tilskud til alt, men dette må du snakke med lægen om, da det er hende/ham der skal henvise dig).

Årsager til at det vil være godt at snakke med en psykolog er bl.a. 

1. Du kan få lettet hjertet og læsses frustrationerne af.

2. du kan finde ud af om der måske er et mønster i problemerne - måske er det kun i denne situation, med denne mand, du har svært ved at sige fra - men det kan også være et generelt problem, hvis årsag det kan være vigtig at finde frem til. 

3. OG du kan lære redskaber til hvordan du siger fra og løser konflikterne på bedste måde for dig og dit barn.

Jeg ønsker dig alt det bedste - og hvis du ender med ikke at have mulighed for at få/selv betale en terapeut eller psykolog, vil jeg anbefale dig at kontakte f.eks. Mødrehjælpen eller Joan Søstrene (du kan finde adresser og numre på nettet ved at google dem) der kan hjælpe dig gratis - og har masser af erfaring med at hjælpe kvinder der bliver udsat for psykisk vold.

Venlig hilsen

Krabben

Tusinde tak for dit svar. Min læge sagde at hun kan lave en henvisning til psykolog på to grundlag 1. pga det jeg har været igennem med psykisk vold 2. fordi jeg har en psykisk syg person tæt på livet. Han har gået til psykiatisk behandling siden jeg var sammen med ham. Jeg fik sendt ham afsted, men han hopper vist fra behandler til behandler, fordi de ikke lige siger det han vil høre. En af hans behandlere sagde at han er narcissist og det kan jeg kun give behandleren ret i. Kan huske min ex en dag sagde til mig, mens vi stadig var gift: JA! jeg er egoist, og hvad så! Han psykiske terror startede ikke først ved skilsmissen. Den var der også i vores ægteskab. Men kunne jo bare slet ikke se det.

Jeg tror det vil være en god ide med noget samtaleterapi til mig, men som tingene er lige nu, er det svært både økonomisk og tidsmæssigt. Jeg går i forvejen til fys. og kiropraktor så at skulle have fri til terapi også bliver næsten for meget. Dog tænker jeg lidt, at mine rygsmert måske vil fortage sig lidt, hvis jeg får løst mine psykiske problemer. De har jo med at sætte sig eller andet sted.

Tak for dig svar

Anmeld

3. december 2010

Anonym trådstarter

SussieThyssen skriver:

Tusinde tak for dig svar og dit knus. Det er rart at læse forståelse fra andre. Bryder ikke om, at sætte mig selv som offer, men tror så også bare at jeg kommer længst ved at erkende, at jeg rent faktisk er og har været et offer for hans terror. Det skal i hvert fald stoppe nu. Jeg VIL ha ham på afstand. Vi ses heldigvis meget sjældent face-to-face da jeg er flyttet meget langt væk fra ham. Vores barn tager selv turen frem og tilbage mellem os. Det jeg skal øve mig i, er at stoppe når han ringer til mig. Spørger om han vil noget vedr vores barn, eller må vi ligge på igen. Han må finde andre der skal lege hans lommepsykolog. Det kan ikke længere være mig!

Anmeld

3. december 2010

SussieThyssen

Anonym skriver:

Tusinde tak for dig svar og dit knus. Det er rart at læse forståelse fra andre. Bryder ikke om, at sætte mig selv som offer, men tror så også bare at jeg kommer længst ved at erkende, at jeg rent faktisk er og har været et offer for hans terror. Det skal i hvert fald stoppe nu. Jeg VIL ha ham på afstand. Vi ses heldigvis meget sjældent face-to-face da jeg er flyttet meget langt væk fra ham. Vores barn tager selv turen frem og tilbage mellem os. Det jeg skal øve mig i, er at stoppe når han ringer til mig. Spørger om han vil noget vedr vores barn, eller må vi ligge på igen. Han må finde andre der skal lege hans lommepsykolog. Det kan ikke længere være mig!

netop søde ven.

Anmeld

6. december 2010

Anonym trådstarter

Er nok komme frem til, at jeg må ha noget mere hjælp end bare mine egen ord på et stykke papir. I går gik det hel galt. Der skulle rigtig ha været hygget derhjemme men i stedet kunne jeg hele dagen mærke irritationen ulme inden i mig. Mit barn har i en tid været et værre brokhoved, ikke noget jeg som sådan tager notis af, men i går blev det bare for meget og jeg farer fuldstændig i flint. Mit barn bliver naturligvis ked/sur/overrasket over min reaktion og løber på sit værelse med ordene: det er slet ikke hyggeligt at være sammen med dig  For pokker jeg kunne sparke mig selv bagi. Hvorfor kan jeg ikke styre mig, hvorfor skal jeg absoulut afreagere mens mit barn hører på det. Altså jeg tror det er en naturlig ting at blive sur engang i mellem, men tror med det vi har været igennem, så er både jeg og mit barn meget følsomme. Det skal på ingen måde komme til at gå ud over mit barn, så må vist få kontaktet lægen med henblik på en henvendelse til psykolog eller er psykoterapeut mon bedre? Jeg har egentlig ikke råd til det, men må i værste fald tage kontakt til banken. Jeg kan ikke længere klare den uro der er inde i mig. Jeg har den største lyst til at råbe/skrige/slå og den følelser vil jeg bare af med!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.