Hvornår

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. august 2008

Plysbjørnen

Tja jeg er jo så pt nok en af de lidt mere heldigt stillet... Jeg har for det første en kæreste der tager hans del af slæbet, både med barn og hjem... Men også arbejdsmæssigt, for den eneste fordel ved skifte hold er da at man hver anden uge har hjemmet for sig selv om formiddagen, og gud hvor kan man nå meget...

Betina som pt dog har ferie...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. august 2008

ivfmarie

ANJA!!

Jeg printer lige dit indlæg ud og viser det til manden! :D
Det er sådan jeg prøver at få tingene til at fungere - det er jo den perfekte løsning.
Vi er dog begge to lidt for slemme til at sno os udenom de daglige ting - og pludselig har det hobet sig op, og så tager det overhånd!

Marie - der har truet med at lave en liste over ting der skal gøres hver dag... men jeg skal bare liiige... :S

Anmeld

19. august 2008

Lene76

kan huske at sådan tænkte jeg osse lige efter jeg havde født Viktor... hvornår får jeg tid til Mille hvornår ska jeg nå alt det vasketøj og maden og og og og.... men jeg syntes det køre her.

NU vasker jeg ca hveranden dag.. ca 5 vaske (de passer jo sig selv selvom man har dpbørn, altså vaskene)
Tager et rum på skift hverdag.
Støvsuger i min "pause"(der hvor ungerne sover til middag) og vasker gulv.
også kan jeg osse lig nå at gøre det meste af aftensmaden klar.... de dage hvor der ska handles, ordnes det efter ungerne er hentet og min kære mand er komme hjem.

efter aftensmaden er det badetid for ungerne og kl 20 er her så dejlig stille..... ogaå kaster jeg mig på sofaen el går i seng så jeg er klar til en ny dag.... ligger dog og ser tv i sengen og vågner så kl L..t ved at manden kommer i seng... og tvet køre hehe

så planlægning er hvis kodeordet....:)

Anmeld

19. august 2008

Anja

ivfmarie skriver:

ANJA!!

Jeg printer lige dit indlæg ud og viser det til manden! :D
Det er sådan jeg prøver at få tingene til at fungere - det er jo den perfekte løsning.
Vi er dog begge to lidt for slemme til at sno os udenom de daglige ting - og pludselig har det hobet sig op, og så tager det overhånd!

Marie - der har truet med at lave en liste over ting der skal gøres hver dag... men jeg skal bare liiige... :S

Gør du bare det, Marie - det kan jo være, at han bliver inspireret :P

Det fungerer i al fald super godt hos os ! Der er selvfølgelig også dage (1-2 dage om ugen) hvor manden først er hjemme kl 19. Der har jeg så ungerne og madlavningen alene, men når så manden kommer hjem, så tager han drengene mens jeg lige får ordnet køkkenet og hvilet ørerne :P

Anmeld

19. august 2008

linemus

Anja skriver:

Ja, det er jo en stor udfordring at få tingene til at gå op.

Jeg går jo hjemme på barsel - ny barsel til lillepigen - men faktisk er jeg så priviligeret at det meste af det huslige gøres i fællesskab.

Vi har en fast rutine omkring aftensmadstid. Ungerne placeres foran fjernsyn for dig - Elias ser det såmen ikke, men det at Jonas sidder på gulvet i sækkestolene gør, at han bliver sammen med ham og roder så bare med noget legetøj i stedet for at glo på tv. Alt i mens laver den ene mad mens den anden lige laver en hurtig oprydning og gør drengenes senge klar til natten.

Når vi så har spist tager den ene af os drengene og sætter dem i badekaret. De elsker det ! Mens drengene hygge sig i badekaret får badeværelset lige en tur med en vand og sæbe (5-10 min) - hvis det gøres næsten hver dag, skal det sjældent have den store omgang :P Den anden ordner køkkenet efter maden - alt ialt somregel kun 15 min incl en hurtig støvsugning og en opvasker, der sættes i gang. Vi mødes så på badeværelset og hjælper hinanden med at gøre drengene klar med nyvasket hår og nattøj. Derefter er der bare ren hygge med godnat historie og fra kl 20 er der dømt voksentid. Nogle gange har vi lige en vask der skal hænges op .... men ellers er det ren afslapning.

Haven - ja, den betaler vi en havemand for at ordne ! Noget af det bedste vi har gjort ! (ja, slår selvfølgeligt selv græsset) Det samme gælder vinduespudsningen :)

Når det så er weekend eller fælles fridag tager vi mindst 1 dag om ugen, hvor den ene går ud med drengene og leger mens den anden lige laver en støvsugning/gulvvask/tørre støv af - tror det tager 1-2 timer.

Vi føler, at det kører på skinner og vi har MEGET sjældent rodet eller snavset :)

Anja, det lyder jo som en drøm :D Det vil jeg helt sikkert prøve at indføre, når manden engang bliver fit igen. Planlægning og effektivitet, det er vist nøgleordene (to ting, vi er døddårlige til herhjemme, men det må der laves om på - i fællesskab).

Hvornår gør I de forskellige ting? Jeg kan næsten regne ud, at aftensmaden laves kl.17.30 når der er børnetime, så I spiser vel kl.18? Og så kører det vel bare på en snor derfra...

Og så skal vi have anskaffet den største balje, der kan stå i brusekabinen, så alle ungerne kan proppes deri :)) Er der forresten nogen, der ved, om man kan få en "hjørne"-balje? Altså ligesom en kvart lagkage?

Knus Line

NB: Tak til jer alle for svar og råd og en påmindelse om, at jeg ikke er den eneste i verden med huslige kvaler ;)

Anmeld

19. august 2008

Anja

linemus skriver:

Anja skriver:

Ja, det er jo en stor udfordring at få tingene til at gå op.

Jeg går jo hjemme på barsel - ny barsel til lillepigen - men faktisk er jeg så priviligeret at det meste af det huslige gøres i fællesskab.

Vi har en fast rutine omkring aftensmadstid. Ungerne placeres foran fjernsyn for dig - Elias ser det såmen ikke, men det at Jonas sidder på gulvet i sækkestolene gør, at han bliver sammen med ham og roder så bare med noget legetøj i stedet for at glo på tv. Alt i mens laver den ene mad mens den anden lige laver en hurtig oprydning og gør drengenes senge klar til natten.

Når vi så har spist tager den ene af os drengene og sætter dem i badekaret. De elsker det ! Mens drengene hygge sig i badekaret får badeværelset lige en tur med en vand og sæbe (5-10 min) - hvis det gøres næsten hver dag, skal det sjældent have den store omgang :P Den anden ordner køkkenet efter maden - alt ialt somregel kun 15 min incl en hurtig støvsugning og en opvasker, der sættes i gang. Vi mødes så på badeværelset og hjælper hinanden med at gøre drengene klar med nyvasket hår og nattøj. Derefter er der bare ren hygge med godnat historie og fra kl 20 er der dømt voksentid. Nogle gange har vi lige en vask der skal hænges op .... men ellers er det ren afslapning.

Haven - ja, den betaler vi en havemand for at ordne ! Noget af det bedste vi har gjort ! (ja, slår selvfølgeligt selv græsset) Det samme gælder vinduespudsningen :)

Når det så er weekend eller fælles fridag tager vi mindst 1 dag om ugen, hvor den ene går ud med drengene og leger mens den anden lige laver en støvsugning/gulvvask/tørre støv af - tror det tager 1-2 timer.

Vi føler, at det kører på skinner og vi har MEGET sjældent rodet eller snavset :)

Anja, det lyder jo som en drøm :D Det vil jeg helt sikkert prøve at indføre, når manden engang bliver fit igen. Planlægning og effektivitet, det er vist nøgleordene (to ting, vi er døddårlige til herhjemme, men det må der laves om på - i fællesskab).

Hvornår gør I de forskellige ting? Jeg kan næsten regne ud, at aftensmaden laves kl.17.30 når der er børnetime, så I spiser vel kl.18? Og så kører det vel bare på en snor derfra...

Og så skal vi have anskaffet den største balje, der kan stå i brusekabinen, så alle ungerne kan proppes deri :)) Er der forresten nogen, der ved, om man kan få en "hjørne"-balje? Altså ligesom en kvart lagkage?

Knus Line

NB: Tak til jer alle for svar og råd og en påmindelse om, at jeg ikke er den eneste i verden med huslige kvaler ;)

Hej Line

Dejligt at kunne give lidt inspiration :)

Ja, maden laves fra ca kl 17.30 og så tilstræber vi at spise kl 18.00. Der er drengene jo sultne - vi sidder nok ved middagsbordet ca ½ time. Ja, derefter går det bare derud af.

Vi har i al fald succes med at gøre det så organiseret. Drengene ved jo også hvad der skal ske og genkender rækkefølgen. De fleste aftener læses godnathistorien inde i vores seng. Vi er der ofte alle 4 på en gang, det er smadder hyggeligt. Jonas lytter til højtlæsningen og Elias karter lidt rundt og ved, at når vi går derfra og kysser hinanden godnat, så er det sengetid. 7-9-13 har det hidtil betydet, at vi yderst sjældent har skrig og skrål ved sengetid. Der kan godt kommet et par grynt eller lidt ynk, men så er der ro og kort tid efter soves der. Elias er bedst til at falde i søvn med det samme, Jonas har en periode, hvor han forsøger at trække tiden, men så får han en stak bøger op i sengen som han sidder og "læser" eller han vælger en cd han gerne vil høre mens han falder i søvn. Hvis vi kan mærke, at Elias er meget træt, så ryger han nogle gange i seng 19.30 og så får Jonas lige ½ times kvalitetstid med os eller pc/tegnefilm efter eget valg.

Det skal lige siges, at noget der selvfølgelig letter vores hverdag rigtigt meget er, at vi aldrig som sådan skal købe ind. Manden er jo chef i en dagligvarebutik, så han køber ind der inden han tager fra jobbet, så vi har meget lidt spildtid hvad indkøb angår. Det letter også rengøringsbyrden meget, at vi har få ting stående fremme - måske kan man kalde vores hjem for spartansk indrettet, hvilket vi har valgt at gøre for, at der ikke er en masse der skal flyttes for at man kan gøre rent/støvsuge - ingen af os holder af at gøre rent, men vi ønsker begge at der er rent og rydeligt i vores hjem og vores terskel for hvornår der roder er vist meget ens :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.