Ih, jeg er altså lidt nysgerrig efter at høre, hvordan I fandt frem til netop Richard. Jeg synes at de gamle navne er super flotte og har en charme over sig, som de lidt nyere, moderne navne ikke har. Så hvis jeg må, vil jeg meget gerne høre hvordan I kom frem til lige præcis Richard?
Knus
Jeg det må du da! Her er den lange historie, hvis du ikke orker den så står det kort og godt nederst!
Jamen jeg havde verdens mest fantastiske oldemor og oldefar der hed Richard og Sigrid. Min Oldefar og Oldemor blev først gift som 40+ og fik aldrig fællesbørn. Min Oldemor havde min mormor i forvejen med en beridder fra det gods hvor hun var stuepige som ung. Men beridderen stak af og efterlod min oldemor med 12 sølvskeer og min mormor i maven. Mine tipoldeforældre var meget "openminded" og blev ikke sure og var ligeglade med at det var en skandale!
Men altså, min Oldemor og mormor boede i mine tipoldeforældres sommerpensionat på strandkanten i Kerteminde, hvor min mormor også som 18 årig fødte min mor (hun blev gift på kongebrev med min morfar der var bager). Nå, men min oldemor møder så Richard og de bliver vildt forelskede og gifter sig trods deres dengang modne alder. Han var "ligeglad" med at hun havde et barn allerede og de var forelskede indtil de døde! Han tog så pænt imod både min mormor og min mor der var lille dengang og han har altid været min mors "rigtige" morfar og han forkældede hende og hendes senere søskende. Min mor fortæller at han var sådan en der aldrig råbte og aldrig var sur, men alligevel så hørte de efter når han sagde noget.
Han og min oldemor boede på en gård indtil jeg var 10 år. De havde ikke et elektrisk komfur eller køleskab, men levede som man gjorde for 60 år siden med et komfur hvor der blev tændt op med brænde og med fadebur i kælderen og fine møbler med klunker og velour i den fine stue. Da jeg var barn var markerne allerede forpagtede ud, men de havde en KÆMPE køkkenhave hvorfra de lavede alt selv og syltede osv, så de havde kartofler, gulerødder, syltetøj, rødbeder osv. til hele vinteren. Faktisk var deres privatforbrug SÅ lavt at de blev beskattet af en langt højere indkomst end de rent faktisk havde, fordi at skat simpelthen ikke troede på at nogen kunne leve for så lidt som de gjorde!
For at komme til sagen, så var det bare et "eventyr" at besøge Richard og Sigrid da jeg var barn. Altså det var jo ligesom at komme tilbage i tiden, og vi fik masser af gammeldags mad (årrrhhhh mormors æblekage med flødeskum og ribsgele på toppen
) og måtte løbe rundt i huset og kigge på alle de mærkelige gamle ting, og lege ude i laden hvor der stod antikke traktorer og hestevogne osv osv osv. Jeg husker min oldefar som en der ALTID havde bolcher og kattekillinger i lommerne (selv om det nu nok ikke helt kan passe
) Han var lidt genert og nok en original på sin egen opfinder måde. Altså han var fuldstændig ligesom Pedersen fra Findus og Pedersen, og han havde "opfundet" masser af løsninger ud af små snore og pinde og gammelt jern fordi at de var så sparsommelige. Men han var bare så god og RAR. Alle hans børnebørn og oldebørn elskede ham og min oldemor!
Nå, men nu har jeg jo så mødt Mikkel der også er ligeglad med at jeg har "bagage" med altså han elsker Kirstine som var hun hans egen, og Mikkel opfinder også ting hver dag på jobbet, og han kan også fixe ALT hvad der er bøvl med herhjemme (Kirstine siger altid når jeg går amok over noget der bare ikke vil: "bare rolig mor, Mikkel fixer det" - og det gør han bare!!) Derudover så er Mikkel bare så rar og rolig og dejlig, så derfor lå det lige til højre benet at Mikkels søn da naturligvis skulle hedde Richard, fordi de to ligner hinanden så meget selv om de naturligvis lever i hver deres tid.
Richard hed faktisk også Nielsen til efternavn ligesom MIkkel hedder... Han hed så Richard Severin Nielsen, og jeg ville ELSKE at få Severin med, men så får Bimmeren 4 navne og det er vi (Mikkel...) enig om at det er for meget! Men jeg er så glad for at Bimmeren bliver opkaldt efter en sådan fantastisk mand, og jeg kan godt lide at den Richard-senior og Mikkel minder så meget om hinanden selv om deres liv jo er helt forskellige. Ja ja jeg er nok lidt en romantiker og meeeget sentimental (Kirstine hedder Kirstine efter min mor der er døbt Anne Kirstine, men bliver kaldt Stine nu
). Derudover er der heldigvis ikke noget der taler imod Richard synes vi, altså det duer super fint på engelsk, det er et navn alle kender, der er ikke så mange der hedder det uden at det er et "underligt" navn, og vi er begge enige om at Richard også er et godt voksen-navn, altså han kan både blive overlæge, højesteret dommer eller pædagog som Richard!
Pyyyhhhhh en lang historie som svar på et kort spørgsmål.
Kort og godt: Bimmeren bliver opkaldt efter min Oldefar af samme navn!